Citat:
Ursprungligen postat av
Nochills
Jag var i Wroclaw: [Wrots] som r en strre stad med 500.000 innevnare fr ngra r sen.
Jag gick in i en kioskbutik dr det stod mnga vodkaflaskor p hyllan bakom expediten.
Kvinnan i 40 rs ldern frstod knappt vilken av flaskorna som jag var intresserad av trots att jag pekade. Jag gick till tgstationens biljettkassa fr att kunna kpa mig en enkelbiljett till Berlin.
Tv kvinnor i 50 rs ldern var dr och den ene sa nt som jag inte frstod medan den andre fyllde i: "Cash?"
Jag kan ingen tyska men skert r inte tyska s gngbart i vstra Polen trots att det faktiskt tillhrde Tyskland fre andra vrldskriget.
Jo, iallafall uppe vid kusten, dr pratas mycket tyska, merparten av turisterna dr r tyskar, dessa fyndar ju ocks sommarbostder dr. 90 procent av restaurangmenyerna som hade mer n polska, var med tysk versttning, totalt hade kanske 10 procent engelsk versttning.
Likadant p museer, allt str p polska, men ven ibland tyska om det finns versttning, sllsynt med engelska.
ven yngre vi sttte p t.ex p McDonalds hade stora problem med engelskan (kan vara som sagt att de inte vill/vgar ocks). "ldre" personer n kanske 30-ringar stter vi sllan p som pratar engelska.