2016-01-06, 02:51
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nu vet jag inte hur det hela gått till denna gång, men för att få köra bil i de nordiska länderna, om man är bosatt här, borde det vara krav att körkortet tagits i ett sådant, Finland, Norge, Kanada som exempel.

Är man här som turist, visst det kan väl vara ok, men ett körkort skall ej kunna omvandlas till svenskt från t ex syrianskt, turkiskt, grekiskt mm.
Vilka regler som gäller för tillfälliga körkort(1 år) och ordinarie finns i så många trådar och ändå väljer du att sitta här och bara babbla.

Det är långt ifrån alla halkolyckor som orsakas av utländska medborgare. Jag har själv varit riktigt illa ute bara en månad efter jag tagit mitt körkort i november men slapp möte och hamnade bara i diket. Jag hade inte behövt att ta några halkövningar och i och med att jag aldrig övningskörde under den perioden när det var halt. Där är ett mycket större problem. Det faktum att folk aldrig provat på eller vet riktigt hur man skall agera.

En betydligt större risk är nog i så fall de utländska lastbilar som kommer in med blankslitna däck och kör i höga farter på våra vägar. För några år sedan såg jag en sådan få tvärställ på E6. Det var tur att inga bilar fanns i närheten då och att räcket var mycket välbyggt.
Citera
2016-01-06, 09:17
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nu vet jag inte hur det hela gått till denna gång, men för att få köra bil i de nordiska länderna, om man är bosatt här, borde det vara krav att körkortet tagits i ett sådant, Finland, Norge, Kanada som exempel.

Är man här som turist, visst det kan väl vara ok, men ett körkort skall ej kunna omvandlas till svenskt från t ex syrianskt, turkiskt, grekiskt mm.

Så funderar det sedan länge. Man får köra en viss tid på ett körkort taget utomlands, sedan så ska det tas ett svensk körkort enligt konstens alla regler. Enda giltiga körkort är de som är tagna inom EU-länder.
Citera
2016-01-06, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv

Bilar idag är ju inte gjorde mer än av plast till skillnad från tidigare bilar. Räcker nog att krocka i 30 km/h så demolerar du halva bilen.

Bilen ska demoleras och ta upp rörelseenergin, Finns många klipp på youtube du kan kolla in där krocktest mellan nya vs gamla bilar görs sen kan du se vilken bil du vill ha vid ev krock
Citera
2016-01-06, 13:17
Medlem
Det är såhär det går när man inte anpassar hastigheten efter väder och väglag!

Nä, vi måste köra fort som fan för att det är så jävla viktigt att vi tjänar in några minuter!
Men nu kommer dom aldrig fram, undra om dom tyckte att det var värt det, det kanske hade varit mer värt att ha kommit 5 minuter försent än att aldrig komma fram?
Citera
2016-01-06, 13:28
Medlem
Kraven för invandrare att få köra bil i Sverige måste skärpas. Vi kan inte acceptera ett läge där bilförare utan erfarenhet av halka och vinterväglag glider runt på vägarna som tickande bomber.
Citera
2016-01-06, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Kraven för invandrare att få köra bil i Sverige måste skärpas. Vi kan inte acceptera ett läge där bilförare utan erfarenhet av halka och vinterväglag glider runt på vägarna som tickande bomber.

Skojar ni? De flesta olyckor jag läser har på FB har orsakats av alkohol- och snusberoende WT-svenskar, inte av invandrare.
Citera
2016-01-06, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Kan ju även vara den svenska tjejen som fått sladd, sådant HAR hänt förr. Men nu känns det lite troligare att en 25-åring, förmodligen hetlevrad tunisisk man framfört ett fordon lite snabbare än väglag/kurva tillåtit och då slutar det så här.

Om båda bilarna var någorlunda nya som det sägs tidigare i tråden så har knappast någon av dom fått sladd eftersom dom var utrustade med antisladdsystem.
Båda bilarna har i så fall också klarat krocktest 64 km/h utan allvarliga skador på personerna i bilen.

