2016-05-20, 16:43
Medlem
För att återgå till morgondagens match mot Östersund så börjar jag fundera på om inte Tommy Naurin borde bänkas i denna match. Inte för att han varit dålig på nåt sätt, han har tvärtom räddat oss många matcher och är en stor anledning till att vi tagit många poäng i början. Men i 2 matcher i rad nu har han orsakat en straff bakåt, genom att motståndaren varav det vi ett tillfälle ledde till att vi tappade iniativet helt och förlorade matchen. Han har varit en stor säkerhetsrisk nu på slutet även om han i sina bästa stunder är en av seriens klart bästa målvakter.
Citera
2016-05-20, 16:57
Medlem
bagarn29s avatar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Derby_%28lagsport%29

Citat:
Uttrycket användes redan på 1800-talet, bl.a 1889 då Widnes Weekly News (den 9 mars) kallar en rugbymatch mellan två lokala lag för 'the local Derby'.

Varifrån uttrycket kommer är osäkert. En teori är att det kommer ifrån den engelska hästtävlingen The Derby. Då dessa tävlingar på Epsom Downs kunde dra upp emot en halv miljon åskådare, tros idrottstävlingar där två närbelägna klubbar möts, där då många fans från båda klubbarna ansluter till matchen, fått smeknamnet Derby.

Hoppas att det kan sprida lite ljus över denna så intressanta fråga.
Citera
2016-05-20, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Eller före oss... ja, hans handling kan ju få "roliga" konsekvenser.

Han kan lätt bli en riktig popis
I Malmö
Citera
2016-05-20, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Termen E4-derby används inom hockeyn bland annat när Hv och Linköping möts. Han menade nog att Jönköping och Norrköping ligger vid E4:an. Tycker inte den termen retar mig nämnvärt faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Blev lite väl förutsägbart ser jag nu. Men termen E4-derby har faktiskt funnits ett bra tag.

För fan. Se ert jävla plastsvenskan och se det som ett derby.
Själv hoppas jag att detta jävla Norrlandsfönster slåss igen för alltid. Och jag hoppas man använder mer än nån planka och spik nästa gång.
Pulka åkning och chokladdrickande är vad ni Ö-vik och Sundsvall kan hålla er med.

Är det någon som kan svara på varför inte Tom får mer speltid i IFK? Jag missade matchen i går,hur gick det för Billy?
Citera
2016-05-20, 17:06
Medlem
knullklassons avatar
Jahapp... Nikola Tkalkic borta resten av säsongen, precis som Kamara och Mitov Nilsson. Det är bara lägga ner den här säsongen nu... Satan sånt oflyt vi har med skador i år!
Citera
2016-05-20, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Jahapp... Nikola Tkalkic borta resten av säsongen, precis som lagkamraterna Kamara och Mitov Nilsson. Det är bara lägga ner den här säsongen nu... Satan sånt oflyt vi har med skador i år!
Snacka om oflyt för er asså. Fast det har ju gått bra för er ändå i början trots era skador. Men visst inte bra att tappa FÖR många tongivande spelare så klart. Men ni borde ju ha ekonomiska resurser att ersätta dom med. Så jag vill nog inte påstå att det är kört för er.
Citera
2016-05-20, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Jag missade matchen i går,hur gick det för Billy?

Han skötte sig ok, det var någon gång som man undrade vad han pysslade med, men Bärkroth fick inte så mycket uträttat, det var väl något anfall, så Billys kant var ganska stabil. Godkänt, och en ganska så stabil allsvensk debut.
Citera
2016-05-20, 17:13
Medlem
Citat:
Jahapp... Nikola Tkalkic borta resten av säsongen, precis som Kamara och Mitov Nilsson. Det är bara lägga ner den här säsongen nu... Satan sånt oflyt vi har med skador i år!

Ni får försöka värva "landslagsmannen" Kevin Walker. Eller vad säger du Azdz
Citera
2016-05-20, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Han skötte sig ok, det var någon gång som man undrade vad han pysslade med, men Bärkroth fick inte så mycket uträttat, det var väl något anfall, så Billys kant var ganska stabil. Godkänt, och en ganska så stabil allsvensk debut.

Så det är inte kört om norsken säljs?
Men när ska Tom få chansen?
Citera
2016-05-20, 17:16
Medlem
Citat:
Om man inte brustit i säkerheten,varför har då MFF fått 3 gratis poäng,vad har SvFF använt som argument då?

