Flashback bygger pepparkakshus!
2016-08-17, 22:29
Medlem
Tänkte bara återrapportera på en relativt gammal tråd. Sedan jag slutade äta maten hemma så upphörde bekymren. Har inte haft något återkommande bekymmer utan det har "mystiskt" bara upphört. Min fd sambo flyttade ut (kastades ut) strax efter jag slutade äta maten i kylen/frysen.

När jag kollat igenom saker i huset inför försäljningen så hittade jag ett antal kartor med Dulcolax, de var tabletter tagna från dom. För den som inte vet så är det tabletter mot förstoppning som ger lös mage.

Min teori är som följande, hon krossade en/flera tabletter och hällde ner i det jag åt / drack, jag var den enda som drack läsk i huset t.ex. Detta skulle ju förklara diarrén och kanske också de konstiga äggraparna...
Citera
2016-08-17, 22:37
Medlem
FashionMonsters avatar
Har du ett barn tillsammans med personen som långsamt förgiftade dig till flytande äggröra, eller är det sen innan?
Bara nyfiken.

Symtomen kan även ha gått över av sig själva och hon tagit dom där kartorna men inte velat berätta om sina magproblem.
Citera
2018-04-15, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rmsn
Tänkte bara återrapportera på en relativt gammal tråd. Sedan jag slutade äta maten hemma så upphörde bekymren. Har inte haft något återkommande bekymmer utan det har "mystiskt" bara upphört. Min fd sambo flyttade ut (kastades ut) strax efter jag slutade äta maten i kylen/frysen.

När jag kollat igenom saker i huset inför försäljningen så hittade jag ett antal kartor med Dulcolax, de var tabletter tagna från dom. För den som inte vet så är det tabletter mot förstoppning som ger lös mage.

Min teori är som följande, hon krossade en/flera tabletter och hällde ner i det jag åt / drack, jag var den enda som drack läsk i huset t.ex. Detta skulle ju förklara diarrén och kanske också de konstiga äggraparna...

Tack för återkopplingen. Är intresserad av ifall misstankarna kunnat bekräftas eller avfärdas de senaste 1½ åren?
Citera
2018-12-17, 12:17
Medlem
Hej!

I går så råkade jag ut för samma sak. Äggrapar på eftermiddagen och sedan på kvällen började springet. Trodde verkligen att det var X:et som hade petat ner något, men jag verkar vara motbevisad eftersom det hände nu igen utan inblandning av henne.

Det enda sambandet jag kan se nu och då är att jag varit under mycket stor stress, både privat- och jobbmässigt. Min teori just nu i alla fall, eftersom inga läkare kunnat hitta något, är att min tarm rör sig mycket långsammare när stressen blir för påtaglig och detta i sin tur gör att mat i tarmen hinner börja ruttna och bilda gifter. Som i sin tur orsakar detta.

Jag har märkt att jag den senaste tiden haft lite ont i magen, vill ogärna ha något som ligger på magen då det varit lite obehagligt (t.ex. en tjejs arm eller något sånt). Nu när hela systemet är tomt så känns det dock hur bra som helst i magen.

Så, långsamma tarmrörelser... Får väl börja motionera och kanske slänga i mig några katrinplommon till frukost så magen alltid håller bra och jämn fart.

Citera
2019-07-06, 00:52
Medlem
Hade äggrapar o rännskita på 80-talet. Rapade fruktansvärt o skiten rann ut när jag låg o sov. Förstörde några madrasser. Hade det i ca 1 vecka innan jag var tvungen att uppsöka läkare. Bodde i London och läkaren där gav mig drickmedicin med morfin i. Gick över direkt. Inga prover. Han sa till mig att sluta äta mungbönsgroddar från affären. Och att jag hade salmonella.
Har inte haft detta sen dess. Men nu har det börjat igen.
Citera
2019-08-02, 11:39
Medlem
Beatass avatar
Första gången jag lyckats hitta träff på detta med att rapa ägg.

Känner så väl igen mig och har haft en jobbig period med detta igen i sommar.

Jag har aldrig sökt hjälp men tycker det känns som att magen börjar arbeta åt fel håll liksom och att tarmen kanske inte jobbar som den ska och då kommer denna utrensning.

Upplever spyorna som nästan skumartade och inte som vanliga kräkningar.
Åt t ex skinksnitzel i gräddsås igår och de välbekanta äggraparna började några timmar senare.
Inatt kom kräkningarna och de såg ut precis som gräddsåsen men mer åt det skummiga hållet.

Blir inte klok på det här för jag hittar inget mönster vad gäller den sorts mat jag äter och när dessa utrensningar sker.
Citera
2019-08-04, 12:56
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rmsn
Hej!

I går så råkade jag ut för samma sak. Äggrapar på eftermiddagen och sedan på kvällen började springet. Trodde verkligen att det var X:et som hade petat ner något, men jag verkar vara motbevisad eftersom det hände nu igen utan inblandning av henne.

