• 1
  • 2
2016-01-07, 13:53
Medlem
Finns det någon klipsk hobbyelektriker här som kan svara på mina frågor? Det är så att jag ska byta min gasspis mot elspis.

Jag är ingen expert på elektricitet, men som jag förstår det kan jag ur mitt vägguttag ta max 230Volt gånger den ampere som säkringen därtill är (vanligtvis 16 eller 20A?, Jag är osäker vad jag har). Vet bara att jag har automatsäkringar och hade svårt att se något ampere-tal på dessa. Låt oss säga att jag har 16A då blir det 230*16=3680Watt jag kan få ur vägguttaget innan säkringen går, eller? Och detta är väl sammanlagt ut BÅDA uttag (är ju ETT dubbeluttag), det är väl knappast 3680 Watt ur varje uttag?

Kan det även vara så att andra närliggande uttag kan gå på samma säkring? T.ex. sitter ju köksfläkten i ett uttag på samma vägg några meter ovan. Hur fan tar jag reda på detta? Kan man se det i elskåpet på något sätt? (typ testa slå av och på automatsäkringarna för att se var de går?)

jag känner att jag skriver lite rörigt här, för att konkretisera min fråga:

- Är det så att jag kan ta ut samma effekt som 230V gånger säkringens A? Detta totalt för båda kontakter i dubbeluttaget?

- Hur vet jag/tar jag reda på hur många/vilka kontakter som går på säkringen? bara slå av/på automatsäkringarna?

- Hur tar jag reda på hur många A min automatsäkring är på?

- Kan man som lekman ev byta säkringen själv om det behövs 20A och jag råkar ha 16? (är alltså en automatsäkringsmodul)

Yttersta frågan är: kommer mitt 230V vägguttag att palla att ha både en ugn och en spis i sig?

Räkneexempel med lite antaganden:
Jag tänker att min nya spis ska va en induktionshäll och den ja titade på hade 7200W (vilket är normalt?). Dock är väl detta bara då man kör full effekt på alla plattor samtidigt vilket man sällan gör. Av någon anledning är ju dessa specade för 230V står det i produktbeskrivningen, alltså ett vanligt vägguttag och inte 3fas antar jag? Men vem fan får ut 7200W ur ett vanligt vägguttag?

Kombiungnen (varmluft+micro) vet jag inte exakt vilken effekt den ligger på (micron är iaf på 1000W effekt) är detta då det mesta ugnen som helhet kan dra?

Detta innebär att om jag kör ugnen på max på 1000W har jag 2680W kvar att nyttja i andra uttaget? om spisen på 4 plattor är på 7200 så är varje platta i snitt på 1800W. Dvs jag kan i princip bara köra ugnen och en platta i taget, eller jag kan köra 2 plattor i taget (ca 3600W), om jag har 16A, är detta korrekt uppfattat?

I så fall med 20A kan jag köra 2 plattor och micron samtidigt. (ca 1800*2=4600W och 230*20=4600)

Är mina beräkningar och exempel korrekt uppfattat?

Ett mer pragmatiskt sätt att ställa frågan:
Är det någon här som kör liknande induktionshäll och ugn i vanligt 230V vägguttag? isf med vilken ampere och vad är era erfarenheter hur det går?

Alternativet om detta inte går är att dra in 3 fas, men detta blir såklart avsevärt dyrare så det gör jag ju bara om det är nödvändigt. Eller finns något annat alternativ? Köpa induktionshäll med så låg W som möjligt?
Citera
2016-01-07, 13:59
Medlem
Ofta får man installation med i paketet för en knapp tusenlapp extra ( inkl hemkörning ). Ta det erbjudandet i stället.
Citera
2016-01-07, 14:07
Medlem
Förstår kanske inte riktigt, men om det är så att du ska ha en spis som med induktionshäll och ugn, så ansluts den med en kontakt, som ska det vara en vanlig 3-fas spiskontakt dvs alla faserna ska finnas, och dessutom även jord och nolla dvs fem tåtar.

Är det 2 separata enheter du talar om så ska induktionshällen ha 2 faser och ugnen en fas.
Citera
2016-01-07, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ofta får man installation med i paketet för en knapp tusenlapp extra ( inkl hemkörning ). Ta det erbjudandet i stället.

ok får man det även på lågpriskedjorna? typ tretti.se elgiganten, mega markt osv?

