• 3
  • 4
2016-01-06, 19:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timbumona
Hon kan börja ett nytt liv, lotsas vara ensamkommande barn med syskon. Är hon runt 40 år kan hon med lätthet säga att hon är 16 år.

Antagligen den bästa idén. Alternativet är att börja med världens äldsta yrke.
Citera
2016-01-07, 06:23
Medlem
RadikalFails avatar
Hur går det ts?
Citera
2016-01-07, 13:45
Medlem
Hej ursäkta frånvaron men har hafy händerna fulla med jobb och allt runt omkring gällande modern.

Jag försökte som sagt att träffa henne tillsammans med min flickvän, ville hålla allt hemligt och ta problemet i mammans hem ansikte mot ansikte istället för via telefon..självklart klarar inte min stressade flickvän av detta och ringer sin mamma för att fråga henne om det mesta som hade med alla problem att göra. Mamman börjar ännu en gång gråta i telefon och säger att allt är lugnt(nej det är inte lugnt) och sen samtalet så har mamman nu undvikit att prata med oss. Tjejen har försökt att ringa och skriva men hon svarar ej på samtal och på fb är hon upptagen med packning helatiden då flytten närmar sig.
Hon har inte frågat oss om några pengar ännnu, men jag går nästan bara och väntar på att det samtalet ska komma..dock tänker jag inte hjälpa henne med pengar men med att få hjälp ifrån annat håll så hon kan klara sig med sin unge. Allt hon visar nu är rädsla och att hon är för feg för att ta tag i problemet.
Har sagt till tjejen nu att vi redan har jagat henne men blir bara ignorerade så vad mer kan vi göra? Känns verkligen som att man blir respektlöst behandlad av mamman även fast man bara vill något gott.

Ang. Soc etc så har jag inte ringt då jag fortfarande vill ha orden ifrån mammans mun att hon vill och behöver hjälp ifrån oss eller iallfall kan prata med oss om problemet hur hon har tänkt att gå vidare för både jag och min tjej tänker ganska mycket på hennes bror som inte har det lätt i hemmet men samtidigt gör bra ifrån sig i skolan, han går någon förberedande linje för juridik på gymnasiet eller liknande ILF tycker jag att en sån här sak ska inte behöva förstöra hans drömmar och visioner eller framförallt hans framtid..
Citera
2016-01-07, 15:37
Medlem
Puffes avatar
Helt ärligt så får jag bara känslan av att"thaimamman" varit och fortfarande
är en golddigger med inga ambitioner att ta hand om sitt eget liv.

Känner"mamman" din mamma väldigt bra?

Lite väl otroligt också att summan hon behöver är väldigt lik
den summa du och din flickvän har tillsammans...

Den erfarenhet jag har ifrån import fruar från Thailand är just att de är golddiggers
och gör sitt yttersta för att inte jobba.

Din flickvän har säkert varit med om liknande tidigare men det är bara något jag gissar.
Citera
2016-01-07, 18:24
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Helt ärligt så får jag bara känslan av att"thaimamman" varit och fortfarande
är en golddigger med inga ambitioner att ta hand om sitt eget liv.

Känner"mamman" din mamma väldigt bra?

Lite väl otroligt också att summan hon behöver är väldigt lik
den summa du och din flickvän har tillsammans...

Den erfarenhet jag har ifrån import fruar från Thailand är just att de är golddiggers
och gör sitt yttersta för att inte jobba.

Din flickvän har säkert varit med om liknande tidigare men det är bara något jag gissar.

Kan mycket väl ligga till så också då denna historien helt klart har en hel del hål.

Tycker du ska ligga lågt med dina ambitioner att hjälpa mera, TS? Det kan komma att gå så långt att du faktiskt till slut faller till föga och lånar ut era besparingar.......... jag tycker det verkar ligga i luften det? För har man en gång redan börjat engagera sig djupt med t. ex praktisk hjälp så blir man till slut så insyltad och så engagerad att man lätt kan börja utvidga den hjälpen till att börja gälla även pengar.

Du får nog försöka ha is i magen, TS, inte låta dig bli så här känslomässigt engagerad. Du kan faktiskt inte veta vad denna mamman själv går och gått för.......... du har bara hennes, och hennes dotters, version, men eller hur?
Vad gäller brodern här så i värsta fall får ni låta honom bo hos er och så att hans framtid inte äventyras.
Inte en krona till mamman här TS, akta dig mycket noga för att ens tänka den tanken.
Citera
2016-01-07, 19:39
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JmY135
Hej ursäkta frånvaron men har hafy händerna fulla med jobb och allt runt omkring gällande modern.

