• 1
  • 2
2016-01-06, 18:04
Medlem
Detta för att få ner mina kostnader och bebo en vettigare lägenhet. Problemet är den förbannade vinstskatten.

Köpte min 3,5:a för 15år sedan i en närförort till Sthlm. Betalade 895.000kr och vid en värdering för ett drygt år sedan var mäklarens tips 2,7miljoner...

Förutsätter vi att denna värdering är rätt skulle jag tvingas betala 500.000kr i skatt och för att köpa en tvåa med samma värdeökning ges inga skattebefrielser.

Känns som att jag inte bara skulle behöva behålla mina nuvarande lån utan även utöka dom även om jag kanske får 1000kr mindre i avgift. Varför skulle jag ställa upp på denna i mina ögon urusla affär?

Ställer frågan då jag hoppas att jag missat något... Det känns ju riktigt dumt att betala mer för något mindre för att inte använda ordet idiotiskt.
Citera
2016-01-06, 18:39
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Detta för att få ner mina kostnader och bebo en vettigare lägenhet. Problemet är den förbannade vinstskatten.

Köpte min 3,5:a för 15år sedan i en närförort till Sthlm. Betalade 895.000kr och vid en värdering för ett drygt år sedan var mäklarens tips 2,7miljoner...

Förutsätter vi att denna värdering är rätt skulle jag tvingas betala 500.000kr i skatt och för att köpa en tvåa med samma värdeökning ges inga skattebefrielser.

Känns som att jag inte bara skulle behöva behålla mina nuvarande lån utan även utöka dom även om jag kanske får 1000kr mindre i avgift. Varför skulle jag ställa upp på denna i mina ögon urusla affär?

Ställer frågan då jag hoppas att jag missat något... Det känns ju riktigt dumt att betala mer för något mindre för att inte använda ordet idiotiskt.

Du får runt 1,5 miljon i present p g a den högst orättvisa kreditexpansionen, och har ändå mage att gnälla och känna dig förfördelad?
Citera
2016-01-06, 18:42
Medlem
Tjippmunks avatar
det låter som du får bo kvar. finns det möjlighet att hyra ut det extra rummet? men det är kanske värt mycket att slippa ha någon annan springande i sitt hem. själv hade jag inte gjort det
Citera
2016-01-06, 18:43
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Du får runt 1,5 miljon i present p g a den högst orättvisa kreditexpansionen, och har ändå mage att gnälla och känna dig förfördelad?
vad hjälper det om ts ändå måste låna upp mer pengar för att kunna flytta?
Citera
2016-01-06, 18:48
Medlem
Magban skrev i Politik - inrikes under tråden Akassan höjs inte i praktiken.
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Känns som att Moderaterna eller Sverigedemokraterna skulle göra ett betydligt bättre jobb än denna "skojarregering"... Sen kan ju jag som vänsterpartist tycka att du främst ska se till att få ett arbete.
Magban är en vänsterpartist som i denna tråd nu gnäller över Sveriges höga skatter. Detta sker dock först när Magban själv blir drabbad.

Detta kära Flashback, är humor.
Citera
2016-01-06, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk

Måste han ju inte om han ska flytta till mindre. Varje kvadrat kostar.
Citera
2016-01-06, 19:28
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
"Känns som att jag inte bara skulle behöva behålla mina nuvarande lån utan även utöka dom även om jag kanske får 1000kr mindre i avgift"
Citera
2016-01-06, 19:45
Medlem
Citat:

en 3.5 kostar enlig hans mäklare 2,7 mille. vi säger att den landar på det . då ska ts skatta på 1,8 miljoner i vinst och betala mäklar avgift på låt säga 40000.

det blir ca 400 000 i skatt men han får dra av mäklarkostnaden så säg ca 380ish .

Nu ska TS Köpa en 2a! ok vad kostar då en 2a? får TS en tvåa för 2,3 miljoner är egentligen frågan och även om han får det är det värt bytet? nej skulle jag säga inte om TS inte får åtminstone några hundra k åt sitt håll men tyvärr .
Mindre lägenheter har högre kvm pris än större då dessa är mer eftertraktade . 1 rummare kostar Vansinnigt mkt både i stan och i förort och 2 rummare är inte mkt roligare.
Tack vare hur systemet med skatten fungerar så är det inte värt att byta neråt och det är synd för platsen i TS lägenhet skulle sannerligen utnyttjas bättre av en familj .

Bo kvar och hyr ut 2 av dina rum till några studenter för 3500 kr stycket.
Citera
2016-01-06, 21:02
Medlem
Citat:
"Känns som att jag inte bara skulle behöva behålla mina nuvarande lån utan även utöka dom även om jag kanske får 1000kr mindre i avgift"

Ja just det. "Känns". Poängen för TS med att flytta till mindre är just att det ska vara billigare.

Citat:
Ursprungligen postat av intesmart
en 3.5 kostar enlig hans mäklare 2,7 mille. vi säger att den landar på det . då ska ts skatta på 1,8 miljoner i vinst och betala mäklar avgift på låt säga 40000.

det blir ca 400 000 i skatt men han får dra av mäklarkostnaden så säg ca 380ish .

Nu ska TS Köpa en 2a! ok vad kostar då en 2a? får TS en tvåa för 2,3 miljoner är egentligen frågan och även om han får det är det värt bytet? nej skulle jag säga inte om TS inte får åtminstone några hundra k åt sitt håll men tyvärr .
Mindre lägenheter har högre kvm pris än större då dessa är mer eftertraktade . 1 rummare kostar Vansinnigt mkt både i stan och i förort och 2 rummare är inte mkt roligare.
Tack vare hur systemet med skatten fungerar så är det inte värt att byta neråt och det är synd för platsen i TS lägenhet skulle sannerligen utnyttjas bättre av en familj .

Bo kvar och hyr ut 2 av dina rum till några studenter för 3500 kr stycket.

Skatten kommer inte tas bort närmsta 10 åren. Så han kommer få betala den ändå. Tror man då att marknaden går ner snart är det bättre att sitta i så billig lägenhet som möjligt.

När man byter upp nästa gång kommer man ändå få skatta på vinsten från 895k...
Citera
2016-01-06, 21:16
Medlem
Citat:
Ja just det. "Känns". Poängen för TS med att flytta till mindre är just att det ska vara billigare.

Skatten kommer inte tas bort närmsta 10 åren. Så han kommer få betala den ändå. Tror man då att marknaden går ner snart är det bättre att sitta i så billig lägenhet som möjligt.

När man byter upp nästa gång kommer man ändå få skatta på vinsten från 895k...

Byter man upp i pris kan man iallafall göra uppskov på skatten .
Byter man ner har man inte den möjligheten.
Vad som skulle kunna vara en lösning i Ts fall är att byta till en mindre lägenhet med en väldigt låg avgift i ett område som är mer attraktivt än det han bor i nu fast till lite högre köpeskilling så han slipper skatta nu. En tvåa i nån snuskigt rik förening med en röding i månadsavgift typ.
Citera
2016-01-07, 18:27
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:

Den uträkningen verkar dock lite orimlig, med tanke på den stora gratispresenten, om en 3:a kostar 2,7 miljoner i hans område. Eller vad säger du?
Citera
2016-01-07, 19:17
Medlem
Omaskeradmasks avatar
TS kan ju skjuta upp reavinstskatten och betala en ränta på uppskover varje år, råder honom att kolla upp det!
Det är inte omöjligt att det sker en ändring av reavinstskatterna vid bostadsförsäljningar närmsta åren och då kanske skatten slopas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in