Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-01-05, 21:19
Medlem
Isnatts avatar
Ni sitter och tittar på tv, den där roliga Lasse Kronér leder nåt lekprogram med femteklassare eller hur det nu var och plötsligt bryts sändningen av en allvarlig Lisbeth Åkerman som pillar in sin in ear-lur mot örat medan hon hastar sig ner i stolen och säger skärrad att 'Ja, ja vi har precis i detta nu fått uppgifter att USAs president Barack Obama ska hålla en hastigt sammankallad presskonferens av vikt för hela vår planet och ja vi lämnar direkt över till livesändningen från vita huset i Washington DC'
och där får vi bevittna en skakad Obama som talar till sina kära amerikaner och världsmedborgare att han har fått in samstämmiga uppgifter som till 100% säkerhet bekräftar att planetan jorden kommer träffas av en annan planet, DUBBELT så stor som jorden om en vecka. '-Ta den sista tiden och tillbringa mer er familj och krama om dom ni älskar. God bless you'.

Det skulle ju inte vara så kul, inte mycket fredagsmysstämning kvar då inte..
Om det stod helt klart att jorden skulle gå under i ett nafs om nån vecka, skulle vi få reda på det?
Tanken har plågat mig länge faktiskt.
Jag tror inte det. Det tjänar ingenting till. Dessutom skulle det behöva komma från nån världsledare för att folk skulle tro det. Människor som förr sagt liknande saker har blivit till åtlöje på internet. Människor som sägs ha jobbat på area 52 tänker man att dom blivit knäppa om dom påstår att det visst har landat 'marsmänniskor' på jorden, därav vikten att det är nån med världspondus som kommer med uppgifterna och ett jävligt bra redogörelse.
Så jag tror inte att vi skulle få reda på det. Det gör ju ingen skillnad helt enkelt och ingen skulle kunna skuldbeläggas för att den inte berättade.
Vem vet, Obama i detta nu kanske vet nåt som ytterst få andra vet om just detta.

Vad tror ni, skulle vi få reda på det?
Citera
2016-01-05, 21:23
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Lätt att vi skulle få reda på det innan.

Dels så vill upptäckaren förmodligen att chanserna för överlevnad ökar, och då gäller det att samla all världens kunskap och resurser snabbt. Att hålla det hemligt vore ju mycket dumt, även för en själv.

Och dels så finns det fler än ett teleskop.

En något kompetent representant hade nog inte uttryckt sig i sådana termer tror jag inte, i alla fall inte vid upptäckten. Då hade man främst varit inriktad på att lösa problemet.

Även om chanserna att hindra en dubbelt så stor planet vore minimala så hade man nog försökt det. Att skicka upp alla världens atombomber hade väl nog åtminståne kunnat rubba dess bana lite?

Skicka upp ett gäng i rymden med allt som kan tänkas behövas, med instruktionerna att agera utefter vad som händer? Jag vet inte, något kan säkert göras. Detta var ju bara mina idéer. Är säker på att någon av alla världens miljarder människor kan komma på något ännu bättre.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2016-01-05 kl. 21:30.
Citera
2016-01-05, 22:18
Medlem
killawifes avatar
Jorden har redan hållt på att gå under ett par gånger och allt som oftast får gemene man inte informationen om detta långt senare, oftast ej heller frivilligt.

Det har varit väldigt nära atomkrig ett par gånger, Solstormar har hotat jorden som man inte vet om den skulle klara av, Meteorer har kommit VÄLDIGT nära jorden med astronomiska mått mätt och först efteråt säger nån, O ja visst ja, en Meteor passerad elva meter från jorden igår. För att inte tala om dessa vetenskapsmän som tyckte att det vore kull att testa att bygga en partikelaccelerator och klyva atomer i, och de är ganska säkra på att de inte kommer att skapa ett svart hål men det vore väl iofs intressant ändå om det hände?
Citera
2016-01-05, 22:32
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jorden har redan hållt på att gå under ett par gånger och allt som oftast får gemene man inte informationen om detta långt senare, oftast ej heller frivilligt.

