• 1
  • 2
2016-01-04, 10:31
Medlem
Hej!

Det är så att min flickväns mor har varit i en knivig situation väldigt länge och hamnat i en ond circel så att säga...

Lite kort info om hur det varit tidigare för mamman, hon flyttade till sverige -88/89 ifrån asien och fick sitt första barn -91(3 barn totalt, 2 med den första maken). Hennes man var svensk och hade ett bra jobb med bra inkomst men gick bort hastigt pga sjukdom när man flickvän var ca 12 år, under tiden som mamman bott i sverige så har hon varit hemmafru i princip hela tiden och inte jobbat något alls.
Hon träffar sedan en ny man ca 2-3 år efter den första makens bortgång och får sitt 3:e barn, under detta förhållande är hon även här hemmafru och jobbar alltså inte! Tiden går och under åren så kommer det fram mer och mer att denna man är kriminell och håller på med en del fuffens, han lurar och använder hennes namn till att skriva henne som ägare på bla. företag, bilar, lokaler både inrikes och utrikes..

Nu till saken!
Denna man blir med tiden även en alkis och ligger mest hemma om dagarna, bråkar med henne, skiter i barnen(även sin egen son) och skapar för det mesta bara problem samt förstör allt han vidrör. Hon gör ett försök för 5 år sen att lämna honom och vänder sig till SOC. får dock ingen hjälp alls då dom gör en bakrunds check och ser att hennes namn stått på bilar och allt vad det nu varit, hon är därmed tvungen att gå tillbaka till honom och försöka kämpa vidare.

Sommaren under 2015 sålde dom deras bostadsrätt och började att hyra en lägenhet i andrahand pga. att hennes nya man tagit ett lån på 1 mille ifrån en "vän" som nu vill ha tillbaka allt blev "dom" tvungna att sälja lägenheten för att få in pengarna snabbt. Nu för 3 månader sedan köpte han ett hus i spanien för en del utav vinsten ifrån lägenheten dom sålt och har försvunnit helt för ca 1 månad sen.*
Nu står hon där helt själv med deras son på 16 år, bostadslösa inom 1 månad samt att hon är utan jobb, skulder upp till öronen bla. vinstskatt på lägenhet mm.
Min flickväns mor är alltså så desperat att hon även ringt min mamma under veckan gråtandes och bönat om ett få låna 360 tusen, kan bara anta att det är för vinstskatten på lägenheten...

Berättade det för min flickvän igår kväll som hamnade i chock och mår nu extremt dåligt då hon inte trodde att det var så illa. Nu sitter jag och försöker grubbla ut en lösning för att jag vill hjälpa till men allt jag kan komma på är att hon måste vända sig till soc då hon inte kan få hjälp ifrån något annat håll samt att hon blir bostadslös inom 1 månad med ett barn att ta hand om på 16 år..jag och min flickvän har själva ca 300 tusen sparat för vårat eget lägenhetsköp men NEJ jag kommer inte lägga våra pengar på mammans problem då jag anser att det är det rätta sättet samt att man förstör för sig själv i samma veva.

Är det någon som har lite mer erfarenhet eller vetskap om vart man ska vända sig för hjälp i dessa situationer ??
Citera
2016-01-04, 11:01
Medlem
Oh-be-wans avatar
Vilken knivig sits.

Ganska rätt tänkt att inte hjälpa henne med reda pengar. Det är hon som försatt sig i denna situationen. Att skylla på någon annan gubbe som hon gör är inte rätt.

Men vad ni skulle kunna göra är att låta mamma och bror bo hos er. Det hade jag gjort. Sen hade jag försökt leta upp ett enkelt jobb åt mamman. Hon måste börja reda sin situation själv även om det är svårt. Så kan ni ju hjälpa till i kontakt med skattemyndigheterna.

Se bara till att du hjälp din tjej och du får något tillbaka, så det inte blir något ensidigt skit.

Jag har själv hjälpt många och i 95 % av fallet har det varit att kasta pärlor för svin.
Citera
2016-01-04, 11:16
Medlem
Ted.Wallaces avatar
Soc kommer inte låta en ensamstående mamma med barn stå på gatan så vräkt lär hon inte bli bara av obetald hyra. Fast då måste ni kontakta soc igen ganska snart så det kommer igång.

Sen söker hon ensam vårdnad, arbete, och nytt boende där horkarlen inte är välkommen.

Vad var det för lån på 1 miljon? Vad gick det till? Känns mer som en ursäkt för att få loss cash så att han kunde dra...
Citera
2016-01-04, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JmY135
Hej!

Det är så att min flickväns mor har varit i en knivig situation väldigt länge och hamnat i en ond circel så att säga...

