2016-09-21, 19:29
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av denisa
Glädjande nyheter!
Oavsett så är det positivt för ALLA drabbade att åklagaren kommer yrka på fängelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Dumfan VILL ju åka dit och sitta inne, förmodligen tror hon att hon då har "sonat sitt brott" och kan skita i att betala tillbaka några pengar, newsflash, pengaskulden är kvar oavsett hur länge du sitter inne.

Klart hon inte kommer åka dit, hon har ju "ryggen fri"...

--
Skall göra litet eftersökningar. Det SKALL finnas svart på vitt någonstans (media?), så det skulle betyda viss bekräftelse i alla fall.
Citera
2016-09-21, 19:30
Medlem
henki420s avatar
Under häktningsförhandlingen hävdar hon dels att hon inte hunnit skicka ut biljetterna, dels att hon skickat två med rek, två med vanlig post och en som skulle lämnas över vid ett möte, men att personen inte dök upp. Talar hon om samma biljetter här?

Sen tror jag, som någon skrev, att hennes försvar blir att det blev så här eftersom frivården gjorde fel som bedömde återfallsrisken som låg och inte lät henne gå VINN-programmet. Det kan ju inte vara hennes eget fel.
Citera
2016-09-21, 19:44
Medlem
vonDunajewskans avatar
Ah, tack Henki429, det påminner mig om detta som också trillat in i tipsmaskineriet:

Anonym sakkunnig förklarar ett och annat om frivården (och det känns det ju som att vi har haft många frågor om).

"Frivårdsinspektörer är övervakare till klienterna. Deras uppdrag är stöd och kontroll till klienterna för att kunna "bryta den onda cirkeln" som det heter.

För att bli Frivårdsinspektör (internt kallat "frinsp") krävs socionomexamen eller likvärdig utbildning. Man behöver i regel också ha erfarenhet från myndighetsutövning (t ex soc) eller anstalt/häktes-erfarenhet. När man pratar om övervakare är det alltså i regel frivårdsinspektören man pratar om.

Den andra typen av övervakare är Lekmannaövervakare. Det är privatpersoner som helt enkelt har ett uppdrag från Kriminalvården att fungera som extra stöd till klienten. Lekmannaövervakaren (internt kallad LÖV) träffar klienten utanför frivården, och ska fungera som en positiv input i klientens liv. Det kanske handlar om att man har ett gemensamt intresse, att man bara ses och pratar eller att "lövet" följer med klienten till soc, hjälper till med jobbsök eller annat som behövs. Lekmannaövervakare ska rapportera till frinspen hur det går, vad som sägs etc. Lekmannaövervakaren har tystnadsplikt, men inte gentemot kriminalvården.

För att bli LÖV krävs att man inte är kriminell (man måste inte vara helt ostraffad, men det får inte finnas något de senaste åren i belastningsregistret, och inte heller i misstankeeregistret), inte har ett aktivt missbruk, inte något känt kriminellt umgänge och att man har ett ordnat liv. Det krävs referenser från minst två personer som också ska vara pålitliga, exempelvis arbetsgivare, någon man känner i kriminalvården eller något liknande.

Lövet får komma på intervju på frivården, och därefter görs kontroller i diverse register innan personen kan bli godkänd. Man får inte stå klienten för nära privat. En arbetsgivare kan vara okej, men en förälder, syskon, bästa vän etc är inte godkänt."

Tack till Anonym sakkunnig!
Senast redigerad av vonDunajewskan 2016-09-21 kl. 19:47. Anledning: Skrivfel
Citera
2016-09-21, 20:46
Medlem
TantTrists avatar
Men åååååh, om man bara kunde sluta hänga här (lite fixerad måste jag erkänna ) men en helknäpp tanke dök upp i min skalle som jag bara inte kan släppa riktigt än.... Om man tittar på en av Polen-filmerna på Insta, när hon kommer gåendes från strandkanten fram till "homiesen" som filmar så fint och meddelar att hon måste pissa- ser hon inte gravid ut då???? Lite samma känsla på filmsnutten före också, när hon vankar runt i sanden.

