2016-01-06, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Av bilderna att döma är det en audi kombi som krockat med en småbil av okänt fabrikat i ca 60 km/h och två av de tre passagerarna i småbilen omkom.

Det ser ut att vara en Audi A4:a. Den som står på bärgarens flak ser ut att vara en X6:a? I så fall är A4:an småbilen...

Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysAllIn
Man bara undrar hur fan detta går till varje gång?
I den ena bilen dör två unga starka tjejer medan de i den andra bilen bara har lindriga skador.

Skitbilar av guds nåde som rullar på vägarna och tyvärr så hade de unga tjejerna bara råd med en skitbil samt kassa däck?

Vila i frid och satan så onödigt.

Vilken är skitbilen? Jag tycker mig se en Audi A4:a och en BMW X6:a.

Vi vet inte om tjejerna hade bälte till att börja med.
Citera
2016-01-06, 22:49
Medlem
Ankan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Taxx
Det ser ut att vara en Audi A4:a. Den som står på bärgarens flak ser ut att vara en X6:a? I så fall är A4:an småbilen...

Vilken är skitbilen? Jag tycker mig se en Audi A4:a och en BMW X6:a.

Vi vet inte om tjejerna hade bälte till att börja med.

Står dock i början på tråden att det var en Audi och en Nissan qashqai inblandade i olyckan, tydligen någon som varit på plats och uppmärksammat vad för bilar det va.
Citera
2016-01-06, 23:36
Medlem
MandarinSallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kelpie
Oj, vilka fördomar. Norrlänningar vet också hur snabbt det händer att en älg eller ren springer ut framför bilen. Och att man då kan reflexmässigt väja och därmed få sladd. Oavsett var man är född. Vi vet också att de flesta kommer att göra misstag i trafiken, förr eller senare. Jag tror att de allra flesta gjort det, men ofta handlar det dessbättre inte om så fatala misstag. De flesta har rätt många timmar bakom ratten i den här delen av landet, och då ökar både risken för att nåt ska hända, men även körvanan och kunskapen om att det kan hända den bästa.

För övrigt, fördumningen och de rasistiska böjelser som drabbat många svenskar visar gång på gång att de är snäppet värre.
Därför anpassar man hastigheten till väglaget och omständigheterna. Och ja, alla kan göra misstag men om man kör med sunt förnuft så minskar risken för misstag drastiskt.

En invandrad person från MÖ/Afrika som aldrig sett snö och is tidigare kommer aldrig ha samma förstånd och körvana som en svensk norrlänning på de norrländska vägarna. Omöjligt.

Fördomar är bra och ha ibland och de besannas allt för ofta i dagens Sverige.
Citera
2016-01-07, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
Om båda bilarna var någorlunda nya som det sägs tidigare i tråden så har knappast någon av dom fått sladd eftersom dom var utrustade med antisladdsystem.
Båda bilarna har i så fall också klarat krocktest 64 km/h utan allvarliga skador på personerna i bilen.

Slutsatsen blir att det troligen gått ganska fort och att ingen av förarna hunnit bromsa särskilt mycket.
För hög hastighet i förhållande till väglaget i kombination med att åtminstone en av förarna greja med mobiltelefonen är min gissning.
Jo hastigheten borde varit hög på åtminstone en av bilarna, kanske runt 100 km/h till och med? Galet fort vid sånt väglag isf. Men det kanske räcker med runt 70-80 för att man ska dö vid en frontalkrock med en modern bil eller? Nån som har koll?
Citera
2016-01-07, 07:17
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --aa--
Jo hastigheten borde varit hög på åtminstone en av bilarna, kanske runt 100 km/h till och med? Galet fort vid sånt väglag isf. Men det kanske räcker med runt 70-80 för att man ska dö vid en frontalkrock med en modern bil eller? Nån som har koll?

Frontalkrock i 70 och däröver är svår att överleva.
Citera
2016-01-07, 07:59
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av MandarinSallad
Därför anpassar man hastigheten till väglaget och omständigheterna. Och ja, alla kan göra misstag men om man kör med sunt förnuft så minskar risken för misstag drastiskt.

En invandrad person från MÖ/Afrika som aldrig sett snö och is tidigare kommer aldrig ha samma förstånd och körvana som en svensk norrlänning på de norrländska vägarna. Omöjligt.

Fördomar är bra och ha ibland och de besannas allt för ofta i dagens Sverige.
Så du menar att det aldrig händer att infödda svenskar råkar ut eller har råkat ut för den här typen av olyckor, att det endast är invandrade människor från vissa regioner som står för alla halkolyckor (För jag misstänker att du anser att vit och invandrad från snöfritt land inte har samma handikapp)?

Och exakt vad är det som besannas i dagens sverige där dödsolyckorna i trafiken är färre än på 60-70 år, att det oftast är de med dåligt med pengar och gamla omoderna bilar som omkommer, eller vad?
Är det ens klarlagt här i tråden vem som orsakade olyckan eller gör du en sanning av dina fördomar?
Citera
2016-01-07, 11:58
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade

Två bilar som frontar i 70 motsvarar 140.
Citera
2016-01-07, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Två bilar som frontar i 70 motsvarar 140.

Två bilar som frontalkrockar in 70 motsvarar två bilar som frontalkrockar i 70!
Som motsvarar att köra in i en bergvägg i 70!

(Det motsvarar iofs att köra in i en stillastående bil i 140 men hur är det relevant?)
Citera
2016-01-07, 22:06
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Diskussioner om trafiksäkerhet i största allmänhet hör inte hemma i denna tråd.

OT raderat.

/Moderator
Citera
2016-01-08, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phisher
Två bilar som frontalkrockar in 70 motsvarar två bilar som frontalkrockar i 70!
Som motsvarar att köra in i en bergvägg i 70!

(Det motsvarar iofs att köra in i en stillastående bil i 140 men hur är det relevant?)

Dock så motsvarar två bilar i 70 och den ena bilen väger 50% mer att den ena krockar i ca 90km/h och den andra i ca 50km/h. Detta tog livet av en släkting till mig. Relativt låg hastighet på bägge bilarna, men den ena var mycket tyngre än den andra. Gissa varför de flesta dödsolyckor vid frontalkrock är mellan bil och lastbil....
Citera
2016-01-08, 00:20
Medlem
Alla inblandade i olyckan var uppväxta eller bott länge i norrbotten och hade god vana att köra på vinterväglag...
Citera
2016-01-08, 07:58
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade

Tillägg till mitt eget inlägg.

"Den högsta gräns för vad människokroppen klarar vid en frontalkrock är ca 65 - 70 km/tim. Då är förutsättningen att man sitter i en modern bil och krockar med en lika stor bil - och att man använder bilbälte. Utan bilbälte har en människa svårt att klara kollisioner i hastigheter över 30 km/tim…” (Vägverket 2003)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in