2016-05-20, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfittan
Jag tycker att gränsdragningen bör gå vid när föremålet kan åsamka fysisk skada på människorna det kastas mot.

Ja, om en MFF:are hade kastat en smällare mot exempelvis Sebastian Eriksson och han hade reagerat genom att kasta en hörnflagga mot klacken, så hade jag inte tyckt att han skulle bli bestraffad. Jag hade tyckt att det var en onödig sak att göra, vilket jag också tycker det är i fallet Sana, men det borde inte leda till något straff.

Plaströret Sana kastade kan åsamka fysisk skada
Citera
2016-05-20, 13:40
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Snälla, lägg ner. Så du menar att om det hade varit en spelare från din klubb så hade du reagerat på ett annat sätt? Ingen absolut ingen har sagt det var okej av Sana att slänga hörnflaggan på publiken men man har förståelse varför han gjorde det i just den situationen, vilket även Göteborgs fans skrev här då det inträffade.

Förståelse ja, att han kommer undan straff helt är dock en helt annan grej.

Jag fattar absolut varför han agerar som han gör, men tycker samtidigt han ska få ett straff. Är väl inte så svårt att kombinera de två?

Jag "fattar" varför han som kastade in bangern gjorde det, men tycker ju ändå han gör fel och ska straffas.
Citera
2016-05-20, 14:13
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Plaströret Sana kastade kan åsamka fysisk skada
Om min keps blåser av och träffar nedanstående kan det åsamka fysisk (samt psykisk) skada. Just sayin.

Denna diskussion (från framförallt Blåvita) börjar påminna om Shiraks direktör som anmälde till UEFA att han fått ett shotglas av plast på sig under "hetsiga" omständigheter..
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Tja inte för att det har något diskussionsunderlägget att göra men jag tror ju inte att Sundsvall och Östersund gillar varandra speciellt väl heller. Dessutom är det nästan till allmän kännedom här uppe att östersundare brukar kalla sundsvallsbor för klyktattare rätt slaviskt. Så du är ganska rejält fel ute om du försöker hävda att det inte finns någon rivalitet mellan dessa klubbar.
Japp, med er historia där ni varit verksamma inom samma område och möts ett flertal gånger genom åren är det helt rättfärdigat att kalla det rivalitet. Likväl är det inget derby.
Senast redigerad av ZlatanMania 2016-05-20 kl. 14:17.
Citera
2016-05-20, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Om min keps blåser av och träffar nedanstående kan det åsamka fysisk (samt psykisk) skada. Just sayin.

Denna diskussion (från framförallt Blåvita) börjar påminna om Shiraks direktör som anmälde till UEFA att han fått ett shotglas av plast på sig under "hetsiga" omständigheter..

Japp, med er historia där ni varit verksamma inom samma område och möts ett flertal gånger genom åren är det helt rättfärdigat att kalla det rivalitet. Likväl är det inget derby.
Det är ett "Norrlandsderby" hur man än vrider och vänder. Förstår ärligt talat varför det inte skulle räknas som derby bara för att lagen inte är från samma stad. Jag har inga problem med epitetet "västkustderby" heller.
Citera
2016-05-20, 14:30
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ja, jag känner inte för att driva den här diskussionen så mycket längre, du har en åsikt och jag en annan. Men hur som helst så lär vi norrlänningar kanske aldrig få känna en sån här atmosfär på ett bra tag efter den här säsongen.

Jag säger det, rivalitet etc ska finnas. Det är ju rivalitet när vi på måndag möter Bajen med, men det är inget derby lika lite som er match på lördag.
Jag vänder mig mot att det hela tiden urvattnas som begrepp. Det kallas toppmatcher/stormöten/derbyn/ödesmatch etc inför snart varenda match i serien. Kalla saker för vad det är helt enkelt.
Derby är och förblir när två lag från samma stad möts. Sedan finns det massa andra orsaker till att fler matcher är heta och skapar rejäla känslor. Men som sagt, kalla saker och ting för vad dessa är.

