2016-09-30, 23:16
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Att hafsa fram och tillbaka är inte ledarskap för mig. Har du en vision så kör den i mål och avgå om det skiter sig. Istället för att ändra sig under galgen.
Men ändå tycker jag att det är rätt att vi spelar lite cyniskt för att hänga kvar.

Men till nästa säsong måste till nytänkande, och då vet jag inte om Nanne är framtiden. Men som sagt, det hänger lite på alternativen också, vill ju inte slänga in Franzén bara för att förnya.

Det om något är väl att vara en dålig tränare? Dvs att ha en idé som man kör, gasen i botten, oavsett om den fungerar eller inte. Nanne har försökt med sin vision men ändrat sig när han sett att den inte gett resultat. En bra ledare måste kunna ändra kurs också. Det är knappast så att han hattar fram och tillbaka. Han hade en vision som han körde, och som fungerade väl i Superettan. Han har försökt den två gånger om i Allsvenskan men har fallit tillbaka till en mer defensiv fotboll när laget halkat efter för mycket.

Jag tror att Nanne kan få till något bra om han tar den basen han har just nu och bygger på ett mer effektivt offensivt spel utifrån detta.
Citera
2016-09-30, 23:17
Medlem
Med det "cyniska" spelet vi spelat sen torsken mot Gnaget har vi ett poängsnitt på 2,1. Mao tillräckligt för att de flesta säsonger ta en topp-3 plats och delta i guldstriden in i det sista. Nanne får gärna vara kvar och grisa oss till Europa League nästa säsong!
Citera
2016-09-30, 23:18
Medlem
anteri17s avatar
Bajen har ju fått en åt helvete för bra utdelning med sin brunkarfotboll. Det är knappast någon mirakelmedicin. Till och med mot Falkenberg är det chansmässigt en jämn match. Likaså idag mot ett skitlag.

Nanne har kört fast. Han har sprängt hela sitt förtroendekapital. Man kan inte ha kvar en tränare som gör så tvära kast, och så tydligt förkastar sin egen idé som han jobbat med under tre års tid. Han är färdig, och det vet han själv.
Citera
2016-09-30, 23:18
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Med det "cyniska" spelet vi spelat sen torsken mot Gnaget har vi ett poängsnitt på 2,1. Mao tillräckligt för att de flesta säsonger ta en topp-3 plats och delta i guldstriden in i det sista. Nanne får gärna vara kvar och grisa oss till Europa League nästa säsong!

Varians min vän.
Citera
2016-09-30, 23:19
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag tror att Nanne kan få till något bra om han tar den basen han har just nu och bygger på ett mer effektivt offensivt spel utifrån detta.
Jo, kanske har du rätt, lekte lite djävulens advokat här...

Har vi inget bättre alternativ så kanske man ska köra på med Nanne. Styrelsen får väl sätta sig ned med en kravbild för nästa säsong och välja tränare utifrån det. Så gör väl alla klubbar. Och vi fans får typ räcka vacker tass...
Citera
2016-09-30, 23:37
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Att hafsa fram och tillbaka är inte ledarskap för mig. Har du en vision så kör den i mål och avgå om det skiter sig. Istället för att ändra sig under galgen.
Men ändå tycker jag att det är rätt att vi spelar lite cyniskt för att hänga kvar.

Men till nästa säsong måste till nytänkande, och då vet jag inte om Nanne är framtiden. Men som sagt, det hänger lite på alternativen också, vill ju inte slänga in Franzén bara för att förnya.

Precis det som är bra ledarskap enligt mig. Att släppa på stolthet och prestige för att se till vad som är bäst för gruppen och att lyckas få resultat, ja då leder man bra enligt mig. Nanne har ju dessutom klargjort att han inte gillar att spela cyniskt, så man kan ju knappast kalla honom för hycklare i det avseendet.

Men visst, om vi hamnar i samma scenario i nästa säsong OCKSÅ, ja då ska man kanske överväga ifall Nanne ska få förlängt eller inte. Tror dock vi inte alls kommer vara indragna i bottenstrid nästa år. Det är inga mirakel Nanne har uträttat och han har definitivt inte fått ut max av det han haft till förfogande, men vi blir ändå sakta bättre och bättre.
Citera
2016-09-30, 23:45
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Bajen har ju fått en åt helvete för bra utdelning med sin brunkarfotboll. Det är knappast någon mirakelmedicin. Till och med mot Falkenberg är det chansmässigt en jämn match. Likaså idag mot ett skitlag.

Nanne har kört fast. Han har sprängt hela sitt förtroendekapital. Man kan inte ha kvar en tränare som gör så tvära kast, och så tydligt förkastar sin egen idé som han jobbat med under tre års tid. Han är färdig, och det vet han själv.

