2016-04-12, 18:25
Medlem
Godslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Har sett en del prata om det här med 10 fingrar och liknande, men det har väl inget med saken att göra i det här fallet?
När Carlgren plockar bollen så befinner sig redan Ankersen mellan honom och bollen. Vad hade Carlgren tänkt att Ankersen skulle göra i det läget? Som nån nämnde innan, han kan ju inte bara försvinna.
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/22611639/800/normal/ba1162cc28718/Carlgren.JPG
Ankersens huvud är ju mellan Carlgrens armar, omöjligt att göra nått åt.

Ett vettigt ingripande i det läget hade ju varit att boxa bollen.

Finns dessutom inget som heter "tio fingrar på bollen", vad är det för trams folk tror på? Målvakten ska ha bollen under kontroll.

Tycker inte Carlgren ska ha frispark där. Ankersen springer mot bollen och ser inte Carlgren förrän i sista stund, Carlgren ser däremot Ankersen (och Per Karlsson, ropar t.o.m. "MIN!", komma springande och är den som kan undvika en kollision.

Jag skulle jämföra det med en nickduell springer från sidan och försöker nicka samtidigt som det kommer någon i full kareta bakifrån och är den som faktiskt nickar bollen men samtidigt smäller in i den andra spelaren i full fart. Den som faktiskt träffar bollen i den situationen får absolut inte automatiskt frispark för det.

Carlgren skulle ha boxat. Klantigt ingripande.
Citera
2016-04-12, 18:43
Medlem
simonvps avatar
Tror fan också jag börjar ändra mig om 2-3-målet. Som ni säger så kan ju inte Ankersen försvinna, och han går ju dessutom inte in för att tackla Carlgren. Då hade det varit en helt annan femma.Lägg till att det är Carlgren som kommer satsandes sent in i situationen, och inte Ankersen. Men jävligt svårdömt faktiskt, framförallt för en så usel domare som Bojan Pandzic
Citera
2016-04-12, 18:44
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Så du tror inte att det hade blivit frispark om anfallaren fullständigt brakat in i backen och som en konsekvens av detta får en lagkamrat friläge? Jo, tjena. Det känns troligt. Anfallaren vinner en solklar fördel av en tackling på bollförande spelare och han träffar inte bollen överhuvudtaget. Intentionerna är helt oväsentliga. Kan du inte undvika att braka in spelaren så klarar du dig förmodligen utan ett gult kort, men frispark är det då alla dagar i veckan.
Du missade grejen med liknelsen. Backen gör alltså en perfekt glidtackling och tar bollen, därför springer anfallaren in i backens ben. Dom som ropar på frispark till Carlgren här borde då också ropa frispark till backen som gör glidtacklingen. Det finns inte på kartan att det skulle bli det.
Citera
2016-04-12, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
När är Rogne tillbaka i IFK? Hjalmar kommer lira ett tag till va?

Inte än på ett tag. Men Hjalle är en silverrygg, en patriark, en härförare och en gigant. Helt enkelt bäst i Sverige.

Vi har en jävla massa mittbackar i truppen just nu, men många är ju skadade.
Citera
2016-04-12, 19:32
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Det hade varit intressant med någon sorts riktig domaranalys av det hela.

Finns en bra video i slowmotion på hela förloppet här: https://www.youtube.com/watch?v=mgeBpL1meUY

I princip i samma ögonblick som Carlgren får fingrarna på bollen så har Ankersen bollen någon centimeter över sitt huvud, och det är dessutom Ankersen som så att säga springer i bollbanan medan Carlgren kommer in från sidan.

Om man skulle ta en liknelse hade det närmsta varit en anfallande spelare som löper efter en boll medan en försvarare kommer in från sidan och sätter en glidtackling som fångar bollen precis framför anfallarens ben. Därefter springer så klart anfallaren in i försvararen som kommer in från sidan. Det hade så klart inte blivit frispark till försvararen. Nu har ju målvakter en mängd fördelar med sig i övrigt men det hade varit fint med ett regelboksperspektiv på detta. Är det någon skillnad mellan de beskrivna situationerna och i så varför?

/feldgrau
Först och främst, carlgrens ingripande är inte felfritt. Det ska han ha kritik för, oavsett konsekvensen.

Men den jämförelsen du gör har jag lite tankar kring. Av klippet att döma får ju Carlgren händerna på bollen innan kollisionen, det är ju betydligt mer kontroll än en back som touchar bollen vid glidtackling. Vidare är situationen fortfarande i straffområdet och situationer där spelare går mot boll medan målvakt går mot boll och ser spelare ser vi i var och varannan match på hörnor och liknande. Träffar målvakten bollen före smällen så får han frispark. Där och då tyckte jag domaren gjorde rätt, men efter repriserna anser jag att det är frispark. Dock svårt beslut för Bojan
Citera
2016-04-12, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Du missade grejen med liknelsen. Backen gör alltså en perfekt glidtackling och tar bollen, därför springer anfallaren in i backens ben. Dom som ropar på frispark till Carlgren här borde då också ropa frispark till backen som gör glidtacklingen. Det finns inte på kartan att det skulle bli det.

Haha va ?

En jävla skillnad om han redan ligger ner hörru, själva grejen är ju att det är spelförstörande.

