2016-01-06, 05:55
Medlem
Är inte säker på om detta borde vara under IT och säkerhet men prövar här.

Blev infekterad av en trojan igår, win32 nånting heter den och eventuellt "ioproduct.exe" vet ej om de var seperata eller ett package deal så att säga. Aggressiva virus minst sagt!

Blev synbart av med dem efter att ha kört malwarebytes och hitmanpro men var riktigt paranoid och orolig över trojaner o annat skit som kansle gömde sig i systemet så jag körde en komplett systemåterställning av datorn för säkerhets skull.

Jag valde alltså alternativet "fabrikåterställning" och radering av alla mapper och filer. Tog flera timmar.

Nu till frågan. Jag omregistrerade datorn osv (har windows 8.1 btw vet ej om jag bör uppdatera till windows 10) jag loggas in och till min förvåning möts jag av mitt gamla skrivbordsbild! En bild som jag tog själv för ett år sen och haft som skrivbordsbild i ca 1 månad. Hur kan den vara kvar efter en fabriksåterställning?! Om datorn inte ens kunnat få bort min gamla bildfild så undrar man ju nu om det fortfarande lurar virus och trojaner i systemet :/. Annars är alla mina andra bilder och mappar borta vad jag kan se. Har gjort systemåterställning ca 2 gr innan denna och har inte möts av min gamla skrivbordabakgrund förr.

Har ni varit med om något liknande?
Senast redigerad av Belinda-e 2016-01-06 kl. 05:59.
Citera
2016-01-06, 09:33
Medlem
jag har råkat ut för samma när jag fabriksåterställde en dator med w 8 i somras

http://windows.microsoft.com/sv-se/w...fresh-reset-pc

Med vänlig hälsning
t
Citera
2016-01-06, 10:05
Medlem
Kom just på en grej. Återställningen gick jätte långsamt (20% på 2 timmar) så jag lät datorn sköta sitt och gick och la mig. Vaknade 4 timmar senare o då var den klar.

Har inget minne om datorn vid någon punkt av återställningen brukar fråga "ska vi verkligen radera allt?" Eller liknande? För då har jag ju missat det och datorn kanske bara körde på? Men verkar konstigt, då borde processen stanna av och vänta på att jag klickar på ja/nej?
Citera
2016-01-06, 10:25
Medlem
1FFs avatar
Jag har gjort några återställningar och möts av olika bakgrundsbilder nästan varje gång så om man har eller har haft sin dator kopplad till ett konto där inställningar etc sparas så är det det som spökar. Ms har dålig funktion på den kontoegenskapen helt enkelt.

Om, datorn verkligen har återställs så är allt raderat!

Se till att ha en vanlig backup att gå tillbaka till istället nästa gång, en som bara är en liten tid gammal.

Fabr.återställningar är långsamma numera.
Citera
2016-01-06, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Jag har gjort några återställningar och möts av olika bakgrundsbilder nästan varje gång så om man har eller har haft sin dator kopplad till ett konto där inställningar etc sparas så är det det som spökar. Ms har dålig funktion på den kontoegenskapen helt enkelt.

Om, datorn verkligen har återställs så är allt raderat!

Se till att ha en vanlig backup att gå tillbaka till istället nästa gång, en som bara är en liten tid gammal.

Fabr.återställningar är långsamma numera.

Ja om den är trög! Detta var min 3je återställning, den senaste gjorde jag i September men den var inte så här trög fastän jag hade ungefär lika många filer i datorn som nu! Så fattar inte varför det blir så här långsamt denna gång. Kanske någon trojan som drar ut på processen?

Jag ville inte återställa till en gammal punkt, vad jag läst kan virus o skit sätta sig i olika mappar och system osv så fabriksåterställning är bäst menar vissa. Men jäkligt osmidigt ja!

