• 2
  • 3
2016-01-09, 16:55
Medlem
Nochillss avatar
Jag var i Wroclaw: [Wrots] som r en strre stad med 500.000 innevnare fr ngra r sen.

Jag gick in i en kioskbutik dr det stod mnga vodkaflaskor p hyllan bakom expediten.
Kvinnan i 40 rs ldern frstod knappt vilken av flaskorna som jag var intresserad av trots att jag pekade. Jag gick till tgstationens biljettkassa fr att kunna kpa mig en enkelbiljett till Berlin.
Tv kvinnor i 50 rs ldern var dr och den ene sa nt som jag inte frstod medan den andre fyllde i: "Cash?"
Jag kan ingen tyska men skert r inte tyska s gngbart i vstra Polen trots att det faktiskt tillhrde Tyskland fre andra vrldskriget.
Citera
2016-01-09, 17:02
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Jag var i Wroclaw: [Wrots] som r en strre stad med 500.000 innevnare fr ngra r sen.

Jag gick in i en kioskbutik dr det stod mnga vodkaflaskor p hyllan bakom expediten.
Kvinnan i 40 rs ldern frstod knappt vilken av flaskorna som jag var intresserad av trots att jag pekade. Jag gick till tgstationens biljettkassa fr att kunna kpa mig en enkelbiljett till Berlin.
Tv kvinnor i 50 rs ldern var dr och den ene sa nt som jag inte frstod medan den andre fyllde i: "Cash?"
Jag kan ingen tyska men skert r inte tyska s gngbart i vstra Polen trots att det faktiskt tillhrde Tyskland fre andra vrldskriget.

Jo, iallafall uppe vid kusten, dr pratas mycket tyska, merparten av turisterna dr r tyskar, dessa fyndar ju ocks sommarbostder dr. 90 procent av restaurangmenyerna som hade mer n polska, var med tysk versttning, totalt hade kanske 10 procent engelsk versttning.
Likadant p museer, allt str p polska, men ven ibland tyska om det finns versttning, sllsynt med engelska.

ven yngre vi sttte p t.ex p McDonalds hade stora problem med engelskan (kan vara som sagt att de inte vill/vgar ocks). "ldre" personer n kanske 30-ringar stter vi sllan p som pratar engelska.
Citera
2016-01-09, 17:29
Medlem
Nochillss avatar
Ok, det r ju kul att veta om Tyskans utbredning. Jag har lst att Sopot r som Bstad eller Visby hr i Sverige om somrarna: mnga ytliga stekare som visar upp sig.

Det r nog sant om Engelskan att den r mer utbredd i storstderna Warsawa och Krakow.
Citera
2016-01-09, 17:38
Medlem
mohnomishes avatar
Jag och familjen var en vecka i Sopot fr typ tre somrar sen. Tyvrr var det mulet mest hela tiden s det blev inte mycket bad, men vi gillade staden nd. Fr mig kndes det som Polens svar p Bstad eller Cannes, en jmfrelse baserad p lnga strandpromenader, filmfestivaler samt mngden tennisbanor. Vi hade bilen med oss s det var ltt att ka in till Gdansk. Dessutom kte vi till Malbork, vrldens strsta medeltida fstning sett till ytan. Rekommenderar verkligen ett besk dr... tog vl ca 1.5 timme att kra frn Sopot.

Ngot vi inte gjorde som jag ngrar r att ta bten ver bukten till det avlnga nset/halvn Hel, om inte annat s fr att kpa en tischa med "I went to Hel"-tryck Fast det r nog risk fr storm nr ni ska dit...
Citera
2016-01-09, 18:33
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westerner
Struntprat. Det finns ingen risk att bli oprovocerat attackerad om man r ute p krogen i Sopot till skillnad frn hur det r i de svenska storstderna. Trampar man ngon p trna p dansgolvet utan att be om urskt eller behandlar ngons tjej illa s kan man dock rkna med att polackerna inte kommer att knyta nven i fickan.

Urskta otydligheten det var ungefr s jag menade, reaktionen om vissa beter sig p samma stt som hr i Sverige kan leda till andra konsekvenser (det hll p att leda till trkiga konsekvenser fr de yngre jag nmnde tidigare).
Oprovocerat vld vet jag inget om, jag tycker polackerna r trevliga och verlag.
Citera
2016-03-13, 14:04
Medlem
Kloges avatar
Vi r en familj med tv barn som ska till Sopot i sommar och jag undrar hur det r med kortbetalningar, funkar det verallt eller r det kontanter som gller? Andra tips fr barn mottages tacksamt
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in