2016-01-07, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Bullshit

Hller fullstndigt med!!
Citera
2016-01-07, 08:41
Medlem
08oss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAssRapist
polen r sviiinbilligt. len p en nattklubb gr p 10 spnn. Fr 15 kr kan du f en fet mltid du inte ens orkat kka upp. S nej det r inte bara en aning billigare som vissa hr pstr. Det r svinmycket billigare n sverige
Kanske stmde fr 30-10 r sedan med mjlkbarer, kommunism osv, men knappast nu och speciellt inte i ett mer turistigt omrde.
Citera
2016-01-07, 09:44
Medlem
TheAssRapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 08os
Kanske stmde fr 30-10 r sedan med mjlkbarer, kommunism osv, men knappast nu och speciellt inte i ett mer turistigt omrde.

D r ni dumma i huvudet. Jag har varit i polen 2ggr under 2015 och d var det just s billigt. Jag var p en skidort i sdra polen, ett turistomrde med andra ord. nd var det s pass billigt, 10 spnn fr en fett stor l p krogen o typ 15 fr drink.
Citera
2016-01-07, 11:10
Medlem
felstavadds avatar
Jag har varit i Gdynia-Sopot-Gdansk-omrdet ngra ggr 2015, inga lnga perioder utan lite strdagar d och d.
Det r billigt i Polen, len kostade fr oss mellan 10-15kr p ett schysst caf eller restaurang, maten lg mellan 30-60 spnn fr en middag/lunch. Runt 400-450 spnn gav vi fr en riktig brakmiddag av lyxigare slag p en av de bttre restaurangerna i Gdansk, detta fr tv personer inkl dricka. Mest aktuella prisuppgift: Vi t en lunch fr fem personer, 3 mustiga soppor, en pastartt samt en schnitzel, det gick p ca 350kr inkl 5 l och en lsk, detta var i Gdynia fr en mnad sen ungefr.

Jag skulle sga att du hittar mat och dricka i alla prisklasser, allt frn vldigt billigt till dyrare (men nd billigare n hr i Sverige). -God mat har dom ocks tycker jag.

Ett trevligt stlle Polen, om du ker pendeltget, glm inte stmpla in biljetten i automaten efter att du kpt den, den gller inte annars. Taxi r annars billigt att ka, kolla prisuppgifterna de skyltar med i bakstesrutan, de bsta bilarna ligger runt 3 zloty/km plus en framkrningsavgift p runt 8 zloty, de enklare/ldre bilarna ligger runt 1.5 -2 zloty/km, r ni ngra stycken ta hellre taxi, smidigare, enklare och billligt mellan de tre stderna. En zloty r ca 2.50kr om man avrundar lite skulle jag tro.

Var ven beredd p att det talas vldigt lite och dlig engelska dr, skyltar och info r nstan uteslutande p polska.
Senast redigerad av felstavadd 2016-01-07 kl. 11:16.
Citera
2016-01-07, 13:00
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4hu7
Oh fan, blir spnnande iallafall

Vi kom precis hem frn Krakow, har tidigare varit i Szczecin (Stetin) och Miedzyzdroje ett par gnger.
Vi ska till Warszawa i Maj och Sopot i Augusti.

Kan sga att priserna r ca. 50% av Sverige, vissa saker r nnu billigare. Kan ge prisexempel om du vill.
Det r billigt att ta sig runt med kollektivtrafik och taxi.
Engelska r inte s gngbart, f kan eller vill prata, tyska r en stor frdel iallafall i Miedzyzdroje och Scczecin f matsedlar mm. p engelska men en hel del p tyska.

