2016-06-20, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Åklagaren kan "frysa bankkonton" under pågående utredning. Tom utomlands är det möjligt för åklagaren att frysa konton. Telia var väl utsatta för det, för lite sedan i Uzbekistanhärvan?

Banken kan också, mycket väl ha avslutat kontot för CH. Vore det problem med kontot, som hon själv skrivit hade det väl bara varit att öppna nytt kto i samma bank. Men CH öppnade nytt konto i sin "gamla" bank om jag uppfattade hennes svammel rätt. Bankens skäl kan mycket väl ha varit att CH fått sin dom och de avsade sig henne som kund eftersom hon använt ktot i brottsligt syfte. Det är inte tillåtet.

Polisen kan inte frysa bankkontot.

Vad jag vet kan KFM heller inte göra det. Inte 100 % säker men vad skulle syftet vara med att KFM stoppar att pengar kommer in på ett kto när deras syfte är att driva in pengar? Däremot kan de när som helst få tillgång till ditt bankkonto för utmätning. Det gäller alla bankkonton som står på person som ska utmätas.

KFM sitter, så klart inte och "glor ut" några bankkonton. In case of.. De har periodiska utredningar men kan mellan dessa utredningar göra tillslag och ta de pengar de anser är över förbehållsbeloppet. Tex kan de ju ta pengar om någon stackars lågbegåvad biljettköpare betalar in 5 - 6000 tusen kr om de bara vet om att det kommer in.

Nästa komiskt om det skulle ske.. CH bedrar igen... KFM plockar in de pengarna för att dela ut till... Ja.. Och CH sitter hemma och säger.. Det var ju det jag sa.. KFM får hjälpa mig..

Vi pratar säkert förbi varandra nu men nej, kronofogden får inte gå in plocka pengar i någon slags punktinsats mellan utredningar.

För att de ska kunna ta någonting överhuvudtaget måste det finnas ett beslut om utmätning och sådana beslut måste föregås av en utredning.
Citera
2016-06-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Vi pratar säkert förbi varandra nu men nej, kronofogden får inte gå in plocka pengar i någon slags punktinsats mellan utredningar.

För att de ska kunna ta någonting överhuvudtaget måste det finnas ett beslut om utmätning och sådana beslut måste föregås av en utredning.

En skuld som är fastställd räcker för att KFM för att få gå in på ett privat kto och ta pengar, utöver förbehållsbeloppet. Så gör de också när det finns pengar på kontot.

När utredning är gjord och man konstaterat att det finns inkomst så är det via arbetsgivaren införseln sker.

2 olika hanteringssätt för att få in pengar. Båda används.

Vad det gäller CH så har väl utredningen visat att hon inte har någon fast inkomst/väldigt låg inkomst. Det finns inget där att hämta, just nu. Får hon däremot in någon större summa så kommer garanterat KFM ta pengarna efter förbehållsbeloppet är uträknat och de har stickprov/någon hintat.
Citera
2016-06-20, 22:02
Medlem
Citat:
En skuld som är fastställd räcker för att KFM för att få gå in på ett privat kto och ta pengar, utöver förbehållsbeloppet. Så gör de också när det finns pengar på kontot.

När utredning är gjord och man konstaterat att det finns inkomst så är det via arbetsgivaren införseln sker.

2 olika hanteringssätt för att få in pengar. Båda används.

Vad det gäller CH så har väl utredningen visat att hon inte har någon fast inkomst/väldigt låg inkomst. Det finns inget där att hämta, just nu. Får hon däremot in någon större summa så kommer garanterat KFM ta pengarna efter förbehållsbeloppet är uträknat och de har stickprov/någon hintat.

Mao om någon skulle tipsa om att det finns pengar att hämta? Som tex den "större summan" (lön?) hon väntade och därför fixade konto på ny bank...
Citera
2016-06-20, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
Kul! Hon menar ju själv att hon har 7-10K i fickpengar när allt är klart och betalt. Undrar varifrån dessa fickpengar kommer ifrån, förutsatt att de ens existerar...

Tror du hennes 7 - 10 000 kan komma från att ngn förklarat hur det fungerar med förbehållsbelopp?

CH, som nog inte har alla "hästar hemma" kanske trodde att hon skulle bli garanterad den summan (stämmer ju bra med min simpla beräkning) om boendekostnaden är 7 500 kr så får hon ju runt
10 000 kr över. Hon missade bara den viktiga detaljen att hon själv skulle jobba ihop de där pengarna. Kan hon ha trott att KFM, ställde upp med pengarna upp till förbehållsbeloppet?... Ja.. så är det nog.

