2016-01-09, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rmsn
@slotterbank Jo, vet, brukar inte vara så gräsligt som idag. Idag var mycket att göra och lite tid så blev nödlösningar tyvärr.

Förstår, har inte läst hela tråden men fixa en bra matdiet och där du äter regelbundet, de kan var en början kanske?
Citera
2016-01-09, 15:02
Medlem
@markattan69 Exakt samma för mig, får man bara tömma ur systemet så mår man hur bra som helst efteråt.

@Mr.Riddim Osäker på smaken, faktiskt inte tänkt på det. Men de luktar så pass illa att folk nära mig själva får kväljningar, liksom jag. Yrsel / illamående får jag ibland, ibland inte. När jag får yrsel/illamående börjar det oftast med en eller två spyor för att sedan gå över i vattnig diarré.

@slotterbank Jo, har faktiskt tänkt det själv, men kan inte se något samband med mat och utbrott. Har testat att undvika mjölk, stark mat, fet mat osv. Först trodde jag det var jordnötssmöret, men icke. Sen mjölken, sen starka maten, sen feta maten. Har satt igång en LCHF diet (inte för att gå ner i vikt) och även införskaffat rutiner med vitaminer och probiotika i fall det kan hjälpa.

I övrigt har jag varit hos läkaren för att få göra nya prov. Tydligen hade jag gjort ett innan i alla fall. Fick två nya att göra. Som jag skulle ta när det var ett utbrott. Hon hade väldigt svårt att tro att det skulle vara parasiten och ifrågasatte om mjölkallergi och liknande.
Citera
2016-01-14, 23:07
Medlem
Tänkte bara återkoppla lite. Sedan 7 dagar tillbaka så har jag kört på LCHF för att se hur kroppen reagerar, främst för att kosthållningen blir mycket bättre och renare innan. Har även samtidigt börjat med probiotika morgon & kväll (tabletter), D-vitamin, C-vitamin och multivitamin. Har även fört bok på vad som ätits etc.

Nu ikväll är det dock dags igen. Äggrapar börjar komma. De är inte tillräckligt starka så tveksam till om det kommer bryta ut i något eller bara gå över.

Iaktagelser kring detta:

I går morse drack jag tre koppar svart kaffe på tom mage. Sprang på toa med krämigt resultat under hela förmiddagen. Stressen de senaste dagarna har varit lite väl mycket tycker jag, både på jobb- och hemmafront. I morse var jag så pass trött att jag halvt omedvetet köpte en vanlig (innehåller socker) Red Bull 330 ml. Strax efter att den var uppdrucken kände jag hur magen började arbeta, tog tyvärr 1 st imodium som smälter på tungan och hade med mig flera i fall att. Dumt, jag vet. Men hela dagen har jag varit på språng i olika miljöer och jag kände inte för att råka ut för något.

Vi får se här i natt vad som händer. Provrör etc är förberett för att kunna ta prover på eventuellt resultat.
Citera
2016-01-24, 16:37
Medlem
10 dagar utan update? Vad händer?
Citera
2016-01-25, 12:52
Medlem
Hej!

Den senast rapporterade rapningen ledde inte till något. Det la sig under natten och blev aldrig något utbrott.

Det har varit ovanligt lugnt i magen senaste tiden. Men igår avvek jag lite från det vanliga och åt/drack saker jag inte gjort de senaste veckorna.

- Glass
- Coca Cola (bara druckit light innan)

Den senaste veckan har jag även sovit oerhört dåligt.

Men igår eftermiddag drog jag av en rap och kände av lite lätt att det var på gång. Raparna fortsatte under kvällen, dock inte lika våldsamt som det brukar. Sov dåligt även denna natt och runt 6 i morse var det dags. Porslinet straffades rejält.

På grund av den akuta situationen hann jag inte få några prover, och med facit i hand hade det inte varit speciellt lätt att ta även om jag hade haft hjälpmedel. Vattnig diarré ett par gånger.

Viktigt kundmöte här på morgonen så tog 2 st imodium plus, och det slutade direkt. Var inte lika mycket och extremt som tidigare gånger då det krävs upp till 6 imodium innan det slutar.

Så är läget just nu i alla fall. Nästa vecka ska dom ner i magen och kolla läget.
Citera
2016-02-02, 22:58
Medlem
Natten mellan lördag & söndag (30:e - 31:a) var det dags igen. Det enda som jag avvikt med var högre stress än vanligt.

I morgon ska magen undersökas med gastroskopi.
Citera
2016-02-03, 01:05
Medlem
Citat:
Natten mellan lördag & söndag (30:e - 31:a) var det dags igen. Det enda som jag avvikt med var högre stress än vanligt.

I morgon ska magen undersökas med gastroskopi.