De r lite speciella, lite ststatsmentalitet verkar det som, frgar man p turistinfon p engelska (ven om man r artig och frst frgar om de pratar engelska) s ska man inte rkna med hjlp, de kan bara vnda ryggen till om de inte knner fr att frska frklara.
Lmna inte badklderna, ert hotell har pool.
Citera
2016-01-07, 14:34
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Jag har varit i Gdynia-Sopot-Gdansk-omrdet ngra ggr 2015, inga lnga perioder utan lite strdagar d och d.
Det r billigt i Polen, len kostade fr oss mellan 10-15kr p ett schysst caf eller restaurang, maten lg mellan 30-60 spnn fr en middag/lunch. Runt 400-450 spnn gav vi fr en riktig brakmiddag av lyxigare slag p en av de bttre restaurangerna i Gdansk, detta fr tv personer inkl dricka. Mest aktuella prisuppgift: Vi t en lunch fr fem personer, 3 mustiga soppor, en pastartt samt en schnitzel, det gick p ca 350kr inkl 5 l och en lsk, detta var i Gdynia fr en mnad sen ungefr.

Jag skulle sga att du hittar mat och dricka i alla prisklasser, allt frn vldigt billigt till dyrare (men nd billigare n hr i Sverige). -God mat har dom ocks tycker jag.

Ett trevligt stlle Polen, om du ker pendeltget, glm inte stmpla in biljetten i automaten efter att du kpt den, den gller inte annars. Taxi r annars billigt att ka, kolla prisuppgifterna de skyltar med i bakstesrutan, de bsta bilarna ligger runt 3 zloty/km plus en framkrningsavgift p runt 8 zloty, de enklare/ldre bilarna ligger runt 1.5 -2 zloty/km, r ni ngra stycken ta hellre taxi, smidigare, enklare och billligt mellan de tre stderna. En zloty r ca 2.50kr om man avrundar lite skulle jag tro.

Var ven beredd p att det talas vldigt lite och dlig engelska dr, skyltar och info r nstan uteslutande p polska.
Lter riktigt bra prismssigt. Tack fr tipset om pendeltget. Taxi verkar vldigt billigt det med.
Deras dliga engelska visste jag inte, trodde de flesta europer var ngorlunda bra p det. Men brukar g att gra sig frstdd nd med kroppssprk haha
Citera
2016-01-07, 14:36
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Vi kom precis hem frn Krakow, har tidigare varit i Szczecin (Stetin) och Miedzyzdroje ett par gnger.
Vi ska till Warszawa i Maj och Sopot i Augusti.

Kan sga att priserna r ca. 50% av Sverige, vissa saker r nnu billigare. Kan ge prisexempel om du vill.
Det r billigt att ta sig runt med kollektivtrafik och taxi.
Engelska r inte s gngbart, f kan eller vill prata, tyska r en stor frdel iallafall i Miedzyzdroje och Scczecin f matsedlar mm. p engelska men en hel del p tyska.

De r lite speciella, lite ststatsmentalitet verkar det som, frgar man p turistinfon p engelska (ven om man r artig och frst frgar om de pratar engelska) s ska man inte rkna med hjlp, de kan bara vnda ryggen till om de inte knner fr att frska frklara.
Lmna inte badklderna, ert hotell har pool.
Prisskillnaderna gillar jag
Fr hoppas man klarar sig hyfsat sprkmssigt haha.
Citera
2016-01-07, 15:45
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Lter riktigt bra prismssigt. Tack fr tipset om pendeltget. Taxi verkar vldigt billigt det med.
Deras dliga engelska visste jag inte, trodde de flesta europer var ngorlunda bra p det. Men brukar g att gra sig frstdd nd med kroppssprk haha

Det r gula automater om jag minns rtt som man tidsstmplar biljetten nr den ska anvndas, brukar finnas strax innan man gr upp p perrongen. Vi rkade inte ut fr nn kontroll men bter blir det och i sann ststatsanda s r kontrollanterna tydligen inte s intresserade av att diskutera anledningen till varfr biljetten inte r stmplad.
Var sjlv frvnad ver engelskan men de tillhrde ju stblocket och det var vl ryska som gllde fr hela slanten. Personligen tyckte jag att de som jobbade med servicen gjorde sitt bsta fr att frst och var trevliga, de yngre var inte s frvnande bttre p engelskan ven om det inte gr att jmfra med mnga andra lnder jag varit i.