Citat:
Ursprungligen postat av nygard
Haha ni är så jävla patetiska. Från klubbledning till supportrar, precis lika smutsiga och lögnaktiga.

Det stämmer att det kastades bangers från våran klack. En innan matchen började, en i halvtid och en när alla hade gått in i samband med avbrottet. Så var i helvete får du 7-8 st ifrån? Och varför har ingen av de drabbade trätt fram? Upp till er smutsiga ledning att presentera bevis eller hålla käften.

Bl.a. hade GP en större artikel om bollkallarna som inte kunde stå där de brukade pga bangers.
Sedan är det inte direkt lätt för en 12-årig grabb att själv "träda fram" och berätta om sådant utan föräldrar etc så att kräva det är svårt.

Citat:
IFK har brustit i säkerheten vid minst 2 tillfällen i matchen mot MFF,inget snack.
Först smällaren vid Sana och sedan vid idioten som sprang in på plan. Och att det är helt tyst om det förvånar mig.

Helt klart ska IFK ha en straff som är kännbart. Men frågan är om 0-3 är det rätta straffet.

Om jag förstått så vet man vem det var som kastade bangers och han är tilldömd tillträdesförbud. Hur blir det med MRO?
Brukar inte planstormare få samma straff?

MRO får tillträdesförbud i 2 år och 41500 kronor i dagsböter för sitt tilltag.

Förövrigt är det ju inga brister i säkerhetsarbetet beträffande bangern från klubbens sida, man har redan fått klart att man gjort det man kunnat för att säkerställa säkerheten vid insläpp för att förhindra att det tas med in. Dock är det omöjligt att finna något så litet som en banger vid visitering etc och "bengalhundar" klarar tydligen inte heller av att hitta en sådan.

Beträffande när hockeyidioten sprang in på plan (att VF inte sparkat honom åt h-e är en gåta) var det givetvis uselt att han kom in men på vilken allsvensk arena är det egentligen speciellt svårt att ta sig in från långsidorna (detta var dessutom vid logerna...) egentligen? Givetvis ingen ursäkt att det är lika uselt på andra ställen men ändå. Det är ett ögonblicksverk att hoppa in.

Jag säger som innan idag att jag köper domen helt och fullt ty så lyder regelverket men jag tycker att alla stora klubbar publikt sett i allsvenskan gemensamt borde fundera fram ett bättre regelverk för detta är ju något som drabbat oss alla någon gång vid avbrutna matcher p.g.a en/några enstaka idioter.
Citera
2016-05-20, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av civilian
Ett derby är väl ett derby så länge båda parter anser att det är ett derby. Typ?
"Samma region" är ett väldigt luddigt begrepp. I England kallas varenda jävla match ett derby, känns det som.

Bajen-Dif, derby på alla sätt och vis. AIK-Dif, derby. Malmö-Helsingborg, troligtvis derby. Elfsborg-Blåvitt, inte derby.

Nåväl. Tröttsam diskussion som egentligen inte har något enkelt svar, då definitionen av ett derby är, som sagt, luddigt.

Ska man vara riktigt ärlig är övriga "derbyn" bortsett från klassikern Djurgården-AIK närmast ett skämt i vårt avlånga land.
Citera
2016-05-20, 14:37
Medlem
Har läst på lite gällande snacket om derbysnacket bara för att på något sätt ta död på snacket:

Har inte världens pålitligaste källa men så här står det iaf: Derby, term inom lagsport mellan två eller flera lag från samma stad, alternativt region.