Slutsatsen blir att det troligen gått ganska fort och att ingen av förarna hunnit bromsa särskilt mycket.
För hög hastighet i förhållande till väglaget i kombination med att åtminstone en av förarna greja med mobiltelefonen är min gissning.
Citera
2016-01-06, 14:31
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
Om båda bilarna var någorlunda nya som det sägs tidigare i tråden så har knappast någon av dom fått sladd eftersom dom var utrustade med antisladdsystem.
Båda bilarna har i så fall också klarat krocktest 64 km/h utan allvarliga skador på personerna i bilen.

Slutsatsen blir att det troligen gått ganska fort och att ingen av förarna hunnit bromsa särskilt mycket.
För hög hastighet i förhållande till väglaget i kombination med att åtminstone en av förarna greja med mobiltelefonen är min gissning.

Omkörning av tungt fordon samt att de kommit snö denna dag bidrog säkert till rätt mycket snörök. Försöker man köra om då är de rysk roulette.

Och nå kan man få sladd på en ny bil trots antisladd.
Citera
2016-01-06, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bax88
Omkörning av tungt fordon samt att de kommit snö denna dag bidrog säkert till rätt mycket snörök. Försöker man köra om då är de rysk roulette.

Och nå kan man få sladd på en ny bil trots antisladd.

Ja, det hade snöat tidigare på dagen. Detta var dock bortplogat och vägen bestod enbart av is. Den snörök som fanns var lite som följe med från snövallarna, och det skymde inte sikten så att en omkörning var "rysk roulett".

Själva omkörningen som gjordes innan olyckan har inte påverkat utgången, däremot den som körde om kanske höll hög hastighet efteråt och tappade fästet i kurvan längre fram.
Den lastbilschaufför som blev omkörd såg inte själva olyckan, men när han själv väl kom in i olyckskurvan så hade detta hänt och han själv höll på att köra in i de krockade bilarna, all lyse på båda bilarna var mörk. Han lyckades som tur va få stop i tid.
Citera
2016-01-06, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Hon var 31 år och hade inte ens hunnit bilda familj. Hon hade gott kunnat få leva i 50 år till och hinna få både barn och barnbarn. Detta var en mycket tragisk olycka.

självklart att hon skulle fått fortsätta att leva - men ung - nej! barn är väl sista versen om man passerat 30. Inte kul att ha gamla föräldrar. och vem har sagt att alla vill ha barn o barnbarn !?!? man kan väl leva ett bra liv ändå? tragiskt med olyckan i alla fall.
Citera
2016-01-06, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnteSwe
Skojar ni? De flesta olyckor jag läser har på FB har orsakats av alkohol- och snusberoende WT-svenskar, inte av invandrare.

Nu var det ju inte många dagar sedan en syrisk familj omkom i en frontalkrock, det är väl också det som bidrar till intrycket att invandrarna är en fara ute på vägarna.
Citera
2016-01-06, 18:39
Medlem
Bluekeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Vilka regler som gäller för tillfälliga körkort(1 år) och ordinarie finns i så många trådar och ändå väljer du att sitta här och bara babbla.

Det är långt ifrån alla halkolyckor som orsakas av utländska medborgare. Jag har själv varit riktigt illa ute bara en månad efter jag tagit mitt körkort i november men slapp möte och hamnade bara i diket. Jag hade inte behövt att ta några halkövningar och i och med att jag aldrig övningskörde under den perioden när det var halt. Där är ett mycket större problem. Det faktum att folk aldrig provat på eller vet riktigt hur man skall agera.

En betydligt större risk är nog i så fall de utländska lastbilar som kommer in med blankslitna däck och kör i höga farter på våra vägar. För några år sedan såg jag en sådan få tvärställ på E6. Det var tur att inga bilar fanns i närheten då och att räcket var mycket välbyggt.

Märkte du inte att han skrev vad som BORDE gälla?

Som vanligt misstolkar och off-topic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in