Flashback bygger pepparkakshus!
2005-11-10, 19:42
Medlem
Lutass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subb[a]
Ja, alla klarar av mönstringen... om man nu inte är så korkad så man inte vet hur man sitter på en träningscykel eller klickar på en dator. Det är ju hur bra man klarar av det som avgör saker... speciellt för en tjej som tydligen vill bli intagen till KJ
Jo, det vet jag också. Det jag menade var att i princip vem fan som helst som tar i och visar intresse får tjänstgöra. Så länge man inte har psykiska problem, är dum i huvudet, fet som en ko, eller något liknande. Är det inte så?

KJ har jag ingen aning om vad det är, är inte speciellt intresserad av det militära.
Citera
2005-11-10, 19:51
Medlem
Azraels avatar
Charlie; vad har du för löparskor?
Citera
2005-11-10, 19:51
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Ok. Men tänk på att vila då och då, i alla fall. Man kan inte träna varje dag 3 veckor i sträck, och förvänta sig att kroppen ska hålla, utan att ha ett perfekt träningsprogram. Men det finns ingen anledning att träna på ett sådant sätt.

Distanspass då och då. Olika sorters intervaller, längre och kortare. Spänstträning kan också vara bra, så att dina benmuskler vill springa. Löpskolning likaså.

Jag vet inte hur fort en "snabb promenad" går, men jag tolkade det som att det blev för lång vila. Tydligen hade jag fel.
Men var som sagt inte rädd för att stanna. Kör hellre skiten ur dig när du springer och stå still en minut.
Jag "vilar" 300 meter, vilket inte är en tredjedel av tiden.
Citera
2005-11-10, 19:53
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
CharlieR
du säger att du är otränad: du måste öka i muskler och gå ner i vikt! inte så lång och väger runt 70, om du tappar 10 kg (sakta och ser till att du inte tappar muskler) kommer din löpning automatiskt att förbättras avsevärt. konditionen är a och o. 30 min klarar du att springa utan stopp! pressa dig själv, och ja jag vet du säger att du vill springa fort men även som sprinter måste du klara 30 min i sträck. din kropp säger nej men du måste pusha dig till max, visst som Dyslektiker vila och mat är viktigt men lyssna inte för mycket på din kropp den kommer aldrig vilja springa ett maraton.

(jag har tränat triathlon, talar av erfarenhet)
Jag vet att man blir snabbare ifall man tappar vikt, tack. Jag har en fullkomligt normal fettprocent för att vara kvinna.
Citera
2005-11-10, 19:54
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
nej precis, jag menar att CharlieR ska springa tills hon spyr och gråter, men inte med några skador, jag ville bara påpeka detta då jag inte uppfattar det som att hon pressar sig hårt nog med tanke på att hon inte sprang 30 min sträck.
Jag har valt att för tillfället - inte för all framtid - koncentrera mig på att kunna springa snabbt, inte springa länge.
Citera
2005-11-10, 19:56
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Charlie; vad har du för löparskor?
Erhm... Ett par ur en ganska sen modell av puma, minns inte vad de heter, samt ett par vanliga adidasskor, svarta. Erhm.
Vad tycker du att jag borde ha?
Citera
2005-11-10, 20:02
Medlem
Capones avatar
Den här tråden har inget som helst diskussionsunderlag. Vill ni ha ego-trådar får ni fråga snällt i Loungen.

PM:a om ni har synpunkter på trådlåsningen.

/Moderator

EDIT:

Tråden öppnas igen efter editering samt PM-konversation med trådskaparen.
Citera
2005-11-13, 23:46
Medlem
fnattes avatar
Ingår det ett prov med armhävningar och situps på mönstringen?
Inte när jag mönstrade.

Dom flesta som vill göra lumpen får göra det. Visa rätt sorts intresse.

Har du normal kondition/styrka så behöver du inte oroa dig. Men du
kanske vill bli Jägare eller något annat som är lite hårdare?

Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Stats:
Längd: 164
Vikt: 69-71 stadiga kg
Bf%: 24-ish

Mina mål är att klara av det som ingår i provet vid mönstringen, dvs:
Minst fyrtio armhävningar i rad
Minst fyrtio situps i rad
Tio minuter step-up (höga steg) med 30 kgs packning
Springa en mil på 45 minuter

Plus att generellt bli starkare i alla övningar.