Okej bra det, men ifall de inte hittar något annat att gå på så se för fan till att testa medicinering mot giardia.
Citera
2016-02-03, 21:41
Medlem
Eftersom jag var sövd passade dom på att gå ner i tunntarmen en bit också och kolla där. Magen, tarmen och allt såg jättefint ut. Inga som helst problem med magsår eller liknande. Dom tog vävnadsprover för att kunna titta efter glutenintolerans.

Det var en annan läkare som genomförde gastroskopin än min vanliga läkare så jag passade på att prata lite med honom. Han var väldigt förvirrad över mina symptom, speciellt med äggraparna. Jag nämnde laktos men han sa det, nu har du ju fastat i 20 timmar, sätt i dig 3 dl mjölk. Börjar magen bubbla och ha sig så är det laktos, annars är det inte det.

I övrigt så frågade han mig om mina blodprover och om jag tagit några nyligen, men det var ju ett par månader sedan så dom ska ta nya prover och kolla.

Drog i mig 3 dl mjölk och väntade... Inget hände och inget har hänt. Magen är hur bra som helst.

Medicinering mot Giardia försökte jag snacka mig till hos husläkaren jag var hos, men hon avfärdade det väldigt hårt. Jag har visserligen fått provrör att skita i, men det är inte så lätt när man vaknar yrvaken och får springa till toaletten i ren panik.

Grejen är att mitt barn, 2 år, när h(a/o)n får äggrapar likt mina så blir hon för det mesta sjuk på natten och kräks. Pga åldern så är det ju svårt att säga om avföringens konsistens också med tanke på bölja. Och det tror jag handlar om magsjuka i h(a/o)ns fall.

Allt detta började dock innan h(a/o)n började på dagis.

Så vart jag skulle smittats av Giardia är för mig ett mysterium.

Kanske är det någon som lägger nått i min mat, fast äggrapar och diarre är ju en lustig kombo om någon skulle slänga laxermedel eller liknande i maten.
Citera
2016-02-03, 22:09
Medlem
Dr Wolfs avatar
De få gånger jag har varit magsjuk så har det börjat med äggrapar följt av diarré och sedan spyor. Dock 10 år sedan sist (knäck knäck ta i trä).
Lider verkligen med dig som får detta så ofta. Men de gånger jag fått det har jag smittats. Du får det alltså out of the blue?
Citera
2016-03-07, 14:56
Medlem
Liten update. Sedan den 1:a februari har jag inte ätit eller druckit sådant som finns hemma. Har endast bott där till och från av olika anledningar. Mat har jag köpt med mig förpackad från butik och förvarats i kyl/frys endast så länge som jag har varit där.

Jag har haft en episod av rännskita och det var här om dagen. Dock utan äggrapar och jag hade förtärt alkohol dagen innan. Så den rännskitan kopplar jag inte till mina sjukdomssymptom utan snarare alkoholen.

Har varit på återbesök hos läkaren och fick lämna nya bajsprover, helst när jag hade rännskita. Tog provet i samband med dagen-efter-rännskitan. Dom vill nämligen se om f prolaktin (rätt?) värdet ändrats eftersom jag vid förra proverna hade något förhöjda värden vilket indikerar inflammation någonstans.

Nästa steg om dom inte hittar något i mina nya prover är att jag ska få svälja en kamera som fotograferar sig igenom tunntarmen.

Måste dock säga att det känns olustigt att problemen upphört efter att jag slutade vara hemma....
Citera
2016-03-07, 15:10
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Liten update. Sedan den 1:a februari har jag inte ätit eller druckit sådant som finns hemma. Har endast bott där till och från av olika anledningar. Mat har jag köpt med mig förpackad från butik och förvarats i kyl/frys endast så länge som jag har varit där.

Jag har haft en episod av rännskita och det var här om dagen. Dock utan äggrapar och jag hade förtärt alkohol dagen innan. Så den rännskitan kopplar jag inte till mina sjukdomssymptom utan snarare alkoholen.

Har varit på återbesök hos läkaren och fick lämna nya bajsprover, helst när jag hade rännskita. Tog provet i samband med dagen-efter-rännskitan. Dom vill nämligen se om f prolaktin (rätt?) värdet ändrats eftersom jag vid förra proverna hade något förhöjda värden vilket indikerar inflammation någonstans.

Nästa steg om dom inte hittar något i mina nya prover är att jag ska få svälja en kamera som fotograferar sig igenom tunntarmen.

Måste dock säga att det känns olustigt att problemen upphört efter att jag slutade vara hemma....
Calprotektin 😊

En sak som jag kom att tänka på är vattnet. Kanske det finns mycket koppar i erat vatten? Det ger diarré. Det fanns ett ställe där man kunde beställa provrör och analys gratis. Googla det.
Citera
2016-05-22, 21:35
Medlem
Hur går det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här