Grejen är ju dock att man måste köpa "rätt spis" innan. Om jag köper fel kan den ju inte installeras, alt så måste jag dra massa ny el, alt så kommer jag få problem med proppar som går eller att effekten blir för låg?
så hur vet jag vilken spis jag ska köpa utan att veta vilken el jag har hemma?
Citera
2016-01-07, 14:17
Medlem
Edsvikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lbxxman
- Är det så att jag kan ta ut samma effekt som 230V gånger säkringens A? Detta totalt för båda kontakter i dubbeluttaget?

- Hur vet jag/tar jag reda på hur många/vilka kontakter som går på säkringen? bara slå av/på automatsäkringarna?

- Kan man som lekman ev byta säkringen själv om det behövs 20A och jag råkar ha 16? (är alltså en automatsäkringsmodul)

Yttersta frågan är: kommer mitt 230V vägguttag att palla att ha både en ugn och en spis i sig?

Räkneexempel med lite antaganden:
Jag tänker att min nya spis ska va en induktionshäll och den ja titade på hade 7200W (vilket är normalt?). Dock är väl detta bara då man kör full effekt på alla plattor samtidigt vilket man sällan gör. Av någon anledning är ju dessa specade för 230V står det i produktbeskrivningen, alltså ett vanligt vägguttag och inte 3fas antar jag? Men vem fan får ut 7200W ur ett vanligt vägguttag?

Kombiungnen (varmluft+micro) vet jag inte exakt vilken effekt den ligger på (micron är iaf på 1000W effekt) är detta då det mesta ugnen som helhet kan dra?

Detta innebär att om jag kör ugnen på max på 1000W har jag 2680W kvar att nyttja i andra uttaget? om spisen på 4 plattor är på 7200 så är varje platta i snitt på 1800W. Dvs jag kan i princip bara köra ugnen och en platta i taget, eller jag kan köra 2 plattor i taget (ca 3600W), om jag har 16A, är detta korrekt uppfattat?

I så fall med 20A kan jag köra 2 plattor och micron samtidigt. (ca 1800*2=4600W och 230*20=4600)

Är mina beräkningar och exempel korrekt uppfattat?

Ett mer pragmatiskt sätt att ställa frågan:
Är det någon här som kör liknande induktionshäll och ugn i vanligt 230V vägguttag? isf med vilken ampere och vad är era erfarenheter hur det går?

Alternativet om detta inte går är att dra in 3 fas, men detta blir såklart avsevärt dyrare så det gör jag ju bara om det är nödvändigt. Eller finns något annat alternativ? Köpa induktionshäll med så låg W som möjligt?

-Ja, totalt

-Ja

-Exempelvis C10 betyder 10 Ampere och C13 betyder 13 Ampere

-Nej, det är inte tillåtet. Vilken säkring du kan ha beror på vilken ledningsarea som du har. Vanligen har du 1,5 mm2 som du kan köra 13 ampere säkring på. Om du låter elektrikern dra fram 2,5 mm2 ledning kan du köra 16 Ampere.

Räkneexempel
230 x 13 = 2990 Watt
Induktionshäll total effekt (watt) 7200
Platta - vänster fram (watt/diameter) 2300/3700W/210mm
Platta - höger fram (watt/diameter) 1400/2500W/145mm
Platta - vänster bak (watt/diameter) 1800/2700W/180mm
Platta - höger bak (watt/diameter) 1800/2700W/180mm

- Troligen inte. Det blir bättre att dra fram 3-fas eftersom du då kan köra flera plattor samtidigt samt ugnen. Finns det bara 3-fas i centralen och du har rör fram till spisen är det en enkel sak att ordna detta. Antar att du redan har jordfelsbrytare i centralen. Annars passar du på att lägga till en sådan.
Citera
2016-01-07, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Förstår kanske inte riktigt, men om det är så att du ska ha en spis som med induktionshäll och ugn, så ansluts den med en kontakt, som ska det vara en vanlig 3-fas spiskontakt dvs alla faserna ska finnas, och dessutom även jord och nolla dvs fem tåtar.

Är det 2 separata enheter du talar om så ska induktionshällen ha 2 faser och ugnen en fas.

nä alltså häll och ugn är separata delar. de sitter i varsitt uttag.

vad innebär det att induktionshällen ska ha 2 faser och ugnen en fas? i ett vanligt 230V vägguttag är det möjligt? hur ser det ut där? inte bara att smacka i väggen då eller?
Citera
2016-01-07, 14:20
Medlem
Edsvikens avatar
Citat:
ok får man det även på lågpriskedjorna? typ tretti.se elgiganten, mega markt osv?