Det har varit väldigt nära atomkrig ett par gånger, Solstormar har hotat jorden som man inte vet om den skulle klara av, Meteorer har kommit VÄLDIGT nära jorden med astronomiska mått mätt och först efteråt säger nån, O ja visst ja, en Meteor passerad elva meter från jorden igår. För att inte tala om dessa vetenskapsmän som tyckte att det vore kull att testa att bygga en partikelaccelerator och klyva atomer i, och de är ganska säkra på att de inte kommer att skapa ett svart hål men det vore väl iofs intressant ändå om det hände?

Angående meteorer så är det nog ofta som INGEN vet något förrän efteråt - eller åtminstone förrän det är försent.. Det är inte som om astronomer övervakare hela världsrymden konstant och de flesta hot passerar med största sannolikhet helt obemärkt.

Ur Bill Brysons "A short History of nearly Everything" (typ Gröngölingarnas Handbok flare vuxna ):

An object a hundred yards across couldn’t be picked up by any Earth-based telescope until it was within just a few days of us, and that is only if a telescope happened to be trained on it, which is unlikely because even now the number of people searching for such objects is modest. The arresting analogy that is always made is that the number of people in the world who are actively searching for asteroids is fewer than the staff of a typical McDonald’s restaurant. (It is actually somewhat higher now. But not much.)

'I asked them how much warning we would receive if a similar hunk of rock was coming toward us today.
“Oh, probably none,” said Anderson breezily. “It wouldn’t be visible to the naked eye until it warmed up, and that wouldn’t happen until it hit the atmosphere, which would be about one second before it hit the Earth. You’re talking about something moving many tens of times faster than the fastest bullet. Unless it had been seen by someone with a telescope, and that’s by no means a certainty, it would take us completely by surprise.”
And in all likelihood, remember, this would come without warning, out of a clear sky.

But even a small asteroid—the size of a house, say—could destroy a city. The number of these relative tiddlers in Earth-crossing orbits is almost certainly in the hundreds of thousands and possibly in the millions, and they are nearly impossible to track.
The first one wasn’t spotted until 1991, and that was after it had already gone by. Named 1991 BA, it was noticed as it sailed past us at a distance of 106,000 miles—in cosmic terms the equivalent of a bullet passing through one’s sleeve without touching the arm. Two years later, another, somewhat larger asteroid missed us by just 90,000 miles—the closest pass yet recorded. It, too, was not seen until it had passed and would have arrived without warning. According to Timothy Ferris, writing in the New Yorker, such near misses probably happen two or three times a week and go unnoticed.
Citera
2016-01-05, 23:01
Medlem
Jag har också tänkt den här tanken rätt ofta. Om det hade gått att hemlighålla så tror jag att det finns en viss risk att man försöker hemlighålla detta. I alla fall om man vet om det, låt säga ca 2 år i förväg. Skulle man få reda det någon vecka innan så tror jag att man hade släppt informationen men om vi leker att det handlar om ca 2 år så hade man nog lagt locket på. 2 År är långt tid och risken för ett fullständigt globalt kaos under tiden tror jag hade varit skäl nog för att lägga locket på.
Citera
2016-01-06, 01:30
Medlem
Vettu fan alltså , tänk vilket kaos världen skulle få uppleva :/

Iofs så skulle de va rätt kul , och bra ! Jag har ett par saker att reda ut med vissa personer 🙄 Hehe

Men nej det tror jag inte , va ska man hinna göra på en vecka ?
Citera
2016-01-06, 02:18
Medlem
sparvsylts avatar
Nej det tror jag inte. Skulle det verkligen finnas NOLL% chans att överleva detta tror jag dom skulle dölja det så länge som möjligt. Tänk efter själv, om du hade en vecka kvar att leva, skulle inte du då göra allt du bara kunde tänka dig? Oavsett legalitet? Det skulle bli total kalabalik i hela världen, folk skulle mördas, våldtas, torteras, ja ni hajar. Som andra redan sagt, vad gör det för skillnad om vi varnas eller inte? En liten del kanske skulle finna lugn i att veta när vi dör men resten skulle få panik och utnyttja situationen för egen vinning.
Citera
2016-01-06, 02:26
Medlem
BaronVonHelsings avatar
FlashbackImprover har helt rätt i sitt inlägg, man skulle göra allt som krävdes för att hindra planeten/meteoren. Givetvis hade man inte kunnat rädda jorden, inte ens stora delar av den, men kanske hade en liten del klarat sig med människor som kunde fortsätta att föröka sig. Detta genom att få planeten/meteoren ur dess bana.
Citera
2016-01-06, 03:12
Medlem
Ambelains avatar
Ni minns säkert den där ryska meteoriten ovanför Chelyabinsk som exploderade spektakulärt för något år sedan?
Den visste ingen något om förrän den exploderade.

