2016-01-05, 17:48
Medlem
Hur beräknar jag den ettåriga terminsräntan om ett år m.h.a följande:

Avistaräntor (vad är detta till att börja med? Har försökt googla utan resultat) :
år 1: 8 %
år 2: 10 %
Citera
2016-01-06, 11:50
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Det låter som att det är en forward rate du ska räkna ut (det heter nog terminsränta på svenska?). Det är räntan som gäller mellan två framtida datum, men som är känd redan idag. Avista har jag bara hört talas om i samband med växelkurser. Men jag gissar att det är någon form av spot interest rate, och att den ena är en ettårig ränta och den andra är en tvåårig ränta (dvs. den årliga räntan om man binder räntan i två år).

Om det nu är det frågan handlar om så är det ganska enkelt.

[1+s(0-1)] * [1+f(1-2)] = [1+s(0-2)]^2

Där s(0-1) är den ettåriga räntan mellan år 0 och 1, f(1-2) är forward rate mellan år 1 och 2 och s(0-2) är den tvååriga räntan.

I ditt fall är det alltså:

1,08 * [1+f(1-2)] = 1,10^2

--->

[1+f(1-2)] = (1,10^2) / 1,08

f(1-2) = (1,10^2) / 1,08 - 1

Det här är vad forward raten borde vara. Om den inte är det så finns det en arbitragemöjlighet.
Citera
2016-01-06, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
Det låter som att det är en forward rate du ska räkna ut (det heter nog terminsränta på svenska?). Det är räntan som gäller mellan två framtida datum, men som är känd redan idag. Avista har jag bara hört talas om i samband med växelkurser. Men jag gissar att det är någon form av spot interest rate, och att den ena är en ettårig ränta och den andra är en tvåårig ränta (dvs. den årliga räntan om man binder räntan i två år).

Om det nu är det frågan handlar om så är det ganska enkelt.

[1+s(0-1)] * [1+f(1-2)] = [1+s(0-2)]^2

Där s(0-1) är den ettåriga räntan mellan år 0 och 1, f(1-2) är forward rate mellan år 1 och 2 och s(0-2) är den tvååriga räntan.

I ditt fall är det alltså:

1,08 * [1+f(1-2)] = 1,10^2

--->

[1+f(1-2)] = (1,10^2) / 1,08

f(1-2) = (1,10^2) / 1,08 - 1

Det här är vad forward raten borde vara. Om den inte är det så finns det en arbitragemöjlighet.

Ja, det stämmer nog. Låter bekant. Det jag skrev var det enda som frågan bestod av så tolkar du den så, så är det säkert så Pluggar kurs i finansiering och allt är total grekiska för mig. Tack så mycket för svaret! När jag ändå har någon som verkar kunna.. Förstår du möjligtvis denna fråga då med? (har försökt maila läraren men han hänvisar bara till boken, vilken är totalt obegriplig.. )
Denna är dock om valutakurser.. :

Vad är terminspriset för att växla USD/SEK om ett år?
Givet:
Jag ska investera i 1.000.000 USD som återbetalas om ett år , med vinst om 10 %.
Växelkurs idag: USD/SEK 6,8
Real ränta: 1,5 %
Inflation: 2 % i Sv och 4 % i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in