2017-09-19, 16:36
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baphometboy
Var inte mamman till och med behjälplig i ett bedrägeri på 10 000 kronor? Då hon tog emot pengarna på sitt konto och slussade de vidare till C?
Stämmer!
Det nämnda bedrägeriet var dock på 40 000 kr som sattes in på mamma Anne Hedlunds konto där hon behöll 10 000 kr och förde över 30 000 kr till Catrin.

Mamman visade även bevis på sin egen "moraliska kompass" när hon ljög i vårdnadstvisten om den äldste pojken. Det hjälpte dock inte utan pappan fick gemensam vårdnad vilket han hade yrkat på (all heder till honom hur han kämpat för detta).

Att mamman ska hjälpa Catrin in på den smala vägen kan vi nog se oss i stjärnorna efter. Hon har (enligt mig) varit väl medveten om Catrins bedrägerier och inte gjort ett dugg för att sätta stopp för det hela. Om stämpeln "enabler" ska sättas på någon så är det mamma Anne.
Citera
2017-09-19, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
Dom två bedrägerierna på dom höga summorna begicks före förra rättegången och alltså inte när hon hade skyddstillsyn.

Eftersom hon då bara dömdes till skyddstillsyn så borde ändå de brotten vägas in i denna domen när de klassificerar hennes brottsnivå. Hon fortsatte ju sin "brottsliga verksamhet" även om mindre belopp än då.

Citat:
Ursprungligen postat av Lafven
I nästa mening pratar hon vidare om en resa till solen, avhandlar Egypten och huruvida hon ska resa med eller utan barnen.
Hon nämner också att folk kommer störa sig som fan på att hon tänker resa utomlands precis efter domen.
Konstigt Catrin, konstigt att folk kommer störa sig på det.
Som vanligt är väl resan en present från en låtsaskompis.

Så länge mamman sponsrar sin dotters "livsstil" så skulle inte de pengarna gå till brottsoffren om hon inte reste. Hennes mamma skulle knappast ge henne pengar om hon sa hon tänkte använda dem till att betala brottsoffren.

Om mamman en dag tröttnar på att stödja sin dotter ekonomiskt så kommer Catrin få svårt att dölja att hon är en urfattig ensamstående mamma.
Citera
2017-09-19, 18:04
Medlem
DreamTwisters avatar
Jag hoppas innerligt att några av brottsoffren gaddar ihop sig och begär henne i personlig konkurs. Då skulle sötebrödsdagarna snart bli mindre söta.

#hejcallesto
Citera
2017-09-19, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsD
Och varför skulle det vara så?
Finns det någonting nytt som framkommit som gör att HovR väljer att ta upp målet och ändra TRs dom?
Citera
2017-09-19, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Finns det någonting nytt som framkommit som gör att HovR väljer att ta upp målet och ändra TRs dom?
Det måste överklagas först dit.
Sista dag för överklagan 9/10-17.
Citera
2017-09-19, 20:01
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag hoppas innerligt att några av brottsoffren gaddar ihop sig och begär henne i personlig konkurs. Då skulle sötebrödsdagarna snart bli mindre söta.

#hejcallesto

Varför då? Hon lever redan på existensminimum och hon har utmätning. Lär inte bli någon skillnad. Catten har helt enkelt lärt sig att leva för noll och inget. Att hon sedan blir bjuden på massa lull-lull kan ingen göra något åt. När det kniper ordentligt lär bedrägerierna återupptas.

Mitt tips på nästa offer: Sam.
Citera
2017-09-19, 20:10
Medlem
Hej! ja har slumläst några kommentarer och följt detta Catrin fallet sporadiskt..

Jag har begått en del misstag och även förskingrat på min arbetsplats pga att jag mådde fruktansvärt dåligt egentligen.
Jag förlora mitt jobb, många vänner, familj osv osv...
Jag kan sitta och berätta om mitt liv här i flera timmar men jag vill komma fram till det viktiga.

När jag fick min dom så vände hela mitt liv. Jag fick extremt bra hjälp från frivården med handläggare, beroendecentrum( för spel beroende men mitt problem ligger i att jag haft en jobbig uppväxt så jag går mest dit för att bearbeta allt psykiskt )
samtidigt får ja hjälp av psykolog från sjukhuset och genomgår en kbt behandling just nu.

Allt ser jätte bra ut och och dom personerna som jag tog pengar av ( privat personer ) har ja återbetalat. nu var detta inte något som kom upp i rätten då de var så få och lite pengar men jag gjorde det ändå för jag mådde så dåligt. jag såg de då som ett tillfälligt lån då jag var i behov av pengar för mat etc. inget annat..

angående förskingringen så är även det ett avslutat kapitel.

De ja vill säga med mitt inlägg är att man måste vilja förändra. Man måste vilja göra rätt för sig , ändra beteende och bli bra.
Catrin har inte visat det nångång och jag tycker det är så tragiskt.

Stackars människor som hon tagit av och stackars hennes barn. att hon inte ens vill kämpa för sina barn gör mig riktigt förbannad. jag blir så ARG över att läsa allt detta kring henne.

Men jag vill även tala om för catrin om hon läser detta, hjälp finns att få, man måste bara vilja ta den..

EDIT. Jag har även barn!
Citera
2017-09-19, 20:29
Medlem
Boondocksaintss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mdealer
140 timmar motsvarar 17,5 arbetsdagar, dvs. tre och en halv arbetsveckor.

Hur kan straffet bli så lågt? Det borde ju stå i proportion till värdet av bedrägerierna.

140 timmar SHT motsvarar 3,5 månads fängelse i straffvärde.
Citera
2017-09-19, 20:31
Medlem
Boondocksaintss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Nästa gång så tar nog rätten i lite hårdare, dömer till fotboja. Det ska nog lära henne en läxa!

Fotboja kan man inte dömas till. Det kan man ansöka om när man döms till fängelse på upp till 6 månader, vilket innebär att man avtjänar fängelsestraffet i hemmet.
Citera
2017-09-19, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det måste överklagas först dit.
Sista dag för överklagan 9/10-17.

OK. Det jag menar är att det måste framkomma någonting iom överklagan som gör att HovR väljer att ändra tingsrättens dom. Annars så kommer HovR bara att fastställa tingsrättens dom och sedan är det över.
Citera
2017-09-19, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin

Det räcker ju att juristerna gör en annan bedömning än vad nämndemännen gör för att få det prövat. Vilket kan finnas skäl för.
Citera
2017-09-19, 22:17
Medlem
tremades avatar
Precis, det är inte ovanligt att hovrätten justerar påföljd åt ena eller andra hållet utan att det framkommit något nytt och ej heller dömmer för annat brott.
Senast redigerad av tremade 2017-09-19 kl. 22:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in