Lite kort info om hur det varit tidigare för mamman, hon flyttade till sverige -88/89 ifrån asien och fick sitt första barn -91(3 barn totalt, 2 med den första maken). Hennes man var svensk och hade ett bra jobb med bra inkomst men gick bort hastigt pga sjukdom när man flickvän var ca 12 år, under tiden som mamman bott i sverige så har hon varit hemmafru i princip hela tiden och inte jobbat något alls.
Hon träffar sedan en ny man ca 2-3 år efter den första makens bortgång och får sitt 3:e barn, under detta förhållande är hon även här hemmafru och jobbar alltså inte! Tiden går och under åren så kommer det fram mer och mer att denna man är kriminell och håller på med en del fuffens, han lurar och använder hennes namn till att skriva henne som ägare på bla. företag, bilar, lokaler både inrikes och utrikes..

Nu till saken!
Denna man blir med tiden även en alkis och ligger mest hemma om dagarna, bråkar med henne, skiter i barnen(även sin egen son) och skapar för det mesta bara problem samt förstör allt han vidrör. Hon gör ett försök för 5 år sen att lämna honom och vänder sig till SOC. får dock ingen hjälp alls då dom gör en bakrunds check och ser att hennes namn stått på bilar och allt vad det nu varit, hon är därmed tvungen att gå tillbaka till honom och försöka kämpa vidare.

Sommaren under 2015 sålde dom deras bostadsrätt och började att hyra en lägenhet i andrahand pga. att hennes nya man tagit ett lån på 1 mille ifrån en "vän" som nu vill ha tillbaka allt blev "dom" tvungna att sälja lägenheten för att få in pengarna snabbt. Nu för 3 månader sedan köpte han ett hus i spanien för en del utav vinsten ifrån lägenheten dom sålt och har försvunnit helt för ca 1 månad sen.*
Nu står hon där helt själv med deras son på 16 år, bostadslösa inom 1 månad samt att hon är utan jobb, skulder upp till öronen bla. vinstskatt på lägenhet mm.
Min flickväns mor är alltså så desperat att hon även ringt min mamma under veckan gråtandes och bönat om ett få låna 360 tusen, kan bara anta att det är för vinstskatten på lägenheten...

Berättade det för min flickvän igår kväll som hamnade i chock och mår nu extremt dåligt då hon inte trodde att det var så illa. Nu sitter jag och försöker grubbla ut en lösning för att jag vill hjälpa till men allt jag kan komma på är att hon måste vända sig till soc då hon inte kan få hjälp ifrån något annat håll samt att hon blir bostadslös inom 1 månad med ett barn att ta hand om på 16 år..jag och min flickvän har själva ca 300 tusen sparat för vårat eget lägenhetsköp men NEJ jag kommer inte lägga våra pengar på mammans problem då jag anser att det är det rätta sättet samt att man förstör för sig själv i samma veva.

Är det någon som har lite mer erfarenhet eller vetskap om vart man ska vända sig för hjälp i dessa situationer ??

Är din tjej alltså född -91? 24 år gammal? Jobbar hon och har en inkomst? Är det inte främst hon som bör hjälpa sin mor i denna situation?

Hur bor ni? Är du typ 27 år gammal? Jobbar du och har en inkomst? Är det ditt boende, hennes boende, eller ert gemensamma (ni har skaffat boendet gemensamt)? Är det du som bidrar mest till er ekonomi?

Är du villig att ta ansvar för oansvariga vuxna människor, som det egentligen inte är ditt ansvar att ta ansvar för? Vad skulle du begära i utbyte mot denna hjälp? Inser du att du i värsta fall kan bli livslångt ansvarig för denna oansvarsfulla mamma och 16-åring (du kanske blir någon slags fadersgestalt och förebild för ungen), mamman kanske parasiterar på dig som hon gjort på andra män hela hennes liv?

Ville du hjälpa till, eller ville du bara skicka dem vidare till socialtjänsten så de kan hjälpa till istället för att du gör det? Tyckte du var otydlig där. Du behöver känna efter: ska du hjälpa dem, låta dem flytta in hos er, och DU bli ansvarig för dessa människor, eller ska du skita i dem och sända dem till socialen (om du inte är medveten om det så har den hjälp man fått från socialen försämrats kraftigt i takt med asylmigrationen in till landet - så förvänta dig inte särskilt mycket hjälp från socialen som man fick förr i tiden).