En annan sak, vi r ju frbi ldern fr nattklubbar s jag kan inte direkt tipsa om detta eller ge rd men av yngre vi knner som varit i bl.a Sopot s kan det vara bra att passa sig och vara vaksam om och var man gr ut. Nattlivet och klientelet p vissa av stllena r hrdare n vad vi kanske r vana vid hr i Sverige.
Citera
2016-01-07, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAssRapist
polen r sviiinbilligt. len p en nattklubb gr p 10 spnn. Fr 15 kr kan du f en fet mltid du inte ens orkat kka upp. S nej det r inte bara en aning billigare som vissa hr pstr. Det r svinmycket billigare n sverige

Detta ar priser fran flera ar sedan.En enklare maltid kostar 10 zl pa en mjolk bar det blir ca 24 kronor och det blir du knappas matt pa.med sallad och soppa far du projsa ca 40 kr pa en mjolkbar och da blir du riktigt matt.
En extra stor kycklings kebab kostar dock 13 zl dvs 32 sek dvs och den gar knappt att ata upp helt da den ar enorm och smakar faktisk battre an i Sverige.( Det ar Pakistanier och Bangladesher som lagar Kebaben i Polen) I Sopot sa far inte muslimer servera ol p kebab stallerna, det ar ganska komiskt da de har en typ Ukrainare som haller olen.
En lunch pa en helt ok restaurang kostar ca 23 zl dvs 55 kronor.
Det roliga ar att det ar nastan bara Ukrainare och just Pakistanier och Bangladeshe som jobbar som kockar pga piss loner i Polen. Det ar typ samma inom enklare bygg arbeten med fokus pa folk fran Ost.
Polen ar inte sa billigt som forr men kvaliteten har blivit riktigt bra istallet.
Citera
2016-01-07, 22:35
Medlem
EgenKupavas avatar
Citat:
Det r gula automater om jag minns rtt som man tidsstmplar biljetten nr den ska anvndas, brukar finnas strax innan man gr upp p perrongen. Vi rkade inte ut fr nn kontroll men bter blir det och i sann ststatsanda s r kontrollanterna tydligen inte s intresserade av att diskutera anledningen till varfr biljetten inte r stmplad.
Var sjlv frvnad ver engelskan men de tillhrde ju stblocket och det var vl ryska som gllde fr hela slanten. Personligen tyckte jag att de som jobbade med servicen gjorde sitt bsta fr att frst och var trevliga, de yngre var inte s frvnande bttre p engelskan ven om det inte gr att jmfra med mnga andra lnder jag varit i.

En annan sak, vi r ju frbi ldern fr nattklubbar s jag kan inte direkt tipsa om detta eller ge rd men av yngre vi knner som varit i bl.a Sopot s kan det vara bra att passa sig och vara vaksam om och var man gr ut. Nattlivet och klientelet p vissa av stllena r hrdare n vad vi kanske r vana vid hr i Sverige.

Dina tips har varit riktigt bra,men det enklaste och billigaste sttet r att ka lokalbuss. En resa frn Sopot till Gdnsk eller Gdynia kostar 2 kuponger per person. (4 Zloty) Enklast r om frsta person ombord lmnar en tia till chauffren, s fr man en remsa med 5 kuponger.

Zlotyn str i dagslget i ungefr 2.20 Sek.

Ett mste i Sopot r att ta en ordentlig promenad i de sdra delarna p andra sidan stora vgen, dr r det fortfarande genuin ststatsmissr och riktigt nerslitet.

Innan lggdax delar man en flaska Soplica orzech!
Citera
2016-01-09, 08:16
Medlem
Westerners avatar
Citat:
.

Pratar du med de under 30 s kan 90% av de grundlggande engelska.
Citera
2016-01-09, 08:19
Medlem
Westerners avatar
Citat:

Struntprat. Det finns ingen risk att bli oprovocerat attackerad om man r ute p krogen i Sopot till skillnad frn hur det r i de svenska storstderna. Trampar man ngon p trna p dansgolvet utan att be om urskt eller behandlar ngons tjej illa s kan man dock rkna med att polackerna inte kommer att knyta nven i fickan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in