Hennes mage ser exakt ut som min några månader in i graviditeten, men alltså, NÄ, det här är inte ens spekulationer från min sida, bara en fix idé som ni hemskt gärna får argumentera bort för jag vill definitivt inte utöka krånglet kring Latrin.
Citera
2016-09-21, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelebrateLife
Stod det inte i nåt av dokumenten att det skulle väckas åtal 29 september?

Citat:
Ursprungligen postat av elizadeath
Står i häktningsframställan att åklagaren begär tid att väcka åtal till den 29 september 2016.

Det betyder inte att åtal faktiskt kommer väckas senast den 29 september.

Det är bara så man formulerar sig i en häktningsframställan.

24 kap 18 § rättegångsbalken:

"Då rätten beslutar om häktning skall, om inte åtal redan har
väckts, rätten sätta ut den tid, inom vilken åtal skall väckas. Tiden
får inte bestämmas längre än vad som är oundgängligen nödvändigt.

Är den utsatta tiden otillräcklig, får rätten medge förlängning av
tiden, om detta begärs före tidens utgång. Den misstänkte eller hans
försvarare skall om möjligt beredas tillfälle att yttra sig.

Väcks inte åtal inom två veckor, skall rätten, så länge den misstänkte
är häktad och till dess åtal har väckts, med högst två veckors mellanrum
hålla ny förhandling i häktningsfrågan och därvid särskilt se till att
utredningen bedrivs så skyndsamt som möjligt. Är det med hänsyn till
utredningen eller av annan anledning uppenbart att förhandling inom nu
angiven tid skulle vara utan betydelse, får rätten bestämma längre tids
mellanrum."

När man begär någon häktad så säger man i princip alltid att åtal kommer väckas inom två veckor. Det är dock inte ovanligt att man sedan, när två veckor passerat, ber om mer tid och begär att personen ska omhäktas. Då säger man i regel återigen att åtal kommer väckas inom två veckor. Och så kan det fortsätta ganska lång tid.

Så det som står i häktningsframställan betyder inte att åtal faktiskt kommer väckas senast den 29 september.

Min gissning är att åtal ändå kommer väckas ganska snart. Dock omöjligt att säga exakt hur snart.
Citera
2016-09-21, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denisa
Tack för info!
Du som är rätt kunning i detta, vad betyder det när åklagaren väcker åtal?
Fler har skrivit att det är planerat till den 29/9-16.
Vad händer då och när sker ev rättegång efter beslut tas.
Sorry om jag ställer frågor som du kanske redan har förklarat tidigare.

Tror inte att de här frågorna har gåtts igenom tidigare. Och oavsett vad så hade det varit helt ok att lyfta dem igen!

Det som händer när åklagaren väcker åtal är att hon drar igång själva domstolsdelen av processen. (Innan åtal väcks befinner sig utredningen fortfarande på förundersökningsstadiet.)

Åtal väcks genom att åklagaren skickar in en stämningsansökan till domstolen. I den anges vem som är misstänkt, vilka brott personen misstänks ha begått, bevisning osv.

När åtal är väckt så sker det först lite skriftväxling mellan tingsrätt, åklagare, den tilltalade (Catrin) och målsägandena (brottsoffren). Sen är det bara en fråga om när tingsrätten har tid att ta upp målet till huvudförhandling (det som brukar kallas rättegång). Har man tur går allt det här snabbt. Har de mycket att göra kan det dröja lite längre. Omöjligt att säga hur lång tid det tar.

Var det svar på dina frågor?
Citera
2016-09-21, 21:36
Medlem
Stora pojkens första skolfoto på instagram idag o jag är så himla blödig men jag börjar fan lipa när jag ser de där stora sexårsögonen. Fy fan snacka om att ha oddsen mot sig med denna mor o ingen far. Och så ovetande o söt o bara stolt över att gå i skolan ( som det ser ut)... :'''''(

Hoppas hoppas hoppas på fängelse så pojkarna kan få ett brejk!
Citera
2016-09-21, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Tror inte att de här frågorna har gåtts igenom tidigare. Och oavsett vad så hade det varit helt ok att lyfta dem igen!