Det enda sambandet jag kan se nu och då är att jag varit under mycket stor stress, både privat- och jobbmässigt. Min teori just nu i alla fall, eftersom inga läkare kunnat hitta något, är att min tarm rör sig mycket långsammare när stressen blir för påtaglig och detta i sin tur gör att mat i tarmen hinner börja ruttna och bilda gifter. Som i sin tur orsakar detta.

Jag har märkt att jag den senaste tiden haft lite ont i magen, vill ogärna ha något som ligger på magen då det varit lite obehagligt (t.ex. en tjejs arm eller något sånt). Nu när hela systemet är tomt så känns det dock hur bra som helst i magen.

Så, långsamma tarmrörelser... Får väl börja motionera och kanske slänga i mig några katrinplommon till frukost så magen alltid håller bra och jämn fart.

Kiwi är suberbra på att sätta igång magen. Räcker med en.
Tycker den är bättre än plommon faktiskt.
Citera
2022-02-28, 18:55
Medlem
Hej!

Jag läste nyss tråden och är extremt nyfiken på om nån har kommit fram till nåt svar.
Haft exakt samma problem sen 2007 ca. 1-2 ggr om året tills ifjol då det vart mer tätt mellan gångerna. och bättre sent än aldrig så gjorde jag tester och nyligen en koloskopi, nu väntar jag på att få göra ultraljud/röntgen av magen men befarar att detta inte kommer visa nåt.

Har du fått nåt mer svar på din åkomma? provat nån kost som funkar?
Citera
2022-05-18, 06:28
Medlem
Eldrils avatar
Jag har liknande problem och har haft det i flera år nu. Kanske inte lika intensivt som dig, men fortfarande svavelrapar och diarré.

Mina symptom är:
* ofta allmänt orolig och uppspänd mage utan att vara pruttig (det känns liksom obekvämt att ens gå, bäst är att ligga ner)
* ont i vänster sida ibland (magsäcken?)
* svårt att tömma tarmen helt
* någon gång ibland (var 1-2 månad ?) äggrapar och diarré
* ibland ont i magen och skitnödig hela tiden
* ibland väldigt pruttig, men det har jag varit hela livet
* nästan bara ljust/ orangebrunt bajs
* ibland känns det som det bara kommer skum ur arslet (ej diarré) och då är det bara som vatten på pappret

Jag har varit inne på att det kan vara allergier, parasiter, Magsår, magkatarr, men min läkare säger att det bara är IBS och skriver ut omeprazol och dimetikon som inte hjälper alls…

Jag har inte varit utomlands sedan 2018 och då i England bara.

Jag har tagit flera olika prover inkl bajsprover, men jag har inte riktigt koll på vilka..

Jus nu står jag på kö till gastroskopi, men jag gissar att de inte kommer hitta något…

Vad ska jag göra? Det är inte så allvarligt att jag måste åka akut.
Har funderat på att sjukskriva mig själv så att jag får träffa läkare igen (förhoppningsvis en annan) och få hjälp.
Senast redigerad av Eldril 2022-05-18 kl. 06:51.
Citera
2022-05-18, 06:38
Medlem
Eldrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markattan69
Upplevde detta för första gången på 80talet, farsan trodde jag fisit när jag rapade. Magen brukar stabilisera sig när man spytt upp all osmält mat och fått ur sig senaps diarréerna. Har sedan haft detta med års mellanrum, nu senast före jul och då var det 10år sedan sist. Inte riktigt bra i magen ännu. Första gångerna jag hade detta så hade jag feber och gallinflammation enligt läkaren och fick antibiotika och blev bra direkt och det höll sig i flera år. För mig uppstår detta fenomen när jag överäter fet mat/chips eller dyligt, då blir det stopp i nedre magmun och maten stannar kvar med bakterieöverväxt som följd(svavelrapar). Har även diagnos på mild gastropares(fördröjd ventrikeltömmning) vilket inte är en fördel.

//markattan

Intressant ! Jag upplever också problem efter att ha ätit fet mat ibland..
Citera
2022-06-23, 18:06
Medlem
Googlade och hittade tråden. Har precis dragit i mig 1.5 l cola zero och hoppas att det hjälper. Sov uselt och sprang på toa några gånger med gul diarré. Och jag luktar illa...Körde också med Immodium för att klara jobbet.

Hade aldrig hört talas om att parasiter kan orsaka detta. Var på badet dagen innan och blev sjuk på natten.
Citera
2022-07-06, 14:54
Medlem
Har haft skiten sen i februari, kommer och gå vart annan vecka.. Senast var för 4 dagar sedan..
Jag har märkt att så fort jag äter något starkt, grönsaker med tjockt skal, mejeriprodukter, alkohol eller annat som har potential att reta magen så sätts det igång nästan direkt..

Har varit inne hos läkare... Men de säger inte så mycket mer än att jag ska knapra omeprazol och hålla ut.

Prover visar inget specifikt.. Är jättenojig att det är nåt allvarligt då jag har flera magåkommor som går på min mors sida av släkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in