2016-05-30, 16:34
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Det är sådant som gör lag till mästare,även om man gör en dålig match och tar poängen.
För några år sedan så förlorade IFK ett guld pga alla jävla derbyn mot alla lag från Göteborgsområdet. Spelar man typ 1-1 hemma mot Frölunda så förtjänar man inte heller ett guld.
Så skit i Elfsborg och var glad att ni fick med er en poäng.

Tycker jag även är lite talande för Malmö i år. De har verkligen inte visat upp det sprudlande spel som man vet att de kan få igång, men trots detta ramlar pinnarna in.
Citera
2016-05-30, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Tycker jag även är lite talande för Malmö i år. De har verkligen inte visat upp det sprudlande spel som man vet att de kan få igång, men trots detta ramlar pinnarna in.

+ en 3-0 vinst
Citera
2016-05-30, 17:21
Medlem
Ser fram i mot returen i Malmö, förhoppningsvis kan vi förbättra den ganska så dystra statistiken vi har mot dom, vi har inte vunnit på ett tag nu. Förra året blev vi ju dock rånade på en straff och i år blev det bangervinst för danskarna.
Citera
2016-05-30, 17:52
Medlem
Norling intervjuas om comebacken i Gnaget, hur han lämnade Malmö och lärdomar från Brann i Expressens allsvenska pod. Han säger att han inte har några problem med Alm. Däremot formulerar han ex att Alm för assistent till Stahre, och inte assisterande tränare vid titlarna 2009-2010. Han vill vinna guld som Björn Wesström och Stahre. Lite jobbigt tycker han nog att det är trots allt. Inte heller så klädsamt, oftast är bättre och smartare att hylla sina företrädare och säga att det blir en utmaning att ta det till nästa nivå.
Citera
2016-05-30, 18:36
Medlem
Quasys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Jag visste inte att vi hade västra götalands v.s. skåne derby mot HIF igår...

Fan blir jävligt trött på denna diskussion egentligen. Men vill försöka förklara min syn såsom gif supporter. Visst matchen mellan GIF-ÖFK är kanske inte ett derby enligt rätta definitionen (vi norrlänningar är inte dumma). Vi har inte direkt haft ett överflöd av av lag i allsvenskan, de är väl första gången någonsin som tre lag norr om Dalälven spelar i högsta serien i herrfotboll samtidigt! Generellt ser vi också på avstånd med andra ögon men anledningen till att matchen kallas "derby" har att göra med att båda klubbarna kommer från Norrland vilket är ovanligt i fotboll plus att Östersund i norrlandsmått mätt är en relativt närliggande stad. Hade Umeå eller Luleå också haft ett lag i högsta serien hade de förmodligen också uppfattats såsom ett derby. Detta är mitt synsätt på de som supporter och många av mina vänner delar den uppfattningen.

Jag har väldigt svårt att begripa varför så många söderifrån inte kan förstå detta och ständigt måste förlöjliga sig över detta faktum. Många tycks också vara nöjda av att bo i södra Sverige med alla dess riktiga fotbollsderbyn som att de är någon form av prestation att vara född på en viss plats...

Övrigt har giffarna kanske gjort sin bästa start på allsvenskan någonsin, känns väldigt ovanligt att inte behöva fundera på kvalstrecket! Tror dock att andra halvan av säsongen kommer bli tuffare, likt ÖSK som brukar göra bra höstar har vi en tendens till det motsatta.

Ni aik:are vill ni ha tillbaka Sonko? Skulle gärna se att han stannar
Citera
2016-05-30, 18:55
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Varför får inte Kennedy spela centralt?

Det fick han ju mot Gefle? Helt ok insats, men mest pga att Gefle var så usla och aldrig satte press på honom. Tror inte han duger som sittande mot något av de bättre lagen, och det lär inte Nanne tro heller.
Citera
2016-05-30, 22:22
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Varför får inte Kennedy spela centralt?
För att Erik Israelsson varit överlägset bäst på den positionen. Så dum är inte Nanne att han petar Erik med den (mål)form han har.