Hoppas allt är borta nu :/ Men kommer aldrig vara säker känns det som
Citera
2016-01-06, 13:22
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belinda-e
Ja om den är trög! Detta var min 3je återställning, den senaste gjorde jag i September men den var inte så här trög fastän jag hade ungefär lika många filer i datorn som nu! Så fattar inte varför det blir så här långsamt denna gång. Kanske någon trojan som drar ut på processen?

Jag ville inte återställa till en gammal punkt, vad jag läst kan virus o skit sätta sig i olika mappar och system osv så fabriksåterställning är bäst menar vissa. Men jäkligt osmidigt ja!

Hoppas allt är borta nu :/ Men kommer aldrig vara säker känns det som

På en ny dator kan det variera tidsmässigt vid olika tillfällen i början innan det "sätter" sig men sedan är det ungefär samma tid varje gång.

Ingen trojan kan stoppa upp processen.

Att använda en återställnings punkt kan vara osäkert men att gå tillbaka till en tidigare gjord systemavbild är säkert och tar betydligt kortare tid. Betydligt. Fabr.återställning är bara onödigt, egentligen, om man vet vad man gör.

Läs på lite om vad en fabr.återställning/formatering innebär så kommer du att fatta att - inget - överlever en sådan.

Skaffa bättre skydd på datorn!...en återställning SKA inte behövas.
Senast redigerad av 1FF 2016-01-06 kl. 13:28.
Citera
2016-01-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
På en ny dator kan det variera tidsmässigt vid olika tillfällen i början innan det "sätter" sig men sedan är det ungefär samma tid varje gång.

Ingen trojan kan stoppa upp processen.

Att använda en återställnings punkt kan vara osäkert men att gå tillbaka till en tidigare gjord systemavbild är säkert och tar betydligt kortare tid. Betydligt. Fabr.återställning är bara onödigt, egentligen, om man vet vad man gör.

Läs på lite om vad en fabr.återställning/formatering innebär så kommer du att fatta att - inget - överlever en sådan.

Skaffa bättre skydd på datorn!

Tack för svaret! Ok ska läsa på mer om detta med återställningar. Men vad syftar du på med "inget överlever en sådan?"

Jag har egentligen bra skydd. Comodo (plus malwarebytes från o med nu). Jag var inte vid mina fulla sinnens bruk igår , trött och tänkte ej till utan gjorde saker i förbifarten och laddade ner en suspekt zipfil trots comodos protester och öppnade den i tron att de bara var en falskpositiv reaktion från comodos sida. Så inget fel på skyddet antar jag, utan helt o hållet jag som var korkad. Har aldrig varit så här vårdlös och never again föhoppningsvis!
Citera
2016-01-06, 15:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belinda-e
Tack för svaret! Ok ska läsa på mer om detta med återställningar. Men vad syftar du på med "inget överlever en sådan?"

Jag har egentligen bra skydd. Comodo (plus malwarebytes från o med nu). Jag var inte vid mina fulla sinnens bruk igår , trött och tänkte ej till utan gjorde saker i förbifarten och laddade ner en suspekt zipfil trots comodos protester och öppnade den i tron att de bara var en falskpositiv reaktion från comodos sida. Så inget fel på skyddet antar jag, utan helt o hållet jag som var korkad. Har aldrig varit så här vårdlös och never again föhoppningsvis!

Om du använder Comodo`s Av i IS så bör du byta ut det då det är sådär.

Jag menar precis vad jag skriver, inget överlever en fabr.återställning. Formatering och återställning från systemavbild, i oerhört sällsynta - oerhört sällsynta fall - så finns det fakta på att vissa rootkits klarat det. Men det är så ovanligt att man som "vanlig" användare kan bortse från det utan problem.

Konfigurera Comodo för bästa säkerhet - http://www.techsupportalert.com/cont...o-firewall.htm

Man kan ju välja att öppna i sandboxen.

W10 är bättre än 8:an så gör en EGEN uppgradering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in