Jo, senaste två har varit skakiga och där har vi räddats av svagt motstånd snarare än taktiskt briljans från oss. Vi hade aldrig varit ett topplag med denna taktiken året ut, utan vi hade nog hamnat på en mittenplacering till slut då också.

Nanne vill nog köra kontraktstiden ut och ge "manualfotbollen" en sista chans nästa år. Kan vi få utdelning på den och kombinera med "brunkarfotbollen" så kan vi bli väldigt farliga. Förtroendekapitalet hos oss bajare sjunker knappast så länge vi poängmässigt blir bättre och bättre, men det är ju frågan vad Nanne själv vill med sin fotboll.
Citera
2016-09-30, 23:52
Medlem
ZlatanManias avatar
Och vad är egentligen en rimlig kravbild inför nästa säsong för Bajen? Topp 5-8 eller hur går tankegångarna hos er?

Sen måste man älska Djurgårdsspelarnas snack, Mrabti: "Borde vinna ett SM-guld snart" Magnus Kappvändaren Eriksson: "Men vi har något stort på gång, det är fantastiska grabbar som visar vilja hela tiden."

Lyckan finns runt hörnet-snacket igen!
Citera
2016-09-30, 23:59
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Och vad är egentligen en rimlig kravbild inför nästa säsong för Bajen? Topp 5-8 eller hur går tankegångarna hos er?

Sen måste man älska Djurgårdsspelarnas snack, Mrabti: "Borde vinna ett SM-guld snart" Magnus Kappvändaren Eriksson: "Men vi har något stort på gång, det är fantastiska grabbar som visar vilja hela tiden."

Lyckan finns runt hörnet-snacket igen!

I ärlighetens namn ska det ju vara topp 5, om vi följer devisen att vara bättre än föregående säsong. Men då måste vi kunna spela mer än brunkarfotboll och dessutom förstärka kraftigt på vissa positioner (vänsterback, kreativ mittfältare samt en jävla striker som levererar över tid). Gäller också att vi är stabila året igenom och inte endast under den andra halvan.
Citera
2016-10-01, 02:32
Medlem
Citat:
Känns som för mycket av ett nedköp att dra till Gais, Häcken har ändå en stabil ekonomi och närapå obefintlig press att leverera. För många tränare är det säkert ett drömjobb.

Bajen skulle i.m.o göra rätt i att behålla Nanne, visst är han en surgubbe med då och då förvirrande uttalanden men Bajen är fortfarande inne i en utvecklingsfas och det vore inte rättvist att räkna ut honom än, dock har jag full förståelse för frustrationen ni bajare ibland har mot honom.

Men när man ändå var inne på Häcken så har man alla förutsättningar i världen att bli ett topplag nästa år, spetskompetensen i Paulinho, Farnerud, Lindgren, Crespo och till viss mån Abubakari är brutal om det skulle klaffa, sen är Stahre verkligen ingen dålig tränare. Dock har man själv gått på Häckenhypen i alldeles för många år nu så man behöver se nåt konkret innan man börjar tro på dom som topplag.

Mja Häcken hypen står nog mycket media för. I och med Gothia är ju ekonomin mer svår att bedöma var man borde hamna. De har ju ändå etablerat sig på en högre nivå. Skador i början av serien tillsammans med några oturliga förluster mot Norrköping och Giffarna (tur mot Elfsborg ska dock sägas) gjorde att man tappade direkt 8206. Sedan har man 16862.

Paulinho har knappt spelat. Det jag saknat är vinnarskallar i tillräcklig mängd. Men värvningarna av Lindgren och Farnerud visar på lite nytt dvs att det sannolikt har sätts sprätt på Gothiapengarna.
Bröderna Gustavsson var ju väldigt ojämna t.ex. för ojämna för att vinna guld men tillräckligt bra för att slå vilket lag som helst (utom AIK och Blåvitt) när det stämde.

Jag ser väl kanske Häckens 8 säsonger som i alla fall godkända, man kanske underpresterat lite grann, men man har ju säkert ändå lägre lönekostnader än både AIK, Blåvitt, Elfsborg, MFF generellt sett

Nu har man ju en titel i alla fall genom cupsegern, kanske en viss barriär, men det är en bit upp till MFFs truppkvalite och resurser.

Däremot känns det väl som man kan vara med som du säger med den spetskompetens som finns vara med och utmana nästa år, har ju sett Häcken mycket genom åren och nog känns laget lite stabilare i år trots allt.

Kan nog bli bästa Göteborgslag nästa år i alla fall vilket ger hyggliga chanser till topp fyra.