Stackars barn!
Citera
2016-06-20, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calippo-lover
Mao om någon skulle tipsa om att det finns pengar att hämta? Som tex den "större summan" (lön?) hon väntade och därför fixade konto på ny bank...

Ja, de räknar av förbehållsbeloppet och tar resten... Om någon råkar ringa KFM...
Citera
2016-06-21, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnicornMeat
Jag är verkligen ingen expert inom just den här typen av juridik så hoppas att någon annan fyller i (och vid behov rättar mig) men det korta svaret är ja. Hennes konto kan ha blivit fryst.

En frysning av ett konto kan ske på initiativ av banken själv (om de t ex misstänker att det används vid bedrägerier), av en förundersökningsledare och till och med av borgenärer.

När frysningen sker på bankens eget initiativ så tror jag att beslutet är helt och hållet deras att fatta.

När frysning ska ske på initiativ av polis/åklagare eller borgenär så vet jag inte vem som har vilka befogenheter.

Har för mig att det krävs ett domstolsbeslut för att få till en frysning på polis/åklagares eller borgenärs initiativ. Men det kan också vara så att det räcker med ett beslut från banken. Är osäker på just den biten (vem som måste fatta beslutet).

Delar för övrigt din magkänsla. Har svårt att tro att problemen med kontot skulle bero på någonting annat än hennes kriminalitet.

Citat:
Åklagaren kan "frysa bankkonton" under pågående utredning. Tom utomlands är det möjligt för åklagaren att frysa konton. Telia var väl utsatta för det, för lite sedan i Uzbekistanhärvan?

Banken kan också, mycket väl ha avslutat kontot för CH. Vore det problem med kontot, som hon själv skrivit hade det väl bara varit att öppna nytt kto i samma bank. Men CH öppnade nytt konto i sin "gamla" bank om jag uppfattade hennes svammel rätt. Bankens skäl kan mycket väl ha varit att CH fått sin dom och de avsade sig henne som kund eftersom hon använt ktot i brottsligt syfte. Det är inte tillåtet.

Polisen kan inte frysa bankkontot.

Vad jag vet kan KFM heller inte göra det. Inte 100 % säker men vad skulle syftet vara med att KFM stoppar att pengar kommer in på ett kto när deras syfte är att driva in pengar? Däremot kan de när som helst få tillgång till ditt bankkonto för utmätning. Det gäller alla bankkonton som står på person som ska utmätas.

KFM sitter, så klart inte och "glor ut" några bankkonton. In case of.. De har periodiska utredningar men kan mellan dessa utredningar göra tillslag och ta de pengar de anser är över förbehållsbeloppet. Tex kan de ju ta pengar om någon stackars lågbegåvad biljettköpare betalar in 5 - 6000 tusen kr om de bara vet om att det kommer in.

Nästa komiskt om det skulle ske.. CH bedrar igen... KFM plockar in de pengarna för att dela ut till... Ja.. Och CH sitter hemma och säger.. Det var ju det jag sa.. KFM får hjälpa mig..

Tusen tack! Då är scenariot med fryst konto inte helt omöjlig Hoppas hoppas hoppas att åklagaren har varit i farten.

Stackars fancy life-Catrin som inte varit iväg på någon resa på snart över en månad.
Citera
2016-06-21, 10:08
Medlem
Jarnabos avatar
Kort morgon-rapport från Järna:
CH i sällskap med mamma/mormor AH lämnade barnen på förskolan strax innan 9.
Citera
2016-06-21, 10:13
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarnabo
Kort morgon-rapport från Järna:
CH i sällskap med mamma/mormor AH lämnade barnen på förskolan strax innan 9.
Du frågade inte hur hon kände för det faktum att de senaste sju blogginläggen bara genererat en (1) kommentar (och den var inte helt välvillig)? Måtte vara tufft för en toppbloggare.
Citera
2016-06-21, 11:05
Medlem
Jarnabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du frågade inte hur hon kände för det faktum att de senaste sju blogginläggen bara genererat en (1) kommentar (och den var inte helt välvillig)? Måtte vara tufft för en toppbloggare.

Nope, känner inget behov av att prata med denna patetiska människa... 😜😵
Räcker gott att spionera lite på sådär lagom avstånd. K1 gick lite för sig själv, medan mormor bar K2 (såg tungt ut). 😉
Citera
2016-06-21, 12:55
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Tror du hennes 7 - 10 000 kan komma från att ngn förklarat hur det fungerar med förbehållsbelopp?