Och den gled ju in i en flack bana och innebar på det sättet ingen riktig risk. Men tänk om den hade kommit typ Rakt ovanifrån? Då hade den jämnat hela staden med marken.

Det har varit fler sådana "små" meteoriter som slagit ner utan förvarning, och med väldigt kort förvarning.

En meteorit slog tex ner för några år sedan i Sudans öken.
Den fick Nasa reda på hela 19 timmar före den slog ner.

Man kunde se det enorma eldklotet från vädersatelliter från rymden, så stark var explosionen.

Tänk om den prickat en stad?

Såna "mindre" meteoriter" träffar Jorden väldigt ofta faktiskt. Och som av ett under har de aldrig prickat någon stad eller tätbebyggt område.

Men som TS skriver - hade det offentliggjorts om man hade upptäckt en sådan som var på väg till en stad?
Med tex 24 timmars förvarning - eller 15 timmar?

Det hade kanske berott på Vilken stad det var.
Dvs om det hade varit en okänd stad i Afrika, i öknen, med tex 400000 invånare "bara".
Vad hade det hjälpt att gå ut med "varning"?

Hade invånarna kunnat hinna fly? Eller hade det bara blivit igenkorkade flyktvägar och kaos?
Och meteoriten sen exploderade högt i atmosfären utan att göra större skada - då hade ju varningen orsakat större skada ...

Hade de varnat om det hade varit New York?
Med 15 timmars förvarning?

Hur hade de kunnat evakuera mer än tio miljoner på ett halvt dygn?

Hade Du velat få förvarningen, om det hade funnits en risk att du skulle bli fast i väg-kaos och aldrig hinna ut?

Men samtidigt - hade en amerikansk president kunnat överleva politiskt om han inte gått ut med en varning?

TS föreslog också en riktig planet-dödare ...
Med endast en veckas förvarning.

Vem kan ens föreställa sig något sådant?
Vem kan ens rådgiva en president i något sådant?
Det finns ju inga svar. Inga bra iaf.

En veckas förvarning är ju omöjligt.
25 år, det hade varit något annat - då hade världen Kanske kunnat göra något åt det.
Men en vecka?
Släck ljuset och titta på showen istället isf
Citera
2016-01-06, 10:54
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Lätt att vi skulle få reda på det innan.

Dels så vill upptäckaren förmodligen att chanserna för överlevnad ökar, och då gäller det att samla all världens kunskap och resurser snabbt. Att hålla det hemligt vore ju mycket dumt, även för en själv.

Och dels så finns det fler än ett teleskop.

En något kompetent representant hade nog inte uttryckt sig i sådana termer tror jag inte, i alla fall inte vid upptäckten. Då hade man främst varit inriktad på att lösa problemet.

Även om chanserna att hindra en dubbelt så stor planet vore minimala så hade man nog försökt det. Att skicka upp alla världens atombomber hade väl nog åtminstone kunnat rubba dess bana lite?

Skicka upp ett gäng i rymden med allt som kan tänkas behövas, med instruktionerna att agera utefter vad som händer? Jag vet inte, något kan säkert göras. Detta var ju bara mina idéer. Är säker på att någon av alla världens miljarder människor kan komma på något ännu bättre.
Vi har en vecka på oss så vi hinner inte skicka upp några för att försöka få nånting ur kurs. Men jag hade nog också hoppats på att man gjorde vad som kunde i form av att försöka påverka den med kärnvapen, men jag vet inte ens om det händer nåt med kursen av 10 000 kärnvapen som träffar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ni minns säkert den där ryska meteoriten ovanför Chelyabinsk som exploderade spektakulärt för något år sedan?
Den visste ingen något om förrän den exploderade.