Matcher av derbykaraktär präglas ofta av rivalitet mellan lagen och riskerar ofta att utsättas för huliganism. Polisen klassar ofta såna för "högriskmatch"

Med detta sagt vill jag nog påstå att det går att definiera såväl , MFF-HIF IFg Göteborg- Elfsborg KFF-J-Södra och Giffarna-Östersund som derbymatcher.
Citera
2016-05-20, 14:41
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Det är ett "Norrlandsderby" hur man än vrider och vänder.
Precis på samma sätt som att det är ett Sverigederby nu idag när Falkenberg möter AIK.
Citat:
Förstår ärligt talat varför det inte skulle räknas som derby bara för att lagen inte är från samma stad.
Ska man skratta eller gråta?
Citat:
Jag har inga problem med epitetet "västkustderby" heller.
Att du inte har det förstår jag. Men det är bara att spana in alla Europaderbyn som spelas nu i sommar, ska bli spännande.
Citera
2016-05-20, 14:44
Medlem
Citat:
Precis på samma sätt som att det är ett Sverigederby nu idag när Falkenberg möter AIK.

Ska man skratta eller gråta?

Att du inte har det förstår jag. Men det är bara att spana in alla Europaderbyn som spelas nu i sommar, ska bli spännande.
Har läst på i frågan. Läs gärna mitt återstående inlägg.
Citera
2016-05-20, 14:48
Medlem
Citat:
IFK har brustit i säkerheten vid minst 2 tillfällen i matchen mot MFF,inget snack.
Först smällaren vid Sana och sedan vid idioten som sprang in på plan. Och att det är helt tyst om det förvånar mig.

Fast att det har skett två incidenter är ju inte synonymt med att IFK Göteborg har brustit i sitt säkerhetsarbete. Det är knappast heller så att någon klubb har ett så vattentätt säkerhetsarbete att det går att garantera att ingen får med sig bangers eller liknande in på arenan. Så länge klubben har gjort vad som rimligen kan krävas av dem avseende säkerhetsarbete så ska bötesstraff inte utgå.

Regeln om 3-0 till motståndaren vid avbruten match kräver ju dock inte att den förlorande föreningen faktiskt har brustit i sitt säkerhetsarbete, utan det räcker ju att någon "supporter" till föreningen föranlett matchavbrottet. Således kan alltså IFK Göteborg enligt regelverket förlora matchen med 3-0 utan att för den sakens skull ha brustit i sitt säkerhetsarbete.
Citera
2016-05-20, 14:52
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Har läst på i frågan. Läs gärna mitt återstående inlägg.
Redan gjort och har inte ändrat uppfattning, detta fick mig att dra på smilbanden:
Citat:
Matcher av derbykaraktär präglas ofta av rivalitet mellan lagen och riskerar ofta att utsättas för huliganism. Polisen klassar ofta såna för "högriskmatch"

Med detta sagt vill jag nog påstå att det går att definiera såväl , MFF-HIF IFg Göteborg- Elfsborg KFF-J-Södra och Giffarna-Östersund som derbymatcher.
Med det sagt önskar jag dig lite lokalkonkurrenter. Finns en anledning till att Göteborg inte ser Elfsborg som ett derby (vice versa går däremot fint), finns en anledning till att du klassar Östersund som ett och att du skulle säkert klassa Jukkasjärvi hemma som en högriskmatch.
Citera
2016-05-20, 14:56
Medlem
Citat:
Redan gjort och har inte ändrat uppfattning, detta fick mig att dra på smilbanden:
Med det sagt önskar jag dig lite lokalkonkurrenter. Finns en anledning till att Göteborg inte ser Elfsborg som ett derby (vice versa går däremot fint), finns en anledning till att du klassar Östersund som ett och att du skulle säkert klassa Jukkasjärvi hemma som en högriskmatch.
Nu var det iofs inte jag som påstod det där med högriskmatch. Plankade bara från sidan jag hittade texten från. Visst Sundsvall- Östersund är knappast en högriskmatch men det är fullt relevant att klassa det som derby oavsett vad vissa förståsigpåare säger. Med andra ord. Jag lägger ner den här diskussion. Börjar likna sandlådenivå här nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in