• 1
  • 2
2016-01-05, 17:23
Medlem
Rooters avatar
Krogarnas namn nämns aldrig och när det skrivs om det så är det svepande "en restaurang/krog" och i bästa fall ett område.

Ett exempel som jag precis fick upp var nedan.
http://www.metro.se/nyheter/restaura...gGneMnhKjUYPM/

Just raden "På en restaurang i Stockholm" i artikeln gör mig vansinnig.

Lite som:
-Vi vet precis var bombmannen kommer slå till men tänker inte berätta det.

Finns det något som hindrar en tidning från att nämna namnet på skitstället?
Citera
2016-01-05, 17:32
Medlem
Man vill väl undvika en konkurs. Dessutom kan du själv se i fönstret på varje restaurang, hur deras smiley ser ut. Är den dålig, så äter man så klart inte där. ( Anmärkning från förvaltningen syns på skylten ).
Citera
2016-01-05, 17:45
Medlem
Schweppes99s avatar
De borde väl vara offentliga uppgifter som går att begära ut hos miljöförvaltningen?
Citera
2016-01-05, 17:55
Medlem
I Örebro så finns dessa handlingar på nätet.

http://www.orebro.se/7880.html

Eller så kan man bara klicka på kartan här:
http://karta.orebro.se/#0&1;0&2&1613...1,332,335,336&

Kontakta miljökontoret i din kommun och ta del av uppgifterna
Citera
2016-01-05, 18:03
Medlem
Rooters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Man vill väl undvika en konkurs. Dessutom kan du själv se i fönstret på varje restaurang, hur deras smiley ser ut. Är den dålig, så äter man så klart inte där. ( Anmärkning från förvaltningen syns på skylten ).

Sökte på det då jag aldrig sett det och fann detta:
Smileyn är ett system för kvalitetsmärkning för livsmedelsverksamheter, såsom caféer, restauranger, gatukök och livsmedelsbutiker, som används av de skånska kommunerna Helsingborg, Malmö, Eslöv, Hässleholm, Perstorp, Örkelljunga, Klippan och Höganäs,

https://sv.wikipedia.org/wiki/Smiley...C3%A4rkning%29

Citat:
Ursprungligen postat av Schweppes99
De borde väl vara offentliga uppgifter som går att begära ut hos miljöförvaltningen?

Förmodligen är det så men om jag planerar att äta på en krog så vill jag gärna slippa begära ut handlingarna innan jag går dit.
-Tjena skall du me å dra ett par bira och käka en bit?
-Visst om tre veckor när jag fått svar om det är rester från tidigare gäster jag äter.
Citera
2016-01-05, 18:47
Medlem
Rooters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
I Örebro så finns dessa handlingar på nätet.

http://www.orebro.se/7880.html

Eller så kan man bara klicka på kartan här:
http://karta.orebro.se/#0&1;0&2&1613...1,332,335,336&

Kontakta miljökontoret i din kommun och ta del av uppgifterna

Det där var ju faktiskt riktigt bra!
Jag har inte funnit något liknande över Stockholm.

Frågan kvarstår dock. Varför väljer man att undanhålla mig namnet på de ställen som är en smitthärd.
Citera
2016-01-05, 21:36
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rooter

Frågan kvarstår dock. Varför väljer man att undanhålla mig namnet på de ställen som är en smitthärd.

Här kan du söka stadsdel för stadsdel baserat på inspektionsresultat. Har inte sett att de har någon karta dock:
https://iservice.stockholm.se/open/L...StartPage.aspx
Citera
2016-01-06, 11:10
Medlem
Citat:

Man vill väl inte hänga ut o förstöra inkomsterna för företagen.
Vanligt folk tycks ändå skita i om soppan serveras direkt ur diskhon, så det spelar ingen större roll om tidningarna undanhåller namnet.

Vill man veta så finns uppgifterna att ta del av väldigt enkelt.
Ring o begär ut handlingarna. Gör detta var tredje månad eller så.
Bygg en egen hemsida o släng ut uppgifterna.
Citera
2016-01-06, 11:44
Medlem
hesons avatar
Käka mat i en kommun som är lite serviceinriktad i stället. Linköpings kommun har app med karta, väldigt smidigt.
Citera
2016-01-06, 12:43
Medlem
PonPows avatar
Citat:

Kan inte någon företagsam person begära ut uppgifterna från hela landet och skapa en hemsida?
Snygg enkel design, lite kortfattad beskrivning av varje ställe samt eventuella problem med miljöförvaltningen?
Kanske även en enkel funktion för att logga in och skriva kommentarer om ställena. Plus en enkel funktion för att betygsätta (1-5 stjärnor?).

En sådan tjänst tror jag skulle kunna bli riktigt stor om man gör det bra. Är det bara enkelt att använda och har en bra design.
Så tror jag att man kan få en majoritet av i alla fall den yngre generationen som användare!

Edit:
Om ett par månader kanske jag kan ge mig på det om jag har. Äter dock väldigt sällan på restaurang.
Men jag har ett litet intresse för webbutveckling och en vilja att skapa en populär och använd hemsida.

Så vad tror ni om min ide. Bra eller anus?
Senast redigerad av PonPow 2016-01-06 kl. 12:46.
Citera
2016-01-06, 12:47
Medlem
Citat:
Förmodligen är det så men om jag planerar att äta på en krog så vill jag gärna slippa begära ut handlingarna innan jag går dit.
-Tjena skall du me å dra ett par bira och käka en bit?
-Visst om tre veckor när jag fått svar om det är rester från tidigare gäster jag äter.

Handlingarna kommer ju i och för sig samma dag.

OnT så förstår jag det inte heller, men skulle tippa på att det är lite olika från tidning till tidning. Personligen skriver jag gärna ut namnen på restaurangerna om nyhetschefen tillåter det.

Citat:
Ursprungligen postat av PonPow
Så vad tror ni om min ide. Bra eller anus?

Låter rätt jobbigt att hålla den uppdaterad.
Citera
2016-01-06, 12:55
Medlem
PonPows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Handlingarna kommer ju i och för sig samma dag.

OnT så förstår jag det inte heller, men skulle tippa på att det är lite olika från tidning till tidning. Personligen skriver jag gärna ut namnen på restaurangerna om nyhetschefen tillåter det.

Låter rätt jobbigt att hålla den uppdaterad.
Om man får en bred bas med användare kan man säkert hitta några som vill hjälpa till med det. Men du har rätt i att det skulle bli väldigt jobbigt att göra det ensam.

Läste precis artikeln om restaurangen. Tyckte inte det var så farligt ändå. I många andra fall så handlar det om att tillagningen på olika sätt varit väldigt ohygienisk. Eller att maten innehållit något konstigt.
I det här fallet verkar det ju inte vara något problem med maten per se. Utan att den endast är återanvänd.

I vilket fall så är det ändå väldigt fel att servera resterna som nylagad mat. Borde inte det räknas som bedrägeri?
Dom kunde väl ha erbjudit resterna för vad dom var men till ett kraftigt reducerat pris?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in