Citat:
Ursprungligen postat av
Nomii
Jag är en sådan kvinna som haft en massa problem med UVI i samband med sex. Jag har även fått antibiotika utskrivet vid två olika tillfällen då urinprov inte visat något speciellt men jag endå haft samma sorts jobbiga besvär som man har vid UVI. Så att hon fått något utskrivet säger inte mycket enl mig, då hon säkert klagat över smärta (hon kan ju symptomen) och då kan dom väl inte vägra henne medicin oavsett provsvar? Eller?
Stämmer. Men då har man oftast besvär med trängningar, sveda, täta miktioner etc. Då söker man inte akutmottagning utan tar kontakt med sin vårdcentral. Negativa prover fast tydliga symtom kan leda till ett "utifall att" recept...dvs om detta inte går över på några dagar (tex. i väntar på urinodling), skriver många ett recept som kan hämtas ut om symtomen blir värre till exempel.
Som Nervusvagus var inne på, så kan man behandla empiriskt. Dvs läkaren går efter historien, inte nödvändigtvis proverna.
-Feber + frossa
-Sveda vid miktion
-Täta trängningar
Allt detta under flera dagar, blir inte bättre snarare värre
-Tillkommer smärta i ryggen/flanken
-Urinprovet är negativt, men det är ej morgonurin
-Urinoldingen dröjer några dagar
--> Patienten går hem med antibiotika
I fulltryckta sjukhus med utarbetad vårdpersonal, med en patient som är ute efter ett sjukintyg och ett recept för att sedan gå hem. Inte svårt att räkna ut vad som sker. I teorin kan man vägra behandling utan klar indikation, men å andra sidan låtsas och ljuger patienterna oftast inte om såna här saker.
Edit: Och som tidigare nämnts, sker en hel del spekulationer i denna tråden (även av mig). Ingen av oss var där, och kan inte säga mycket gällande situationen/provsvar/mötet etc. Dessa frågor hör väl snarare hemma i en annan tråd gällande receptförskrivning/intyg/diagnoser.