CH, som nog inte har alla "hästar hemma" kanske trodde att hon skulle bli garanterad den summan (stämmer ju bra med min simpla beräkning) om boendekostnaden är 7 500 kr så får hon ju runt
10 000 kr över. Hon missade bara den viktiga detaljen att hon själv skulle jobba ihop de där pengarna. Kan hon ha trott att KFM, ställde upp med pengarna upp till förbehållsbeloppet?... Ja.. så är det nog.

Ja, alltså det skulle inte förvåna mig. Tyvärr.

Jag kan inte begripa varför människan inte söker information. Har en budget. Jag tror att det är mamma AH som ser till att allt "flyter". Nu begriper jag inte varför hon skyddar CH mot världen, men om det är som jag tror (att AH vet att loppet är kört med CH:s ickehemmavarande hästar) antar jag att hon gör det delvis för K1:s och K2:s skull. Så på något plan tycker jag synd om AH, samtidigt som jag tycker att hon, just för att hon förmodligen vet bättre, inte skulle låta barnen leva i skottlinjen för sin mammas okunskap, lynnighet och brottsliga verksamhet.

Om K1 fick bo hos sin pappa och K2 i en stödfamilj skulle ju CH och AH fortfarande få träffa barnen på regelbunden basis. Om K2 bodde kvar i regionen skulle de kunna ses flera dagar i veckan. AH kunde lägga ner mer energi på att stylta upp CH:s liv och framförallt skulle hon få chans till ett eget. Det måste kännas fruktansvärt att få barn som aldrig blir vuxna och som dessutom ser till att strula till det för sig gång på gång. AH måste få lägga sin energi och sina pengar på sig själv också. Om typ 10 år går hon i pension, det är då man skall ha all frihet i världen att kunna leva för sig själv, att finnas där för barn och barnbarn skall inte vara en förpliktelse utan något roligt! Inte betala för dotterns oansvarighet med sina pensionspengar till dagen man dör.

Om 11 år har CH två tonåringar och mamma AH går i pension. Fram tills dess, men framförallt då behövs en riktig, vuxen mamma. Många sämre bemedlade föräldrar med kassa upplevelser i bagaget klarar detta galant. Många föräldrar som begått brott i det förflutna och klantat till det för sig klarar detta galant. Det här decenniet hon har att klara upp sitt liv kommer gå fort. En vanlig person, som verkligen gjorde allt för sina barn, hade vänt sitt liv. En vanlig person hade vänt sitt liv för längesedan. Jag vet inte om CH är kapabel till det någonsin. Tonåringar vill bara ha ett normalt liv och behöver den trygghet och den uppfostran som kan hjälpa till att garantera det. Med en mamma som själv är tonåring i huvudet är det som bäddat för en katastrof.

Älskar CH sina barn? Ja, säkerligen. Jag är trött på den fasad hon har som den kämpande mamman som älskar sina barn, som om det skulle försvara något hon själv gjort. Många helt inkapabla människor har älskat sina barn, det är inte kärleken som måste ifrågasättas här.
Kan CH ta ansvar för sina barn och ge dem en normal, eller i alla fall trygg, uppväxt? Troligtvis inte alls. Även om många människor med ickenormala och otrygga uppväxter blir till underbara vuxna borde samhället gå in här och försöka garantera barnen slipper så många ohållbara situationer som möjligt. Det är ju inte försent än.

Jag hoppas att människor i CH:s närhet reagerar i tid. Jag hoppas att granskningarna kring henne håller henne på den smala vägen.
Citera
2016-06-21, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Nej marythegangsta är inte någon släkting till Catrin. Catrin har, egentligen, rätt stor släkt. Men umgås inte med dem. Eller de umgås inte med henne, hur man nu vill se på det.

Inget konstigt i hennes uppväxt förutom att det narcissistiska beteendet fanns redan i högstadiet.

Finskt ursprung har de också, och definitivt inte släkt med någon fotbollsspelare eller modell.

En kusin till CH(på mammans sida, AH hette Latva-Nevala som ogift) som är en golddigger med narcisstiska och psykopatiska drag och ljuger om allt. Lever gärna på andra och skiter i sitt barn. Gjort tre orosanmälningar till soc och polisanmält barnets mamma, bara för att jävlas. Så något är jävligt fel med den släkten.
Senast redigerad av oktini 2016-06-21 kl. 15:29.
Citera
2016-06-21, 15:31
Medlem
GilGrissom82s avatar
Har hon velat hinta om en ev. graviditet?

Tycker nämligen det varit en del snack om "cravings", "gått upp i vikt den senaste månaden" yada yada...

Hon kanske i sitt eget lilla La-La-land lever i villfarelsen att en graviditet (äkta eller låtsas...) ses som förmildrande omständighet vid en ev. kommande ny rättegång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in