Citat:
Ursprungligen postat av
LnACE
För ett par veckor sedan fick jag göra ett slumpat drogtest på jobbet, vilket i sig inte är något ovanligt. Det ovanliga är att jag någon vecka efter utfört test blir kontaktat av en läkare som säger att testet visar positivt på kokain. Min värld rasar samman då jag ej tar droger och jag vet vilka konsekvenser detta kan få för mig i arbetslivet.
B-provet är analyserat och visar även det positivt. Förmodligen kommer jag under nästa vecka att sitta ner med arbetsgivaren för att gå igenom vilken rutin som gäller.
Jag har försökt att analysera allting tusen gånger om och vet som sagt att jag inte medvetet har tagit kokain. Uppenbarligen har det skett av misstag och min fråga är då hur små mängder krävs för att ge positivt på en utandningstest? Det är alltså ej ett urinprov jag har gjort.
- Om man vid träning har delat vattenflaska med någon? (Måste handla om extremt små mängder man kan ha fått i sig av misstag, borde ej ge utslag på drogtest?)
- Har en medicinburk med D-vitamin som jag fått av en släkting. Den kan ha innehållit en massa olika medicin innan. (Men då borde det handla om dammrester av tidigare medicin som har fastnat på D-vitaminerna, återigen för små mängder för att ge utslag? Och finns det ens någon medicin som ger utslag som kokain?)
Inlägget blev längre än tänkt. Men grundfrågan är som sagt hur små mängder (som man rimligtvis kan få i sig av misstag) kan ge utslag som kokain på ett utandningsprov? Eller är det helt orimligt att ett prov visar positivt då jag ej medvetet har inatgit kokain? (Då är det uppenbarligen fel någon annanstans.)
Nu får du förklara lite mer.. utandningstest? det enda jag vet man gör med munnen är salivtest, antingen på sticka eller via en portabel digital, likt en alkomätare.
Du kan ju fått ett false-positiv test, du kan ju fråga dem hur stor sannolikhet det är samt gå igenom vilka kors-reaktioner testet går på. men ja, är det saliv du kör och du delar vattenflaska med någon som snortat kokain nyligen så kan det säkert finnas små rester i din mun, dessa borde dock va borta inom någon timme. låter väldigt skumt allt ihop. du kan ju be om urinprov också för att visa på att du inte brukar narkotika.