Sen fick han väl spela rätt centralt igår även om han på pappret inte utgick från den positionen. Men han har ju varit ur form och haft skadeproblem, samtidigt som Israelsson levererat, så det är väl inte konstigt att Kennedy fått sparsamt med speltid.
Senast redigerad av junaz 2016-05-30 kl. 22:25.
Citera
2016-05-30, 22:49
Medlem
bagarn29s avatar
Kan det vara så att Kennedys bäst före datum är på väg att passeras? Det kan vara svårt att acceptera det för supportrarna, speciellt när det gäller en fanbärare som Kennedy.
Citera
2016-05-31, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Kan det vara så att Kennedys bäst före datum är på väg att passeras?

Det har ju passerats för längesen. Han är ändå fortfarande en bra Allsvensk fotbollsspelare.
Citera
2016-05-31, 08:12
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Ja, jag kallar inte dom matcherna för derby heller och ärligt talat så är jag jävligt less på den diskussionen nu. Skillnaden däremot är att från, Helsingborg, Jönköping och Göteborg som du nämner så åker man rak väg medan man från Sundsvall/Östersund åker på landsväg så jag kan tänka mig att det går snabbare det första alternativet.

Så nu spelar det roll vad för sorts väg det är för vad matchen kallas med? Så det är en annan sak för att det är bra (förutom den där j-a betongdelen) väg mellan Gbg-Malmö men skitväg mellan Gbg-Karlstad?

Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Det är sådant som gör lag till mästare,även om man gör en dålig match och tar poängen.
För några år sedan så förlorade IFK ett guld pga alla jävla derbyn mot alla lag från Göteborgsområdet. Spelar man typ 1-1 hemma mot Frölunda så förtjänar man inte heller ett guld.
Så skit i Elfsborg och var glad att ni fick med er en poäng.

Och av någon outgrundlig anledning var ju VF stundtals ett rejält boogeyteam för oss. Jag är fortfarande glad över att VF var korkade nog att flytta sin hemmamatch i kvalet 02 till Ullevi istället för Ruddalen ty jag är övertygad om att vi torskat med ett par baljor ute i Frölunda och inte grejat att vända det hemma.
Jonas Henrikssons mål hemma sen är dom viktigaste mål som vi gjort.

Citat:
Ursprungligen postat av Quasy
Fan blir jävligt trött på denna diskussion egentligen. Men vill försöka förklara min syn såsom gif supporter. Visst matchen mellan GIF-ÖFK är kanske inte ett derby enligt rätta definitionen (vi norrlänningar är inte dumma). Vi har inte direkt haft ett överflöd av av lag i allsvenskan, de är väl första gången någonsin som tre lag norr om Dalälven spelar i högsta serien i herrfotboll samtidigt! Generellt ser vi också på avstånd med andra ögon men anledningen till att matchen kallas "derby" har att göra med att båda klubbarna kommer från Norrland vilket är ovanligt i fotboll plus att Östersund i norrlandsmått mätt är en relativt närliggande stad. Hade Umeå eller Luleå också haft ett lag i högsta serien hade de förmodligen också uppfattats såsom ett derby. Detta är mitt synsätt på de som supporter och många av mina vänner delar den uppfattningen.

Jag har väldigt svårt att begripa varför så många söderifrån inte kan förstå detta och ständigt måste förlöjliga sig över detta faktum. Många tycks också vara nöjda av att bo i södra Sverige med alla dess riktiga fotbollsderbyn som att de är någon form av prestation att vara född på en viss plats...

Övrigt har giffarna kanske gjort sin bästa start på allsvenskan någonsin, känns väldigt ovanligt att inte behöva fundera på kvalstrecket! Tror dock att andra halvan av säsongen kommer bli tuffare, likt ÖSK som brukar göra bra höstar har vi en tendens till det motsatta.

Ni aik:are vill ni ha tillbaka Sonko? Skulle gärna se att han stannar

Jag säger inte emot att det är stort att ni tycker det är stort att ha tre lag från Norrland.
Det var ju en unik känsla att ha fem lag från Gbg år 2000 (det hade hänt innan med men inte under min livstid) men skillnaden kvarstår, medan vi spelade derby i snitt varannan omgång och det i stan var minst ett derby/omgång så är det ju just derbyn.
Att matcherna mellan norrlandslagen uppfattas som stora hos er är en sak. Dock är det ju inga derbyn. Det blir ju än värre än när boråsarna hävdar att deras matcher mot oss är västderbyn...