Jag försökte som sagt att träffa henne tillsammans med min flickvän, ville hålla allt hemligt och ta problemet i mammans hem ansikte mot ansikte istället för via telefon..självklart klarar inte min stressade flickvän av detta och ringer sin mamma för att fråga henne om det mesta som hade med alla problem att göra. Mamman börjar ännu en gång gråta i telefon och säger att allt är lugnt(nej det är inte lugnt) och sen samtalet så har mamman nu undvikit att prata med oss. Tjejen har försökt att ringa och skriva men hon svarar ej på samtal och på fb är hon upptagen med packning helatiden då flytten närmar sig.
Hon har inte frågat oss om några pengar ännnu, men jag går nästan bara och väntar på att det samtalet ska komma..dock tänker jag inte hjälpa henne med pengar men med att få hjälp ifrån annat håll så hon kan klara sig med sin unge. Allt hon visar nu är rädsla och att hon är för feg för att ta tag i problemet.
Har sagt till tjejen nu att vi redan har jagat henne men blir bara ignorerade så vad mer kan vi göra? Känns verkligen som att man blir respektlöst behandlad av mamman även fast man bara vill något gott.

Ang. Soc etc så har jag inte ringt då jag fortfarande vill ha orden ifrån mammans mun att hon vill och behöver hjälp ifrån oss eller iallfall kan prata med oss om problemet hur hon har tänkt att gå vidare för både jag och min tjej tänker ganska mycket på hennes bror som inte har det lätt i hemmet men samtidigt gör bra ifrån sig i skolan, han går någon förberedande linje för juridik på gymnasiet eller liknande ILF tycker jag att en sån här sak ska inte behöva förstöra hans drömmar och visioner eller framförallt hans framtid..

Mitt råd är: låna ej pengar. Har gjort det dumma misstaget flera gånger för en i min närhet med skulder. Men det blev aldrig bättre. Personen har fortfarande skulder och jag har aldrig sett några pengar.

Hon är vuxen och måste lösa detta själv. Hur svårt det än är.
Och få med din flickvän på samma tåg, så inte hon faller för sin mamma.
Och lågt av mamman att ringa till din mamma och tigga pengar. Hur har hon mage?

Och gubben och pengar från han kan ni nog glömma.

Så hon får fundera på hur hon ska lösa saker som han lagt på henne.
Citera
2016-01-07, 20:04
Medlem
LennartLuskams avatar
Citat:

......
Soc etc så har jag inte ringt då jag fortfarande vill ha orden ifrån mammans mun att hon vill och behöver hjälp ifrån oss eller iallfall kan prata med oss om problemet hur hon har tänkt att gå vidare för både jag och min tjej tänker gan..

..

Akta er (dig) för att ta in henne. Låt brorsan bo ett tag hos er, men inte morsan! Tro mig.

Om soc ska hjälpa till så måste morsans situation vara akut. Om ni tar in henne kommer ni inte att bli av med varken henne eller hennes pengaproblem.

Det är inte heller ditt jobb att ringa soc åt henne. (Låter som en martyr som är van att gråta sig fram. Ledsen om jag har fel.) Din tjej, väntar hon också på att du ska lösa tantens problem?
Akta dig, kompis. Sätt sparpengarna på ett hemligt konto.
Citera
2016-01-13, 01:47
Pengar och känslor går hand i hand, detta då åt allas båda håll:

Citat:
Ursprungligen postat av LennartLuskam
Akta er (dig) för att ta in henne. Låt brorsan bo ett tag hos er, men inte morsan! Tro mig.

Om soc ska hjälpa till så måste morsans situation vara akut. Om ni tar in henne kommer ni inte att bli av med varken henne eller hennes pengaproblem.

Det är inte heller ditt jobb att ringa soc åt henne. (Låter som en martyr som är van att gråta sig fram. Ledsen om jag har fel.) Din tjej, väntar hon också på att du ska lösa tantens problem?
Akta dig, kompis. Sätt sparpengarna på ett hemligt konto.