Och den gled ju in i en flack bana och innebar på det sättet ingen riktig risk. Men tänk om den hade kommit typ Rakt ovanifrån? Då hade den jämnat hela staden med marken.

Det har varit fler sådana "små" meteoriter som slagit ner utan förvarning, och med väldigt kort förvarning.

En meteorit slog tex ner för några år sedan i Sudans öken.
Den fick Nasa reda på hela 19 timmar före den slog ner.

Man kunde se det enorma eldklotet från vädersatelliter från rymden, så stark var explosionen.

Tänk om den prickat en stad?

Såna "mindre" meteoriter" träffar Jorden väldigt ofta faktiskt. Och som av ett under har de aldrig prickat någon stad eller tätbebyggt område.

Men som TS skriver - hade det offentliggjorts om man hade upptäckt en sådan som var på väg till en stad?
Med tex 24 timmars förvarning - eller 15 timmar?

Det hade kanske berott på Vilken stad det var.
Dvs om det hade varit en okänd stad i Afrika, i öknen, med tex 400000 invånare "bara".
Vad hade det hjälpt att gå ut med "varning"?

Hade invånarna kunnat hinna fly? Eller hade det bara blivit igenkorkade flyktvägar och kaos?
Och meteoriten sen exploderade högt i atmosfären utan att göra större skada - då hade ju varningen orsakat större skada ...

Hade de varnat om det hade varit New York?
Med 15 timmars förvarning?

Hur hade de kunnat evakuera mer än tio miljoner på ett halvt dygn?

Hade Du velat få förvarningen, om det hade funnits en risk att du skulle bli fast i väg-kaos och aldrig hinna ut?

Men samtidigt - hade en amerikansk president kunnat överleva politiskt om han inte gått ut med en varning?

TS föreslog också en riktig planet-dödare ...
Med endast en veckas förvarning.

Vem kan ens föreställa sig något sådant?
Vem kan ens rådgiva en president i något sådant?
Det finns ju inga svar. Inga bra iaf.

En veckas förvarning är ju omöjligt.
25 år, det hade varit något annat - då hade världen Kanske kunnat göra något åt det.
Men en vecka?
Släck ljuset och titta på showen istället isf
Ja, min premiss var ju att det är kört och om en vecka är det lights out. Jag är nästan 100% säker på att vi inget skulle få veta. Men samtidigt så förlorar jorden ingenting på att få reda på det heller, vi ska ändå dö och om nån tar hämnd för nåt så är det ju nästan strunt samma. Undrar om man skulle släppa lös folk ut fängelser, köra ut alla på sjukhus på fotbollsplaner så dom slipper dö inne i ett grått rum, och liknande.

25 år, då hade vi nog fått reda på det. Men samtidigt, hade vi brytt oss? Det varnas ju hela tiden om miljön att 'vi måste skärpa oss' men samtidigt verkar ju allt sånt ta evig tid, jag vet inte ens om det sker förbättringar. Jag tänker att det löser sig när det väl är akut akut, på nåt vis.
Citera
2016-01-06, 10:57
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Vi har en vecka på oss så vi hinner inte skicka upp några för att försöka få nånting ur kurs. Men jag hade nog också hoppats på att man gjorde vad som kunde i form av att försöka påverka den med kärnvapen, men jag vet inte ens om det händer nåt med kursen av 10 000 kärnvapen som träffar.
Hur skulle du lyckas få ut kärnvapen i rymden med en veckas varsel? Det finns väl inga missiler som klarar av att skjutas ut i rymden.
Citera
2016-01-06, 11:04
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Hur skulle du lyckas få ut kärnvapen i rymden med en veckas varsel? Det finns väl inga missiler som klarar av att skjutas ut i rymden.
Ja jag vet inte. Jag kan ingenting om sånt. Tänkte att det kanske finns ett sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in