2016-01-07, 12:41
Medlem
Min Peugeot 206 från 02 har antagligen något elfel.

När jag kör så slutar plötsligt alla mätare att fungera, alla varningslampor lyser, bilen går ner på halvljus och vindrutetorkarna går igång. I övrigt så fungerar den som den ska när jag körde den men när jag stannade och stängde av motorn så gick den inte att starta igen och bilen fortsätter med varningslampor, halvljus och vindrutetorkare trotts att jag stänger av allt och tar ut nycklarna.

Jag har haft detta problem innan men det här med att den inte vill starta och att den inte stänger av när jag stänger av den är nytt. Senast som jag bara hade det här problemet så smörjde jag säkringarna med wb-40 och det löste det men det fungerade inte den här gången.

Jag kan ingenting om bilar så snälla hjälp! Vad kan vara fel och kan jag göra något för att kunna flytta bilen utan hjälp?
Citera
2016-01-07, 12:51
Medlem
BNCs avatar
Nejmen, en Peugeot med sjuka elfel?

Prova koppla ur batteriet i en 5-10 minuter och koppla in det igen, kan hjälpa för att få den att fungera tillfälligt i alla fall.
Att "smörja säkringarna" är inte precis något som lär hjälpa eller någonsin ha hjälpt. Möjligen att det senast hjälpte att du drog ur vissa säkringar en stund, men att "smörja" dem med wd40 lär inte göra mycket gott.
Citera
2016-01-07, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Prova koppla ur batteriet i en 5-10 minuter och koppla in det igen, kan hjälpa för att få den att fungera tillfälligt i alla fall.

Hej! det är mitt inlägg egentligen men bad en vän göra det för jag kom inte ihåg mitt användarnamn för 30 min sen.

Jag har provat att ta av batteriet och ladda det, dock utan framgång.
Citera
2016-01-07, 13:12
Moderator
Låter som jordfel, men det kan vara säkringsboxen som strular med tror jag.
Kolla på Peugeot-forum och liknande.
Citera
2016-01-07, 13:23
Medlem
k0rv3ns avatar
En kompis hade precis samma fel. Då visade det sig att stolsvärmen gick på samma säkring som något annat som gjorde att det blev överbelastat eller något sånt där skit.

Så dubbelkolla alla säkringar noggrant. Och kanske värt att ta en titt på säkringen till stolsvärmen.
Citera
2016-01-07, 13:54
Medlem
PeterNosters avatar
På min 306 XSi 1995 slocknade inte halvljuset när jag slog av tändningen. Sökte lite och hittade en extra säkrings- och reläbox i motorrummet bakom batteriet. Några knackningar på boxen släckte halvljuset.
Har hänt tre gånger. Första så blev batteriet urladdat för jag noterade inte att halvljuset var på när jag parkerat bilen. Andra var vid ett köpcenter. Då skruvade jag bort batterikabeln. Tredje knackade jag bort. Får väl kolla närmare när kylan släpper.

I ditt fall tror jag mer på jordflätan från motor till chassi.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-01-07 kl. 14:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in