Citat:
Ursprungligen postat av
Helblodsprinsen
Som rubriken lyder så vill jag köpen en klocka. Denna klocka är tänkt att bäras både på jobbet men även på fest. Ingen skrytklocka men ändå något som jag kan känna mig nöjd och stolt över och en första klocka av lite finare slag. Måste börja någonstans
Känner att jag är villig att lägga mellan 10-15(max) tusen. Är sugen på en Omega Seamaster 300M. Tycker att den senasye faceliften som kom 2012 (tror jag) är snyggast med en annan blånyans i tavlan men den ryms nog tyvärr inte i min budget.
https://www.google.se/search?q=omega...69iKglC_h5M%3A
Så får nog bli en äldre årsmodell. Någon speciell som man ska akta sig för/ haft barnsjukdomar osv?
Vill helst ha automatisk, kvarts känns lite tråkigt på något sett? Box och cert är ett krav samt att det ska va bra skick på den. Inte bestämt mig för om det ska vara en mid- eller fullsize än.. (36 mm / 41 mm). Behöver nog åka och prova och känna skillnaden först.
Skulle vilja ha tips på hur jag ska gå till väga? Svenska forum där det säljs? Har kollar en del på Chrono24, bra eller dåligt? Känns som att det är lätt att bli lurad om det är en privatperson som säljer?
Mottager alla tips som kan vara bra att tänka på! Tack på förhand

Helt rätt att skippa kvarts! En mekanisk klocka tycker jag känns mycket mer levande, det blir lite som en del av dig. Batteriklockor kan ju också vara okej, men då skulle jag nog ha valt en G-shock istället.
Generellt sett är det nog bra att tänka sig för en gång till när det gäller midsize-modeller. Ibland kan de vara lite oproportionerliga eller ha urverk som är svårservade, så gör lite research innan du bestämmer dig!
Det svenska forumet Klocksnack är populärt och har många annonser. Skulle hellre handla därifrån än från Chrono24, speciellt som nybörjare. Om du använder C24 är det bra om du använder trusted checkout och låter någon som du litar på titta på klockan när du fått den.
Har sett Seamaster Pro 300-klockor för runt 17'-18' de senaste månaderna, du kanske kan hitta någon lite billigare också om du har tur. Däremot kan du också hitta betydligt billigare dykarur ifall du är sugen på något annat. Sinn, Squale eller Longiness kanske kan vara intressanta.