Såhär har jag tränat de senaste dagarna:

081105
Löpningsträning, 5 km på 30 minuter. Intervaller på 700 meter löpning, 300 meter snabb promenad.
Så mycket styrka jag har möjlighet till hemma, dvs 60 armhävningar i två set om 30. Bicepscurls med väldigt lite motstånd (2.5 kg), sammanlagt 60 på varje arm. 20 minuters snabb promenad till och från elljusspåret.
091105
Samma löpträning som igår, dock en och en halv minut under förra tiden, samma intervaller.
Crunches (120 i 3 set om fyrtio), samt fyra varv upp och ner för trappuppgången (bor på tredje våningen). 20 minuter snabb promenad till och från elljusspåret.
101105
Samma löpträning, på 25.5 minuter. Promenad till och från.
Benträning hemma (knäböj, utfall med kroppsvikt enbart samt stående lårcurl för träning av bakre lårmusklerna, sittande benspark för främre samt någonting jag inte vet vad det heter men som är typiskt Jane Fonda, dvs man ligger på golvet, på sida och lyfter ena benet upp. Alla utom de två första med gummiband som motstånd). Fick extrem saknad efter mitt gym
Cykling på motionscykel i tio minuter.

Så, uppdaterar imorgon.

Hur tycker ni att detta ser ut? Tipsa gärna om hur jag kan träna bättre och mer effektivt för att nå mina mål.
Citera
2005-11-14, 00:00
Medlem
Balthazaer-s avatar
Om du vill komma in på KJ och dessutom klara utbildningen är det ett krav att springa 6 km med 25kg packning på under 40 minuter.

Förstår inte riktigt varför du siktar in dig på att träna sprint? Uthålligheten är mycket viktigare än snabbheten.
Löpträna med ryggsäck (köp en militärrygga på nån army-shop) och spring med den tom först, sen lägger du i ett kilo efter varje träningsvecka tills du kommer upp i 20-25 kg.
Styrka i ben och rygg är det absolut viktigaste i lumpen.
Citera
2005-11-14, 00:08
Medlem
sevens avatar
Konventionell träning är jävligt enkel - det är bara att köra löpträning, variera distanser och hastigheter och köra styrketräning på det.
Om man ska träna för militära ändamål så ska man tänka i lite andra banor...
Börja med att försöka springa i så många backar du bara kan hitta under dina löppass, sätt upp att du ska springa 10km, men vänd halvvägs och spring tillbaka två kilometer. Om det regnar, spring extra långt eller stanna och gör armhävningar halvvägs.
Jävlas med dig själv, lär dig själv att koppla bort hjärnan under träning.
Gör armhävningar, sit-ups, pull-ups, knäböj med ryggsäck.
Min favorit är att leta upp en backe ungefär 10km hemifrån, gå eller jogga dit (oväsentligt) och köra ett riktigt monsterpass i backen - typ tills du spyr och sedan direkt jogga hem - det brukar vara rätt psykiskt tungt, men du måste ju hem så det är bara att springa.
Lycka till...

Kör vattenfys också, det är superbra.
Citera
2005-11-14, 07:57
Medlem
joxxes avatar
Förstår inte riktigt varför du kör så mkt intervall, räcker med det typ MAX 1 gång i veckan eller varannan vecka. Satsa på LÄÄÄÄÄÄÄNGRE rundor, iaf 1 runda som är längre än 1.5h per vecka. Sedan bör du även köra mycket marchträning, eftersom det är de du kommer få göra mest när du kommer in i lumpen. Skaffa en schysst rygga (berghaus typ) och lasta i 20kg och ut och gå MINST 1 mil ngn dag i veckan. Sedan ökar du sakta men säkert tills du kommer runt 40kg och då börjar du öka passets längd. Extremt jävla bra träning kan jag säga dig, det har tom förbättrat mitt resultat på milen.
Sedan bör du ju även träna löpning i kängor för att vänja dig.

Så mer march och mycket längre löppass så ska det vell gå bra. Kul och se om du pallar trycket i KJ. Själv har jag sökt FJS och ska dit v 22 och göra mer tester.
Citera
2005-11-14, 08:50
Medlem
Mycket bättre forum att söka information och ställa frågor om jägarmönstring på (gå in på "Pliktverket"):

http://forum.soldf.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in