Läste du ens mitt inlägg?
Vi tar det från början:
Disciplinnämndens beslut är baserat på följande regel:

Citat:
Svenska Fotbollsförbundets tävlingsbestämmelser 2 kap 15.1§

Om förenings lag vars spelare utan giltigt skäl lämnar spelplanen före speltidens slut eller vars ledare, spelare eller supportrar, för vilka föreningen kan anses vara ansvarig, under pågående match i tävling enligt seriemetoden eller i anslutning därtill uppträder på ett sådant sätt att matchen inte kan genomföras eller måste avbrytas av domaren, ska den icke felande föreningen tillerkännas segern med målskillnaden 3-0, eller, om detta är mer fördelaktigt, det målresultat som gällde då matchen bröts.

Eftersom matchen avbröts som en följd av uppträdande från en supporter till IFK Göteborg, så tillerkändes MFF segern med målskillnaden 3-0. Regeln är egentligen inte så särskilt komplicerad. Den innehåller dock inget rekvisit om att föreningen också ska ha brustit i sitt säkerhetsarbete för att den andra föreningen ska tillerkännas segern med 3-0. Den "felande" föreningen kan i princip ha bäst säkerhetsarbete i hela serien, men ändå förlora med 3-0 om matchen avbryts som en följd av en supporters uppträdande.

Ska vi titta lite på regeln om bestraffningsansvar vid den här typen av händelser också?

Citat:
Svenska Fotbollsförbundets tävlingsbestämmelser 3 kap 22.1§

Förening, vars företrädare eller supportrar, under eller i samband med match inom arenan orsakat ordningsstörning genom att

• olovligen avfyra raketer eller antända andra pyrotekniska pjäser,
• kasta föremål som medfört personskada eller inneburit fara för personskada,
• obehörigen beträda spelplanen eller område som gränsar till spelplanen och för vilket det genom stängsel eller skyltar eller på liknande sätt klart framgår att allmänheten inte har tillträde,
• uppenbart obefogat kastat in föremål på spelplanen eller området mellan spel planens begränsningslinjer och publikplatser, eller
• på annat sätt uppträda förolämpande eller otillbörligt mot deltagare, funktionär eller åskådare,

kan åläggas påföljd enligt 22.2 §. Påföljd får inte åläggas om föreningen kan visa att den gjort vad som ålegat den enligt gällande tävlingsregler för att motverka och inte heller annars genom fel eller försummelse orsakat ordningsstörningen.

De påföljder som kan bli aktuella är bl.a. böter, spel inför tomma läktare m.m. Notera dock sista meningen inom citatet. Eftersom IFK Göteborg kan visa att de gjort vad som ålegat dem avseende säkerhetsarbete så har de heller inte ålagts någon av påföljderna i 22.2§.

Att matchen slutade 0-3 för IFK Göteborg är alltså INTE en följd av att de anses ha brustit i sitt säkerhetsarbete. Hade de däremot ansetts att de brustit i säkerhetsarbetet så hade de även fått påföljder i form av böter och/eller eventuellt spel inför tomma läktare.
Senast redigerad av floer 2016-05-20 kl. 17:19.
Citera
2016-05-20, 17:17
Medlem
Citat:
Ni får försöka värva "landslagsmannen" Kevin Walker. Eller vad säger du Azdz
Du verkar helt besatt av att relatera eller svara på mina inlägg trots att jag inte svarat till dig men skitsamma. Och varför skulle Walker helt sonika gå till Peking mitt under brinnande säsong? Det kan du inte tro på själv?
Citera
2016-05-20, 17:19
Medlem
Korders avatar
Citat:

Lägga ner säsongen? Här tar vi i. Vaikla har ersatt Mitov Nilsson med bravur, och vi har allsvenskans bästa anfallspar även utan Kamara.

Problematiskt är däremot att Traustason lämnar i sommar, och antagligen även Kujovic. Då ser en toppad elva ut typ såhär.

Vaikla
Wahlqvist - Johansson - Fjóluson - Telo
Bärkroth - Sjölund - Blomqvist - Tekie
Nyman - Andersson

Det är en bra elva som alltjämt kan tampas i toppen, men bredden blir ju snudd på obefintlig. Måste värvas i sommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in