Tänk snarare om två spelare springer mot bollen, den ena tar bollen och sen smäller dom ihop. Vem får frispark ?
Citera
2016-04-12, 19:52
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Först och främst, carlgrens ingripande är inte felfritt. Det ska han ha kritik för, oavsett konsekvensen.

Men den jämförelsen du gör har jag lite tankar kring. Av klippet att döma får ju Carlgren händerna på bollen innan kollisionen, det är ju betydligt mer kontroll än en back som touchar bollen vid glidtackling. Vidare är situationen fortfarande i straffområdet och situationer där spelare går mot boll medan målvakt går mot boll och ser spelare ser vi i var och varannan match på hörnor och liknande. Träffar målvakten bollen före smällen så får han frispark. Där och då tyckte jag domaren gjorde rätt, men efter repriserna anser jag att det är frispark. Dock svårt beslut för Bojan

Problemet är just det faktum att målvakter ofta anses vara helig mark som ej får beträdas trots att detta inte direkt framgår tydligt av regelverket.
Citera
2016-04-12, 19:55
Medlem
Commissarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godslayer
Finns dessutom inget som heter "tio fingrar på bollen", vad är det för trams folk tror på? Målvakten ska ha bollen under kontroll.

Målvakten skall alltid anses vara i kontroll av bollen när han har båda händerna på bollen eller när han trycker bollen mot marken med en eller två händer.

Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Ja, Carlgren vinner "duellen" och blir därmed bollförande men Ankersen kan ju knappast försvinna i det läget och då blev det som det blev.

Du har rätt i att han inte kan försvinna och därmed skall han inte ha kort. Det är dock frispark i målvaktens favör. Avsikt spelar inte alltid roll.
Senast redigerad av Commissary 2016-04-12 kl. 19:57.
Citera
2016-04-12, 20:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Godslayer

Tycker inte Carlgren ska ha frispark där. Ankersen springer mot bollen och ser inte Carlgren förrän i sista stund, Carlgren ser däremot Ankersen (och Per Karlsson, ropar t.o.m. "MIN!", komma springande och är den som kan undvika en kollision.

Jag skulle jämföra det med en nickduell springer från sidan och försöker nicka samtidigt som det kommer någon i full kareta bakifrån och är den som faktiskt nickar bollen men samtidigt smäller in i den andra spelaren i full fart. Den som faktiskt träffar bollen i den situationen får absolut inte automatiskt frispark för det.

Carlgren skulle ha boxat. Klantigt ingripande.
Solklar frispark. Även om det ej oschysst från ankersen så har Carlgren bollen med handskarna men tappar bollen pga ankersen kommer in i Carlgren! Det är som att 2 går på bollen och ena spelaren kommer på bollen först och den andra träffar motståndarnas ben! Ska det frias oxå?
Citera
2016-04-12, 20:58
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ville91
Solklar frispark. Även om det ej oschysst från ankersen så har Carlgren bollen med handskarna men tappar bollen pga ankersen kommer in i Carlgren! Det är som att 2 går på bollen och ena spelaren kommer på bollen först och den andra träffar motståndarnas ben! Ska det frias oxå?

Ja, det beror så klart helt på situationen. Som jag redan beskrivit en gång, om någon gör en glidtackling och tar bollen men samtidigt fäller spelaren som han glidtacklade (eller den andra spelaren springer in i glidtacklarens ben), är det då alltid frispark för spelaren som glidtacklar?

Är det för övrigt verkligen Ankersen som springer in i Carlgren, eller är det kanske tvärt om? Med tanke på att Carlgren försöker fånga en boll som är närmare Ankersens kropp än Carlgrens kanske man kan tycka att det är tvärt om.

/feldgrau
Senast redigerad av feldgrau 2016-04-12 kl. 21:01.
Citera
2016-04-12, 21:03
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Problemet är just det faktum att målvakter ofta anses vara helig mark som ej får beträdas trots att detta inte direkt framgår tydligt av regelverket.
Det där går absolut att diskutera men otydligt eller ej i regelboken så har det varit så under iaf hela min livstid. Ett av direktiven för i år ska också vara att skydda målvakten varpå det känns fel att rättfärdiga detta domslut och göra någon jämförelse med glidtacklande back?
Citera
2016-04-12, 21:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Ja, det beror så klart helt på situationen. Som jag redan beskrivit en gång, om någon gör en glidtackling och tar bollen men samtidigt fäller spelaren som han glidtacklade (eller den andra spelaren springer in i glidtacklarens ben), är det då alltid frispark för spelaren som glidtacklar?

Är det för övrigt verkligen Ankersen som springer in i Carlgren, eller är det kanske tvärt om? Med tanke på att Carlgren försöker fånga en boll som är närmare Ankersens kropp än Carlgrens kanske man kan tycka att det är tvärt om.

/feldgrau
Sedan får målvakterna göra vad som helst inannför straffområdet, bara de träffar bollen . Gick målvaktsträning när jag var yngre och vi fick lektion om att strunta i motståndarna. Boxa bara ut bollen och om du träffar motståndare med samma knutnäve eller armbåge så gör det inget bara man boxar ut bollen eller greppar den.Målvakterna ska vara skyddade i sitt eget straffområde. Vore annat om kollisionen hände utanför straffområdet. Med det sagt så ska det vara frispark. Hade ej gnällt om det var omvänd situation mellan Alvbåge och en AIKspelare. Vet att det skall vara frispark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in