• 1
  • 2
2005-11-10, 13:16
Medlem
mankers avatar
Finns det någon sida eller liknande med info över olika spritsorter och likörers densitet?

sen att baileys är tungt och yada yada, sånt vet jag redan. men övriga sprit- och likörsorter.
Citera
2005-11-10, 13:20
Moderator
evilhoneys avatar
Skulle vara trevligt att hitta. Vad jag har märkt så kan mdet dessutom vara grym skillnad mellan olika märken även om det gäller samma spritsort.
Annars får man väl helt enkelt prova sig fram, funkar det inte är det ju bara att göra om.
Citera
2005-11-10, 14:45
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Skulle vara trevligt att hitta. Vad jag har märkt så kan mdet dessutom vara grym skillnad mellan olika märken även om det gäller samma spritsort.
Annars får man väl helt enkelt prova sig fram, funkar det inte är det ju bara att göra om.

exakt. och vettigt svar också istället för att "höhyö, krämigt är tungt och ljust är lätt" eller något sånt.

some en BMW, baileys, malibu, whiskey i den ordningen.. där låter det ju som om whiskeyn borde va tyngre än malibun. men icke.

så vore kul att hitta något om det..
Citera
2005-11-10, 14:49
Medlem
BenLadens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manker
Finns det någon sida eller liknande med info över olika spritsorter och likörers densitet?

sen att baileys är tungt och yada yada, sånt vet jag redan. men övriga sprit- och likörsorter.

Varför vill man veta det? Hörde iof om ngn destillerare som utnyttjade densitet ist. för kokpunkt.
Citera
2005-11-10, 14:49
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenLaden
Varför vill man veta det? Hörde iof om ngn destillerare som utnyttjade densitet ist. för kokpunkt.

För att man unytjar det när man skiktar saker (shots och drinkar).
Citera
2005-11-10, 14:55
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
För att man unytjar det när man skiktar saker (shots och drinkar).

exakt.

och vore bra med någon guide med någolunda omfattande och bra fakta. känns lite sunk att "testa" upp flertalet centiliter god sprit
Citera
2005-11-10, 15:00
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manker
exakt.

och vore bra med någon guide med någolunda omfattande och bra fakta. känns lite sunk att "testa" upp flertalet centiliter god sprit

Det är sant men om man tänker efter lite innan och provar med små mängder först så brukar det gå. Annars kan man ju leta i drinkguider efter skiktade shots och läsa sig till en hel del där.
Men jag håller med, det vore bra med en lista...
Citera
2005-11-11, 11:11
Medlem
Densitet eller densitet..?

Menar du i fysiska termer densitet (det som brukade kallas specifika vikten) eller rent allmänt vilken konsistens vätskan i fråga har?

anyhow, alkoholens specifika vikt är 0,8 (det är därför 2,8 vikt% motsvarar 3,5 volym% enkel matematik)

Vad gäller viner brukar man ju tala om viskositet, vilket avser hur 'tjockt' vinet är (snurra på glaset, kolla hur länge det tar innan vätskan på kanterna rinner ner...), fast jag har aldrig sett nått kvantitativt mått...
Citera
2005-11-11, 14:38
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jake69
Menar du i fysiska termer densitet (det som brukade kallas specifika vikten) eller rent allmänt vilken konsistens vätskan i fråga har?

anyhow, alkoholens specifika vikt är 0,8 (det är därför 2,8 vikt% motsvarar 3,5 volym% enkel matematik)

Vad gäller viner brukar man ju tala om viskositet, vilket avser hur 'tjockt' vinet är (snurra på glaset, kolla hur länge det tar innan vätskan på kanterna rinner ner...), fast jag har aldrig sett nått kvantitativt mått...

Konsistensen ser man ju, iaf vid jämförelse på t.ex. Baileys och malibu.

men menar vikten, tror jag iaf..

alltså, tyngden hos olika alkoholer och inte alkohol i sig.
men det beror på sockerhalten i vätskan, men isf bör man lista ut var man kan finna info om det. eller är det en riktigt vild gissning att ta kaloritabellen till hjälp?

mkt socker = mkt kalorier, ?
så de med mest kalorier är de tyngsta?
verkar stämma någolunda iaf
Citera
2005-11-12, 04:56
Medlem
Sockers relativa vikt?

Fast det resonemanget bygger på att löst socker skulle vara lättare än i) vatten, vilket fortfarande är störtsta beståndsdelen, och ii) alkohol...

utan att veta, skulle jag gissa så är socker löst i vatten el alkohol tyngre, men det kan vara tvärtom (det vanliga se-vad-som-fallar-mot-botten-testet funkar ju inte riktigt då det löser sig så lätt... )

lite OT: socker innehåller *mindre* kalorier än alkohol, ca 4 mot ca 6 /gram FYI....
Citera
2005-11-12, 17:42
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jake69
Fast det resonemanget bygger på att löst socker skulle vara lättare än i) vatten, vilket fortfarande är störtsta beståndsdelen, och ii) alkohol...

utan att veta, skulle jag gissa så är socker löst i vatten el alkohol tyngre, men det kan vara tvärtom (det vanliga se-vad-som-fallar-mot-botten-testet funkar ju inte riktigt då det löser sig så lätt... )

lite OT: socker innehåller *mindre* kalorier än alkohol, ca 4 mot ca 6 /gram FYI....

jo, men vad jag menade med sockret var att.
ren alkohol har X kalorier/grammet. medan likörer har betydligt mer då det har massa socker och annat i sig. rom t.ex. är ju sockerdestillat och således väldigt "onyttigt".

iaf. likörer har massa socker i sig + alkoholen vilket gör att kalorierna i alkoholen späs på med fler från sockret i spriten.

jämför t.ex. Baileys och ren vodka. då har ju baileys betydligt mycket mer kalorier än ren vodka.

ren vodka: 40%ig vodka, 2.5DL har t.ex. 96 kalorier
Kahlua: 2.5 DL har däremot 176 kalorier.

Men iaf. påverkar kaloriantalet på något sätt tyngden på spriten och isf hur? och vid skiktning av sprit.
Citera
2013-10-09, 01:32
Medlem
LucioFontanas avatar
Det är sockerhalten i likören som gör den tyngst av spritsorter. Mest socker tyngst och ska vara underst. Det finns två fabrikat där typ "creme de" typen har 200 gram per liter tror jag? Jag tror det är den sötaste. Men det är lätt o googla vilken som är sötast. Sockerlag innehåller upp till 500 gram per liter. Så det kan nog finnas sötare likörer än 200. Kommer inte ihåg vad den andra sorten heter nu. Dessa två fabrikat är det mest förekommande
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in