Det som händer när åklagaren väcker åtal är att hon drar igång själva domstolsdelen av processen. (Innan åtal väcks befinner sig utredningen fortfarande på förundersökningsstadiet.)

Åtal väcks genom att åklagaren skickar in en stämningsansökan till domstolen. I den anges vem som är misstänkt, vilka brott personen misstänks ha begått, bevisning osv.

När åtal är väckt så sker det först lite skriftväxling mellan tingsrätt, åklagare, den tilltalade (Catrin) och målsägandena (brottsoffren). Sen är det bara en fråga om när tingsrätten har tid att ta upp målet till huvudförhandling (det som brukar kallas rättegång). Har man tur går allt det här snabbt. Har de mycket att göra kan det dröja lite längre. Omöjligt att säga hur lång tid det tar.

Var det svar på dina frågor?

Tack!!
Det var exakt det jag efterfrågade!
Så glad att vi har sakkunniga i tråden!
Hoppas på att det inte kommer dröja allt för länge, framför allt så fler oskyldiga inte drabbas!
För visst var det någon som nämnde kommande Kent biljett släpp?

Åter igen tack!!!
Citera
2016-09-21, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
Obekräftat rykte säger att åklagaren kommer att yrka på fängelse denna gång.

Grattis!

De ryktet har nått mig med. Kanske är mer än bara ett rykte......😜👍
Citera
2016-09-21, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SistPaBollen
Stora pojkens första skolfoto på instagram idag o jag är så himla blödig men jag börjar fan lipa när jag ser de där stora sexårsögonen. Fy fan snacka om att ha oddsen mot sig med denna mor o ingen far. Och så ovetande o söt o bara stolt över att gå i skolan ( som det ser ut)... :'''''(

Hoppas hoppas hoppas på fängelse så pojkarna kan få ett brejk!

Ja, fy fan, exakt min tanke och min känsla med.

Så oskyldig och utsatt, lilla pojke som säkert precis har kommit in i det stadiet när han märker att allt inte står rätt till hemma. Det måste vara fruktansvärt jobbigt för stackaren om Catrin åker in i fängelse då han faktiskt är i en fas av livet där man börjar få reda på hur saker och ting står till i hemmet och i familjen. När man är yngre så blåser allt förbi och man inser inte det allvarliga i saker och ting.

Även fast hon har begått kriminella handlingar, utsatt andra för ekonomiska trångmål så vill jag inte att hon åker in. Hennes äldsta son kommer säkerligen bli väldigt påverkad av det hela. En sak är dock säker, hon är en kass mamma som inte tänker på vad hennes handlingar leder till.
Citera
2016-09-21, 22:47
Medlem
Det sjukaste jag kan kan se i denna tråd, förutom CH då, som jag hållet med om verkar vara sjuk, är de sjuka individer som gått på hennes barn. Är ni friska? Så mycket bättre? SKÄMS!!!
Citera
2016-09-21, 22:50
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Ja, fy fan, exakt min tanke och min känsla med.

Så oskyldig och utsatt, lilla pojke som säkert precis har kommit in i det stadiet när han märker att allt inte står rätt till hemma. Det måste vara fruktansvärt jobbigt för stackaren om Catrin åker in i fängelse då han faktiskt är i en fas av livet där man börjar få reda på hur saker och ting står till i hemmet och i familjen. När man är yngre så blåser allt förbi och man inser inte det allvarliga i saker och ting.

Även fast hon har begått kriminella handlingar, utsatt andra för ekonomiska trångmål så vill jag inte att hon åker in. Hennes äldsta son kommer säkerligen bli väldigt påverkad av det hela. En sak är dock säker, hon är en kass mamma som inte tänker på vad hennes handlingar leder till.

Jag tror inte det är bättre att hon fortsätter med sina bedrägerier och reser iväg för att festa upp stöldgodset. Säkert minst lika traumatiskt som att hon sitter på någon anstalt utanför Södertälje i ett halvår, eller vad det nu blir. (vilken blir det om hon döms? De brukar välja något som ligger i närheten av hemmet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in