Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-05, 20:03
Medlem
Jag har en 250cc Piaggio MP3 som pendlarfordon, det beter sig som en vanlig mc och framför allt superbekväm att köra. Folket som pratar om tre hjuliga MC i denna tråden har nog aldrig kört en så varför lyssnar du på dem? åk och provkör en och bilda din egna uppfattning och inte från snorungar som just sålde mopeden.

Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Åker man där det är mycket kö-körning skulle jag kunna tänka mig modellen bara för att slippa sätta ner fötterna vid varje rödljus, annars ser jag inte riktigt poängen om det inte bara är för att slippa skaffa MC-kort. Har inte prövat en så jag vet inte hur den känns i kurvor, om man upplever den som tillräckligt trygg där, till exempel om nedlutningen är hastighetsberoende

https://www.youtube.com/watch?v=L-Ul4XraErU

Den är som en vanlig MC i kurvor, hjulen rörs sin individuellt och ALDRIG låsta i upprätt läge under körning. Måste tänka på att det är en scooter och inget annat.
Senast redigerad av KalleKofot 2016-01-05 kl. 20:11.
Citera
2016-03-30, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
OK, jag tackar för era inlägg, ingen verkar göra vågen för dessa trehjulingar.
Så det får bli något annat köp.

Jag är på väg att köpa en Gilera Fuoco efter att ha sett den här recensionen:
https://www.youtube.com/watch?v=6wl5mgn2Gl4

Så det finns några som gör vågen iallafall
Citera
2016-06-20, 10:18
Medlem
Jag har inget A-kort och har aldrig heller kört MC (däremot moped för typ 25-30 år sedan). I förra veckan provkörde jag däremot en Piaggio MP3 500cc. Jag kan inte säga att jag direkt märkte av att det var två hjul fram på MP3:an, utan den kändes som en tvåhjuling. Om inte exakt som en tvåhjuling så i alla fall så nära det går att komma med tre hjul.

MP3 500:an var mycket skön att köra och ett smidigt sätt att kunna få MC-känsla utan att behöva ta det där A-kortet. Men givetvis är det inte fel att se till att ta A-kortet även om det inte behövs. Själv skulle jag dock inte göra det tror jag, utan möjligtvis hade jag bara nöjt mig med att ta lektioner för vissa specifika moment.

Jämfört med en sporthoj så hänger förstås.inte MP3:an med, men annars är det en pigg sak måste jag säga. Efter rödljus lämnar den de flesta bilar bakom sig och toppfarten på 140-145 km/h räcker gott och väl till på våra svenska vägar.. :-)
Citera
2016-06-21, 14:32
Medlem
Grejen med att ta A-kort är att du lär dig (hjälpligt) att köra motorcykel innan du släpps ut för att öva på egen hand.
Hoppar du över det momentet och tror att du kan köra hoj för att du kan köra bil så är det stor risk att din MC-karriär blir både usel och kort...
Citera
2016-06-21, 14:35
Medlem
OnsdagsFyllos avatar
En MC har två hjul.
Punkt slut.
Citera
2016-06-21, 22:32
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Jag har testat den där modellen men Piaggios variant.
http://www.piaggio.com/mp3/en_EN/
Jag förstår inte poängen med den överhuvudtaget. När man väl startat så känns den som en mc, beter sig som en mc och ser ut som...fan.
Enda nyttan, om man ser det så, är att man slipper sätta ned foten vid rödljus. Annars fyller den ingen funktion. Den ser mer ut att vara utskriven av hjälpmedelscentralen.

Är det så att man lider av ett handikapp så gör den ingen nytta ändå, då är det snarare en trike som gäller, och det ser mer normalt ut och inte som denna...felbyggd.

Som någon sa tidigare i tråden...en mc har två hjul.
Pung...t.
Citera
2016-06-22, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Grejen med att ta A-kort är att du lär dig (hjälpligt) att köra motorcykel innan du släpps ut för att öva på egen hand.
Hoppar du över det momentet och tror att du kan köra hoj för att du kan köra bil så är det stor risk att din MC-karriär blir både usel och kort...

Hur många 60-plusare finns det inte idag som har kört motorcykel sedan de var unga..och som aldrig har tagit en enda körlektion för MC i hela sitt liv? En hel del skulle jag tro. Innan 1976 fick man nämligen A-behörigheten på "köpet" när man tog sitt B-körkort. Olyckor kan förvisso alltid hända, men jag tror faktiskt att olycksrisken är betydligt lägre för mig på en Piaggio MP3 500 och endast B-kort än vad den är för en 25-årig grabb på en sporthoj som innehar ett A-kort...
Senast redigerad av Blekingebon 2016-06-22 kl. 00:49.
Citera
2016-06-22, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnsdagsFyllo
En MC har två hjul.
Punkt slut.

Inte enligt Wikipedia i alla fall, men jag förstår vad du menar..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Motorcykel
Citera
2016-06-22, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Jag har testat den där modellen men Piaggios variant.
http://www.piaggio.com/mp3/en_EN/
Jag förstår inte poängen med den överhuvudtaget. När man väl startat så känns den som en mc, beter sig som en mc och ser ut som...fan.

Från början tyckte inte jag heller att den var så snygg, men efter att ha sett den "live" och även provat den tycker jag den är helt okej i sin design faktiskt. Dock inte lika läcker som denna läckerbit..

http://powersports.honda.com/Assets/Models/2014_CB1100_2000x1275_Black_42515B.jpg
Citera
2016-06-22, 03:09
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Från början tyckte inte jag heller att den var så snygg, men efter att ha sett den "live" och även provat den tycker jag den är helt okej i sin design faktiskt. Dock inte lika läcker som denna läckerbit..

http://powersports.honda.com/Assets/Models/2014_CB1100_2000x1275_Black_42515B.jpg
...som har två hjul ja. Det är ju det jag säger.
Citera
2016-06-22, 10:16
Medlem
Det finns säkert en hel del tvåhjuliga motorcyklar som är snyggare än Piaggio MP3, men personligen tycker jag den sistnämnda är låångt mycket coolare än de sporthojar som många kör med och som det finns hur många som helst av ute på vägarna..

Innan jag testade MP3:an var jag inställd på att det förmodligen inte var någonting för mig utan att jag hellre skulle välja att ta det där A-kortet och skaffa mig en klassisk designad Vespa ala GTS 300. Två hjul och lite nättare byggd. Men efter att ha provat MP3 500 är inte det valet lika självklart. Dels för att mäjag upplevde att man faktiskt fick en fin 2-hjulig scooterkänsla trots de tre hjulen och dels för att det inte är nödvändigt att behöva ta något A-kort.

Förhoppningsvis kan jag prova MP3:an i morgon igen för att se hur den beter sig i högre farter än 75-80 km/h som jag körde i som högst senast. Ska passa på att kolla in den lite mer i detalj då också.
Citera
2016-06-22, 11:35
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnsdagsFyllo
En MC har två hjul.
Punkt slut.

Strikt är det inte så, men när det gäller parkeringsplatser för MC så har en del kommuner börjat tilläggsskylta med "endast för MC med 2 hjul", till exempel på Stortorget i Malmö. Där är alltså innehavare av trehjulingar hänvisade till de "vanliga" parkeringarna där avgift krävs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in