Grejen är ju dock att man måste köpa "rätt spis" innan. Om jag köper fel kan den ju inte installeras, alt så måste jag dra massa ny el, alt så kommer jag få problem med proppar som går eller att effekten blir för låg?
så hur vet jag vilken spis jag ska köpa utan att veta vilken el jag har hemma?
Ta en bild av din elcentral så kan vi säkert se om du har 3-fas. Vanligen är jordfelsbrytaren 4 moduler bred i ett trefassystem medan endast två moduler bred i ett enfassystem.
Citera
2016-01-07, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edsviken
- Troligen inte. Det blir bättre att dra fram 3-fas eftersom du då kan köra flera plattor samtidigt samt ugnen. Finns det bara 3-fas i centralen och du har rör fram till spisen är det en enkel sak att ordna detta. Antar att du redan har jordfelsbrytare i centralen. Annars passar du på att lägga till en sådan.

ok tack för bra svar!

Jag tror min central ska va redo för 3-fas. någon sa det i Brf, men jag begriper inte själv nog för att kunna se det. Ett par frågor till bara om du har lust:

Vad menar du med "du har rör fram till spisen"?

Vad kan det kosta att anställa en elektriker att dra detta (avstånd från central till spis ca 5m genom en vägg?

Vilken slags häll ska jag köpa då? De allra flesta hällar står det ju 230V på i produktbeskrivningen. Sådana passar väl inte i 3 fas?
Citera
2016-01-07, 14:49
Medlem
Edsvikens avatar
Citat:
ok tack för bra svar!
Vad menar du med "du har rör fram till spisen"?

Vad kan det kosta att anställa en elektriker att dra detta (avstånd från central till spis ca 5m genom en vägg?

Vilken slags häll ska jag köpa då? De allra flesta hällar står det ju 230V på i produktbeskrivningen. Sådana passar väl inte i 3 fas?

- Med rör menar jag el-rör i väggen som man kan dra elkabel i. Det är snabbare och enklare än att dra utanpåliggande.

- Ställ en fråga till en elektriker som får komma och titta hur mycket jobb det är och lämna offert. Materialet är inte dyrt.

- Det är vanligare att en induktionshäll är två eller trefas. Endast de hällar som är märkta 230V är enfas. Kolla någon av konsumentsiterna eller sök på prisjakt. Under "fler sökkriterier" finns 230 alt 400V som val. Du skall ha en 400V häll tycker jag men det kräver att du har det framdraget såklart.
Citera
2016-01-07, 14:50
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edsviken
- Med rör menar jag el-rör i väggen som man kan dra elkabel i. Det är snabbare och enklare än att dra utanpåliggande.

- Ställ en fråga till en elektriker som får komma och titta hur mycket jobb det är och lämna offert. Materialet är inte dyrt.

- Det är vanligare att en induktionshäll är två eller trefas. Endast de hällar som är märkta 230V är enfas. Kolla någon av konsumentsiterna eller sök på prisjakt. Under "fler sökkriterier" finns 230 alt 400V som val. Du skall ha en 400V häll tycker jag men det kräver att du har det framdraget såklart.
Precis. Och inte göra nån judekoppling
Citera
2016-01-07, 15:54
Medlem
Mejselkalles avatar
Låter som att du inte ska ge dig på detta.
Är själv elektriker och gillar inte att folk offrar livet istället för att betala någon som kan någon tusenlapp.

Vart i Sverige bor du?
Räkna med 2h effektivt arbete (350-600kr/h)
Materielet kanske ligger på 700kr.

Bor du i BRF så får du nyttja 30% ROT-avdrag.

Ring någon och hälsa från mig!
Citera
2016-01-09, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mejselkalle
Låter som att du inte ska ge dig på detta.
Är själv elektriker och gillar inte att folk offrar livet istället för att betala någon som kan någon tusenlapp.

Vart i Sverige bor du?
Räkna med 2h effektivt arbete (350-600kr/h)
Materielet kanske ligger på 700kr.

Bor du i BRF så får du nyttja 30% ROT-avdrag.

Ring någon och hälsa från mig!

vart får man bäst tag på en tillförlitlig elektriker i stockholm då? eniro?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in