• 1
  • 2
2016-01-05, 18:52
Medlem
Hej!

Det är så att jag hyrde ut min lägenhet under en 3-4 månaders period, när jag nu kom tillbaka från en lång semester så luktar lägenheten väldigt mycket rök. Enligt han som lånat den så har han inte rökt inomhus, men det luktar rök. Kan en lägenhet bli såpass inrökt på så kort tid om det nu skulle vara så att han rökt säg nån cigg om dagen inomhus under dem 3-4 månaderna?
Tror ni det räcker med en huskur av att ställa ut ättika för att få bukt på problemet. Inte alls sugen på att spärrmåla och så vidare.

Det jag vill få fram är väll ungefär om det kan bli såpass inrökt på 3-4 månader?
Citera
2016-01-05, 18:56
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denkungliga
Hej!

Det är så att jag hyrde ut min lägenhet under en 3-4 månaders period, när jag nu kom tillbaka från en lång semester så luktar lägenheten väldigt mycket rök. Enligt han som lånat den så har han inte rökt inomhus, men det luktar rök. Kan en lägenhet bli såpass inrökt på så kort tid om det nu skulle vara så att han rökt säg nån cigg om dagen inomhus under dem 3-4 månaderna?
Tror ni det räcker med en huskur av att ställa ut ättika för att få bukt på problemet. Inte alls sugen på att spärrmåla och så vidare.

Det jag vill få fram är väll ungefär om det kan bli såpass inrökt på 3-4 månader?

Din hyresgäst ljuger så näsan blir lång, 1-2 cigg om dagen gör inte lägenheten inrökt.

Prova ättikan som du funderade på.
Citera
2016-01-05, 18:58
Medlem
Konkelbears avatar
Vänta en vecka eller så om du kan härda ut, och se ifall lukten försvinner.

Men absolut, berors väll lite på hur stor lägenhet vi pratar om och hur mycket man rökar men ett paket om dagen så sätter sig lukten rätt så bra på 4 månader.
Citera
2016-01-05, 19:07
Avstängd
Han har absolut rökt inomhus, eller stått i nåt fönster, där röken spridit sig bakåt. Ättika funkar so so....
Citera
2016-01-05, 19:16
Medlem
Ja jag är också helt säker på att han har rökt inomhus, har ställt ut ättika nu och får hoppas det gör att det går bort. Det jag mer tänkte på om huskurer "räcker" när det ändå handlar om såpass kort tid. Jag håller tummarna iaf. Någon som har något mer tips som är relativt billigt som man kan göra själv för att få bort doften?
Citera
2016-01-05, 19:35
Moderator
Tystnads avatar
Hyr en ozon apparat!
Ättika kan funka men tveksamt.

Ja en inbiten rökare kan röka ner en lägenhet rejält på ett halvår.

Jag tror eftersom det inte varit så länge och hunnit sätta sig att du borde kunna få ordning på den medels ozon apparat samt tvättning av alla ytor.
Jag har sett städfirmor göra detta, men vad för medel som är bäst får någon annan svara på, vet ej.
Citera
2016-01-05, 19:38
Medlem
Citat:
Ja jag är också helt säker på att han har rökt inomhus, har ställt ut ättika nu och får hoppas det gör att det går bort. Det jag mer tänkte på om huskurer "räcker" när det ändå handlar om såpass kort tid. Jag håller tummarna iaf. Någon som har något mer tips som är relativt billigt som man kan göra själv för att få bort doften?
Röker dagligen i mitt kök flera gånger och min lya luktar inte rök någonstans.

Personen har garanterat suttit och rökt i soffan och beroende på hur mycket kan det absolut satt sig.

Om inte ättika fungerar riktigt fullt ut kan du ställa in en ozongenerator ett dygn lr två.
Citera
2016-01-05, 20:00
Medlem
Hade du ingen deposition och specificerat i ert kontrakt att hyresgästen inte fick röka inomhus så kan det vara svårt att kräva denne på pengar.

Eller målet med tråden kanske mest var att få råd hur man får bort lukten?
Citera
2016-01-05, 20:01
Medlem
Tack för tipsen!
Har man rätt att kräva en person på en sån kostnad när han själv nekar? Eller blir det ord mot ord? Säg om jag nu skulle behöva måla om eller hyra en sådan ozongenerator?

Någon som vet vad det kostar att hyra en sån ozonmaskin under ett dygn? Sett flera andra som tipsat om det också.
Citera
2016-01-05, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paesha
Hade du ingen deposition och specificerat i ert kontrakt att hyresgästen inte fick röka inomhus så kan det vara svårt att kräva denne på pengar.

Eller målet med tråden kanske mest var att få råd hur man får bort lukten?

Jo jag hade skrivit i kontraktet att rökning inomhus var förbjudet. När jag luktar på "möblemanget" så känner jag ingen speciell rökdoft. Men det ligger liksom bara som ett moln i lägenheten och luktar riktigt illa jämfört med innan, jag känner det ju speciellt också eftersom jag själv inte röker.
Citera
2016-01-05, 21:03
Medlem
Citat:
Jo jag hade skrivit i kontraktet att rökning inomhus var förbjudet. När jag luktar på "möblemanget" så känner jag ingen speciell rökdoft. Men det ligger liksom bara som ett moln i lägenheten och luktar riktigt illa jämfört med innan, jag känner det ju speciellt också eftersom jag själv inte röker.

Hade du någon deposition?
Citera
2016-01-06, 00:01
Medlem
jag röker 1-10 spliffar med ungefär en halv cigg i varje inomhus dagligen och det luktar inte hos mig så räkna med att han har rökt ett paket om dagen inomhus.

Men sen kan det ju vara att det inte luktar så mycket som du säger, en del är ju överkänsliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in