2016-01-04, 12:36
Medlem
Jag vill sälja eller bli av med mitt presentkort som gäller inom en viss stads lokala handel. Alltså i flera butiker än en. Grejen är den här att presentkortet går inte att köpa i butikerna utan säljs i automater runtom i staden.
Skulle men rent teoretiskt sätt kunna gå in och köpa något på exempelvis media markt för 3000 lämna tillbaka de och kräva pengarna i handen?
Risken finns ju då att dom vill ge dig ett tillgodokvitto i butiken eftersom de var ett presentkort. Men om jag då tillexempel egentligen vill använda dom pengarna för att köpa något på stadium istället där de ursprungliga presentkortet har funkat också. Jag vill givetvis få ut mina pengar ur de här presentkortet.
Hoppas någon besitter kunskap angående detta ämne!
Citera
2016-01-04, 12:42
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gkn732
Jag vill sälja eller bli av med mitt presentkort som gäller inom en viss stads lokala handel. Alltså i flera butiker än en. Grejen är den här att presentkortet går inte att köpa i butikerna utan säljs i automater runtom i staden.
Skulle men rent teoretiskt sätt kunna gå in och köpa något på exempelvis media markt för 3000 lämna tillbaka de och kräva pengarna i handen?

Nej, det där kommer inget företag att gå med på. Du får sälja presentkortet på typ Blocket eller liknande för t.ex. 2700 kronor och på så vis få ut pengarna.
Citera
2016-01-04, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Nej, det där kommer inget företag att gå med på. Du får sälja presentkortet på typ Blocket eller liknande för t.ex. 2700 kronor och på så vis få ut pengarna.

Men jag måste ju kunna lämna tillbaka min produkt jag köpt. Skulle jag då bara få ett tillgodokvitto menar du?
Citera
2016-01-04, 13:11
Avstängd
Nej. Är det ett elektroniskt presentkort så sätts pengarna in igen. Är det ett vanligt presentkort och du löst in det hos en butik, så får du ett tillgodokvitto i den butiken.
Citera
2016-01-04, 13:53
Medlem
M1159s avatar

Hur du vrider och vänder på detta så kommer du aldrig att få ut kontanter på ditt presentkort.
Det övergår mitt förstånd hur någon kan ge sig till att köpa ett presentkort! förskottera pengar till en handlare för framtida köp, oj oj herregud.

Skall du sälja det på blocket får du räkna med halva beloppet, har du tänkt dig mera är du en obotlig optimist.
Citera
2016-01-04, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159

Hur du vrider och vänder på detta så kommer du aldrig att få ut kontanter på ditt presentkort.
Det övergår mitt förstånd hur någon kan ge sig till att köpa ett presentkort! förskottera pengar till en handlare för framtida köp, oj oj herregud.

Skall du sälja det på blocket får du räkna med halva beloppet, har du tänkt dig mera är du en obotlig optimist.

Snarare du som är pessimist.

Varför skulle inte Ts kunna sälja det för typ 90% av värdet ? Pengar är pengar för fan.
Citera
2016-01-04, 19:50
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intesmart
Snarare du som är pessimist.

Varför skulle inte Ts kunna sälja det för typ 90% av värdet ? Pengar är pengar för fan.

Du må kalla mig pessimist men tro inte att någon köper ett presentkort för 90% av värdet och tillika så var/är TS presentkort ett lokalt presentkort, nog för att det finns idioter men någon måtta får det vara.

TS kan ju lägga en annons på Blocket då får han verkligen reda på värdet.

Du verkar göra skäl för ditt namn/nick
Citera
2016-01-04, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Du må kalla mig pessimist men tro inte att någon köper ett presentkort för 90% av värdet och tillika så var/är TS presentkort ett lokalt presentkort, nog för att det finns idioter men någon måtta får det vara.

TS kan ju lägga en annons på Blocket då får han verkligen reda på värdet.

Du verkar göra skäl för ditt namn/nick

Ts skriver att kortet gäller i en viss stads lokala affärer och då bör det väl sannolikt finnas ett genuint intresse för att tjäna 10% extra på nåt större inköp som en tv eller nåt.
Halva priset verkar ju vansinnigt lågt på ett presentkort som gäller i många affärer.
Citera
2016-01-04, 20:18
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ts skriver att kortet gäller i en viss stads lokala affärer och då bör det väl sannolikt finnas ett genuint intresse för att tjäna 10% extra på nåt större inköp som en tv eller nåt.
Halva priset verkar ju vansinnigt lågt på ett presentkort som gäller i många affärer.

TS presentkort var på 3000 kronor att någon skulle springa benen av sig för att då tjäna 300 kronor
och detta i samband med ett tänkt större inköp.

Nej du det säger jag bara finns inte en chans, om TS lägger det på Blocket så får han veta värdet, och jag lovar han blir ledsen.
Citera
2016-01-04, 23:17
Medlem
Timedealers avatar
Citat:

Man ska vara riktigt fattig för att lägga sådan tid och energi på att spara 10%. Vi pratar om 300 kr! Det hela känns som en fet glädjekalkyl redo att spricka så fort han lägger ut en annons.
Citera
2016-01-04, 23:27
Medlem
Ledsen att göra er besvikna. Men jag gick in till en klädesaffär som säljer kostymer. En billig sådan. Vi kan kalla den dressman. Köpte en kostym för 3400 kronor. La alltså till 400 kronor. Åkte sedan hem för att äta lite mat. Åkte därefter till en annan butik av samma kedja i samma stad fast inne på en galleria. Lämnade tillbaka kostymen. Kassörskan som förövrigt var ganska söt räckte över mig 400 kronor i kontanter (eller rättare sagt förde över dom till mitt kort). Sen skrev hon ut ett presentkort till mig på 3000 kronor, som alltså bara gällde på dressman. Men då sa jag att jag ville gärna ha resten av pengarna insatt på mitt kort istället också. Hon fick självklart inte göra så. Men då förklarade jag att de här var ju faktiskt köpt på ett kort som jag kunde använda i andra affärer också så ville isåfall åtminstone ha ett sånt kort tillbaka. Men efter lite om och men så fick jag åtminstone tala med butikschefen. Fick då förklara de hela igen för henne och efter lite om och men. En hel del suckar också. Så fick jag mina pengar insatta på mitt konto.
Med facit i hand kunden har alltid rätt och är man tillräckligt strulig går allt.

Min smålänning till farfar hade varit stolt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in