Sedan anses ju de matcherna mellan norrlandslagen inte vara speciellt heta bland övriga lags fans medan ett sthlmsderby eller för all del derbyna vi hade mot Öis/Gais när dessa var uppe är heta även generellt sett i allsvenskan.

Fotbollsmässigt blir det intressant att se var giffarna tar vägen efter em, vi börjar ju om det allsvenska spelet med att möta just er på Gamla 10 Juli. Vi är då mitt i EL-kvalet och har ju under flera år varit direkt rötna i allsvenskan när vi skall kombinera spel på två fronter.
Beträffande den matchen känns det viktigt huruvida vi spelar borta eller hemma den 7e. Har vi otur kan vi ha spelat borta den 7e, kommit hem på fredag em och tvingas resa iväg på tis-ons igen för nästa runda...
Citera
2016-05-31, 15:19
Medlem
Bajenjeppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Det fick han ju mot Gefle? Helt ok insats, men mest pga att Gefle var så usla och aldrig satte press på honom. Tror inte han duger som sittande mot något av de bättre lagen, och det lär inte Nanne tro heller.
Tycker själv att han snarare gjorde en bra insats. Du såg väl själv att han slår, och försöker slå, kreativa passningar som man absolut inte får se från spelare som Persson och Haglund. Vad är det han inte skulle duga till mot bättre lag? Defensivt?

Känns som många har fastnat i samma tänk som Nanne.. men man behöver inte ha två brunkare på centralt mittfält. Det är en av anledningarna till varför det ser ut som det gör för oss. Har vi en av Persson och Haglund på plan så behöver vi ha en kreativ spelare bredvid, likt Sjölund i Norrköping och Ofori i Gnaget.

Citat:
Ursprungligen postat av junaz
För att Erik Israelsson varit överlägset bäst på den positionen. Så dum är inte Nanne att han petar Erik med den (mål)form han har.

Sen fick han väl spela rätt centralt igår även om han på pappret inte utgick från den positionen. Men han har ju varit ur form och haft skadeproblem, samtidigt som Israelsson levererat, så det är väl inte konstigt att Kennedy fått sparsamt med speltid.

Rätt centralt? Han var ju klart och tydligt defensiv mittfältare. Man ska inte utgå helt ifrån var tränarna placerar spelarna på pappret.

Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Kan det vara så att Kennedys bäst före datum är på väg att passeras? Det kan vara svårt att acceptera det för supportrarna, speciellt när det gäller en fanbärare som Kennedy.

Väldigt svårt det där. Alltså som Bajare. Sen Kennedy blev skadad förra sommaren har han egentligen inte presterat överhuvudtaget. Känns som att han har mer att ge fortfarande. Vill i alla fall inte att han ska sluta som det är nu. Hoppas på en jävligt bra höstsäsong för Kennedy och att han då också lägger skorna på hyllan. Blir perfekt läge att i vinter lämna över kaptensbindeln till Petter Andersson!
Citera
2016-05-31, 23:45
Medlem
Flippar och flippar?
Malmö, 27p
Norrköping 24p
Örebro 23p (flip)
AIK 22p
Göteborg 21p (flop?, jmf fjolvåren)
Sundsvall 19p (flip)
Elfsborg 17p (flop)
Häcken 16p
Kalmar 16p
Djurgården 15p
Jönköping 15p
Helsingborg 15p
Östersund 15p
-----------
Hammarby 13p (flop)
------------
Gefle 5p (flop)
Falkenberg (flop?)

Det är dock en bitvis mkt jämn tabell och de kommer svänga snabbt. Nykomlingarna brukar tappa under säsongen. Flipparna är väl främst Örebro och Sundsvall. Flippar Elfsborg, Gefle och Bajen. Bajen är lite märkligt med sitt överlägsna publiksnitt och om vad som ryktas att de är på top-5 avseende spelarbudget borde de inte vara på kvalplats. Tabellen är dock jämn och hade de tagit ytterligare en seger hade de varit typ 9-10. Nu väntar Häcken (b), Falkenberg (h) och AIK (h) innan serien vänder för dem. 4 poäng kanske räcker för att ta in tre poäng på de ovanför och lämna kvalplatsen i halvtid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in