Klubben är bland de mest välskötta i Sverige, andra lag har ju misskött sin ekonomi som Blåvitt, medan Häcken har byggt upp en ansenlig buffert. I och med att publikintäkter är så pass klena så är det väl rätt smart att vara lite försiktiga.

Jag tror man ska undvika att vara snabb med att säga att det är hur lätt som helst att agera utan (supporterpress) som en del 08-fans, + några till hävdar.

Man har säkert en intern kravbild, men om den säger utveckla långsamt och känn att klubben tar steg för steg så kan ju PG och Sonny mfl agera därefter.
Kanske också att utveckla spel och spelare. Tror att Häcken är ett lag som har ett spel som utvecklar dig som spelare snarare än att du nödvändigtvis når placeringsmässig framgång.
Även om många tycker Häcken är en trist klubb med få supportrar är de fler nu, kändes faktiskt för nästan första gången som ett derby nyss när Häcken mötte Blåvitt.
Men oavsett det så kan ju ingen förneka att de har ett spel som tillhör de mest publikvänliga i allsvenskan, dessutom mer annorlunda än de flesta andra, att försvaret är för generöst gör ju inte laget tråkigare att titta på för andra lag.

Tror väl att största fördelen är att man inte behöver handla i panik och att man har råd att tacka nej till bud.
Citera
2016-10-01, 08:44
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:

Hafsa fram och tillbaka är ju inte sant, för det första och håller med föregående skribent om att det är styrka att korrigera spelet även om det går emot principerna. Tror absolut vi kan utvecklas ytterligare med en stabil spelskicklig defensiv mitt a la Mahlangu (så som han var i Heif), en bra vänsterback (Lindkvist gör man säkerligen ett nytt försök med) och en bra forward. Vi har ju sett att nannes spel funkat stundom. Sætra och Magyar var ju väldigt stabila förra säsongen men då var problemet att vi inte gjorde mål. I år har de haft en högre utgångsposition och vi snittade väl 3 insläppta per match. Att då när det brinner och supportrarna kräver ens avgång är det väl styrka att se föreningen före sina egna ideal. Med det sagt ser jag gärna Nanne kvar kontraktstiden ut om han nu kan fortsätta vara konstruktiv i sitt ledarskap. Gerhardssons Häcken är mig veterligen brutalt ojämna och har så alltid varit. Bländande offensiv får säkerligen en del att tycka om honom men det är väldigt många nya spelare som ska värvas och många som inte får plats i ett 4-3-3. Inte helt såld på Peter. Mindre budget och högre kravbild hos oss.
Citera
2016-10-01, 09:57
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Finns det nån vettig anledning varför Gerhardsson skulle vilja dra till Gais? Trivs han så bra i Göteborg? Iofs kanske han skulle få fria tyglar i stil med dom Nanne fick när han drog till Bajen men han lär ha bättre alternativ än så från lag i AS.

Han ville tydligen till varje pris stanna i Götet, vem kan klandra någon för det?

Sedan var det ju en period i början av säsongen där Gais gick uselt och många ville ha väck Westman som tränare. Nu har ju Gais repat sig och gör, efter förutsättningarna, en bra säsong. Dessutom sades det att ledningen hellre har kvar Westman som man kan bestämma mer över än om Gerhardsson kom in.
Hur det egentligen ligger till med det vet väl bara just Gais ledning men det blir intressant att höra varför Fredrik Mohlin lämnar sportchefsrollen efter säsongen. Det kan vara något så enkelt som nytt jobb men frågan blir ju ändå varför han väljer att lämna Gais.
Kan de ha att göra med att han ville ha in just Gerhardsson?

Otroligt viktiga matcher både idag och imorgon. GIF-J-Södra idag kan ju verkligen göra att J.Södra säkrar kontraktet och vid seger för GIF har även dom i praktiken säkrat spel i allsvenskan nästa år.
Sedan blir ju alltid Häcken-MFF intressanta matcher oavsett form etc. Frånsett Peking away är det ju mffs svåraste match som är kvar. Häcken jagar fjärdeplatsen och kan mycket väl ta den, speciellt om de vinner idag.
Östersund-Falkenberg känns ju som rejält avslagen dock.

Imon blir det intressant, vi skall till Kalmar och seger är det enda som finns om nån skall fortsätta tro på en tredjeplats. Kalmar går ju bra nu dock så det blir verkligen inte lätt.
Gefle måste ta sista chansen till kontrakt genom att slå Ellos men det känns tveksamt.
Sedan får man ju verkligen hoppas Peking kan slå AIK, dels i kampen om tredjeplatsen och även för guldstriden.
DIF-Ösk är väl tillsammans med ÖFK-FFF omgångens minst intressant kamp.

Förövrigt fortfarande sorgligt att en ikon som Hjalle slutar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in