Din tjej bör väl ordna ett boende (tex en egen hyresbostad) och sedan flytta in där med sin mamma och lillebror i värsta fall, om hon nu har en egen inkomst? Har hon inte det ska hon snarast möjligt skaffa det, och ta ansvar för sin mor och bror. Du kan fundera på om du ska ta ansvar för dem alla, men då hoppas jag du känner och får stor kärlek för priset du kommer få betala är väldigt stort....
Citera
2016-01-04, 11:58
Medlem
Isnatts avatar
Jag antar att ni bara har mammans version av vad som hänt. Det kan ju vara så att pratar ni med karn så säger han 'ja hon ville ju inte jobba, ville bara vara hemma!' och så vidare, men det är ju strunt samma nu,

Jag vet inte vad man ska göra i en sån situation, men allt verkar ju ha skett utanför rimlig ordning så att säga, pengar lånas privat, det skrivs bilar och liknande, och när hon behöver pengar vill hon låna av din mor. Varningsklockarna ringer för fullt. Varken ni eller absolut inte din mor bör ge henne pengar. Finns det fog för att polisanmäla får hon göra det, behöver hon hjälp får hon gå till socialen.

Hon måste ordna sin akuta situation sen börja strukturera upp skulderna.

Trist när en part i en relation lever helt beroende av en annan människa. Följderna när den viker undan blir ofta katastrofala. Har sett flera kvinnor leva sådär, helt utelämnade till sin karl.
Citera
2016-01-04, 12:07
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag antar att ni bara har mammans version av vad som hänt. Det kan ju vara så att pratar ni med karn så säger han 'ja hon ville ju inte jobba, ville bara vara hemma!' och så vidare, men det är ju strunt samma nu,

Jag vet inte vad man ska göra i en sån situation, men allt verkar ju ha skett utanför rimlig ordning så att säga, pengar lånas privat, det skrivs bilar och liknande, och när hon behöver pengar vill hon låna av din mor. Varningsklockarna ringer för fullt. Varken ni eller absolut inte din mor bör ge henne pengar. Finns det fog för att polisanmäla får hon göra det, behöver hon hjälp får hon gå till socialen.

Hon måste ordna sin akuta situation sen börja strukturera upp skulderna.

Trist när en part i en relation lever helt beroende av en annan människa. Följderna när den viker undan blir ofta katastrofala. Har sett flera kvinnor leva sådär, helt utelämnade till sin karl.
#1 Exakt.

#2 Beror ju på vilken man det är. Snarare trist att kvinnor väljer så fel män utifrån sin slidas begär som i detta fallet kriminell alkoholist. Men hon verkade valt rätt på sin första man iaf.
Citera
2016-01-04, 12:07
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Ni får låta dem flytta in hos er eller den andra systern om det kniper. Inte så kul men att hjälpa familj och släkt är viktigt. Dessutom blir det väl så i vilket fall som helst om de faktiskt står på gatan.

Givet informationen om hur skulder osv uppstått så finns det inte mycket att säga om hur hon skulle kunna komma ur situationen. Den realistiska synen på längre sikt är att hon, utan något yrke eller arbetserfarenhet, kommer att bli socialbidragstagare och leva på den nivån tills dess hon blir fattigpensionär. Skulderna finns antagligen kvar men det kommer inte att finnas något att ta och ingen lön att göra införsel på.
Citera
2016-01-04, 12:34
Medlem
jackflashs avatar
Nu är jag ingen expert, men skulden går till Kronofogden som inte kan utmäta något. Skulden bör väl så småningom avskrivas?
Soc. lär hjälpa till med akutlägenhet samt försörjning?
Citera
2016-01-04, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash
Nu är jag ingen expert, men skulden går till Kronofogden som inte kan utmäta något. Skulden bör väl så småningom avskrivas?

Skuldsanering måste man väl leva ned skulden i minst 5 år plus visa att man aktivt kämpat för att betala tillbaka skulden.

Jag kan misstänka att det bli svårare att skuldsanera efter 5 år om man under tiden varit arbetslös.
Citera
2016-01-04, 12:48
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackflash

Skulder skrivs inte av hejvilt. Man måste ansöka om en skuldsanering.
Citera
2016-01-04, 12:54
Medlem
Oh-be-wans avatar
Ska jag vara ärlig. Den största förloraren i denna sagan är sonen. Döttrarna är redan stora. Men tänk att vara sonen, en loser-morsa som fuckat upp hem och bostad och en kriminell alkis till farsa.
Citera
2016-01-04, 13:17
Medlem
Det viktigaste är väl ändå att se till så barnet får tag i ett boende och det borde väl soc vara skyldiga till att fixa , vad mamman sen gör är en annan sak men hon har väl satt sig lite i denna situation själv och kan inte bara skylla på tidigare män i hela sitt liv. Varför har hon inte tex polisanmält att hon säger sig ha blivit lurat och bedragen eller försökt få någon inkomst på alla dessa år?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in