Citat:
Ursprungligen postat av
Azdz
Ja, jag kallar inte dom matcherna för derby heller och ärligt talat så är jag jävligt less på den diskussionen nu. Skillnaden däremot är att från, Helsingborg, Jönköping och Göteborg som du nämner så åker man rak väg medan man från Sundsvall/Östersund åker på landsväg så jag kan tänka mig att det går snabbare det första alternativet.
Så nu spelar det roll vad för sorts väg det är för vad matchen kallas med? Så det är en annan sak för att det är bra (förutom den där j-a betongdelen) väg mellan Gbg-Malmö men skitväg mellan Gbg-Karlstad?
Citat:
Ursprungligen postat av
Jeremy Roenick
Det är sådant som gör lag till mästare,även om man gör en dålig match och tar poängen.
För några år sedan så förlorade IFK ett guld pga alla jävla derbyn mot alla lag från Göteborgsområdet. Spelar man typ 1-1 hemma mot Frölunda så förtjänar man inte heller ett guld.
Så skit i Elfsborg och var glad att ni fick med er en poäng.
Och av någon outgrundlig anledning var ju VF stundtals ett rejält boogeyteam för oss. Jag är fortfarande glad över att VF var korkade nog att flytta sin hemmamatch i kvalet 02 till Ullevi istället för Ruddalen ty jag är övertygad om att vi torskat med ett par baljor ute i Frölunda och inte grejat att vända det hemma.
Jonas Henrikssons mål hemma sen är dom viktigaste mål som vi gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Quasy
Fan blir jävligt trött på denna diskussion egentligen. Men vill försöka förklara min syn såsom gif supporter. Visst matchen mellan GIF-ÖFK är kanske inte ett derby enligt rätta definitionen (vi norrlänningar är inte dumma). Vi har inte direkt haft ett överflöd av av lag i allsvenskan, de är väl första gången någonsin som tre lag norr om Dalälven spelar i högsta serien i herrfotboll samtidigt! Generellt ser vi också på avstånd med andra ögon men anledningen till att matchen kallas "derby" har att göra med att båda klubbarna kommer från Norrland vilket är ovanligt i fotboll plus att Östersund i norrlandsmått mätt är en relativt närliggande stad. Hade Umeå eller Luleå också haft ett lag i högsta serien hade de förmodligen också uppfattats såsom ett derby. Detta är mitt synsätt på de som supporter och många av mina vänner delar den uppfattningen.
Jag har väldigt svårt att begripa varför så många söderifrån inte kan förstå detta och ständigt måste förlöjliga sig över detta faktum. Många tycks också vara nöjda av att bo i södra Sverige med alla dess riktiga fotbollsderbyn som att de är någon form av prestation att vara född på en viss plats...
Övrigt har giffarna kanske gjort sin bästa start på allsvenskan någonsin, känns väldigt ovanligt att inte behöva fundera på kvalstrecket! Tror dock att andra halvan av säsongen kommer bli tuffare, likt ÖSK som brukar göra bra höstar har vi en tendens till det motsatta.
Ni aik:are vill ni ha tillbaka Sonko? Skulle gärna se att han stannar

Jag säger inte emot att det är stort att ni tycker det är stort att ha tre lag från Norrland.
Det var ju en unik känsla att ha fem lag från Gbg år 2000 (det hade hänt innan med men inte under min livstid) men skillnaden kvarstår, medan vi spelade derby i snitt varannan omgång och det i stan var minst ett derby/omgång så är det ju just derbyn.
Att matcherna mellan norrlandslagen uppfattas som stora hos er är en sak. Dock är det ju inga derbyn. Det blir ju än värre än när boråsarna hävdar att deras matcher mot oss är västderbyn...
Sedan anses ju de matcherna mellan norrlandslagen inte vara speciellt heta bland övriga lags fans medan ett sthlmsderby eller för all del derbyna vi hade mot Öis/Gais när dessa var uppe är heta även generellt sett i allsvenskan.
Fotbollsmässigt blir det intressant att se var giffarna tar vägen efter em, vi börjar ju om det allsvenska spelet med att möta just er på Gamla 10 Juli. Vi är då mitt i EL-kvalet och har ju under flera år varit direkt rötna i allsvenskan när vi skall kombinera spel på två fronter.
Beträffande den matchen känns det viktigt huruvida vi spelar borta eller hemma den 7e. Har vi otur kan vi ha spelat borta den 7e, kommit hem på fredag em och tvingas resa iväg på tis-ons igen för nästa runda...