Ja, "akta dig kompis" här, men ju mer jag läser(eg. tänker på) TS här så ju sämre "vibbar" får jag?
TS är den, och som då "här", försöker "lösa situationen"- var är dottern, d. v. s sambon här?
Och alla dessa smycken och som den "stackars kvinnan" här inte ens i detta nu vill sälja?
Och att som den "stackars kvinnan" här åberopa/ åkalla skyddad identitet och liknande.................... TS, det gör inte en kvinna i detta fallet. En kvinna då och som i båda äktenskap faktiskt verkar ha haft det bra?! I det första äktenskapet dog ju mannen, i detta det nuvarande söp mannen ned sig+ lämnade sin kvinna................... inte mördade henne, utan lämnade henne.
En sak till här, men då brodern till TS: s sambo; MYCKET ovanligt att ett barn klarar skolan bra och att det går bra för barnet om barnet är uppvuxet i ett dysfunktionellt hem och då ett sådant så pass illa att mamman här måste ansöka om skyddad id.

Nej TS, men något i detta stämmer inte, verkligen inte.
Tycker nog att du TS skall dra dig ur hela denna familjen............... i vart fall stänga din plånbok för då hela denna familjen?
Ens partners ena förälder ringer ens egna förälder och då i ett "lånesammanhang". Jag menar vem gör så?
Detta verkar gälla DIN ekonomi TS och inte bara den utan även ditt ansvar och detta i övrigt också.
Jag tror nog du TS är och har blivit manipulerad.
Därmed och härmed inte sagt TS att din sambo OCKSÅ är manipulativ, men med all säkerhet är hon då minst sagt medberoende.
Kort sagt, men du TS, men stäng både din plånbok och ditt hem och låt mamman här sköta sin familj och detta på egen hand vilket hon, mamman här, f. ö också verkar vilja göra med tanke på det du senast skrev.
Bäst vore kanske att du TS lämnade hela denna familjen åt sitt egna öde. Men detta vet isf bara du.
Men manipulativt beteende är jag dock tämligen övertygad om att du har varit och är utsatt för.
Två vuxna här(mamman och hennes nu x) och som haft skumraskaffärer för sig och nu sket det sig för båda varpå båda fortsatt försöker att hämta kraft och styrka från andra, andra då och som dessa båda redan försvagat.
Allt är inte pengar TS, men väldigt många agerar utifrån pengar TS.
Sådan verkar inte du vara, du TS, så därför stäng din plånbok.
Eller allra helst stäng dina känslor; detta med andra och andras känslor och därmed andras plånböcker måste och bör man vara MYCKET uppmärksam på och då som lättmanipulerad TS?
Ja, jag gick nog på detta från början själv, jag.
(FB) Flickväns mamma blir bostadslös och skulder upp till öronen..

Sedan också en sak till i detta och som du TS borde vara uppmärksam på, trots detta handlar om asiatiska levnadsvillkor, det är att i Sverige gifter vi oss inte med vår svärfamilj. I detta fallet då ang. din sambos tjej och som vänder sig till din familj för att, o . s. v.
Värderingar kan krocka, men man skall alltid hålla på sina egna dito.
Gör detta du med, TS.
Kort och kortare och kortast sagt du TS, men i just detta och i just detta ditt fall så håll så hårt i dina pengar och som just du bara kan göra, okej?
Senast redigerad av hee4r 2016-01-13 kl. 02:20.
Citera
2016-01-21, 15:31
Medlem
Hej alla, allt är nu löst!*pust* Min far har gått in och hjälp till med allting. Lite sen uppdatering men det fixade sig för 1 1/2 vecka sedan, med lite finansiering så har allt iallfall lugnat sig och en bra start på vägen!
Konsultation med hela familjen visade sig bättre än väntat, tackar för svar
Citera
2016-01-21, 19:46
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Hej alla, allt är nu löst!*pust* Min far har gått in och hjälp till med allting. Lite sen uppdatering men det fixade sig för 1 1/2 vecka sedan, med lite finansiering så har allt iallfall lugnat sig och en bra start på vägen!
Konsultation med hela familjen visade sig bättre än väntat, tackar för svar

Jag kan dock hälsa två saker: Din far kommer aldrig se dessa pengar IGEN(så måtte han vara stenrik) och troligen så kommer kvinnan hamna i skit igen. Så jag hoppas verkligen inte att din familj ska föda hennes nå fler gånger. Det är det som är problemet med många som har problem med ekonomin, om än dom inte själva satt sig i skiten alla gånger så lyckas dom alltid hamna i skiten igen.

Och helst ska din far och din tjejs mamma skriva ett skuldbrev så det finns papper på att pengar ÄR utlånade, och att hon faktiskt ska betala igen pengarna.(om detta nu är det din far och hon har sagt)
Så han ev kan ta det till fogden om betalning skiter sig.(hårt men sant)
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in