• 1
  • 2
2016-01-04, 14:20
Medlem
Din brist på kunskap kring aktier i kombination med kort sparhorisont gör att jag inte kan rekommendera något annat än ett vanligt sparkonto med insättningsgaranti. In och jämför på Compricer och välj den bank som erbjuder dig bäst villkor.
Citera
2016-01-04, 16:56
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Vinterdäck
Hej!

Efter att ha fått 120 kr i ränta på ett år från mitt e-sparkonto med 0.1% ränta känner jag att det är dags att uppgradera. Innevarande saldo på kontot i skrivande stund är 100 000 kr. Tänker därför att jag kan lägga undan 70 000 kr, vill gärna ha en rejäl buffert.

Aktier är inte ens att tänka på då jag inte är speciellt intresserad av det vilket leder till att jag inte kommer att ha ork för att ha koll på börsmarknaden. Fonder är mer intressant då dessa, rätta mig om jag har fel, inte kräver desto mer tid. Det bästa för mig då jag är risk-avert borde vara att låsa pengarna på någon typ av fasträntekonto alternativt köra på några låg-risk fonder.

Jag är i nuläget kund hos ICA-banken vilka inte erbjuder något annat än e-sparkonto vilket då innebär att jag måste se till en annan bank. Jag har tittat på avanza och sparkonto+ hos klarna, isåfall låst i 12 månader. Vad tror ni om detta? Är det gratis att vara kund och spara hos avanza?

Tips och goda råd för en bättre sparande är alltså det jag är ute efter!
Bästa rådet är nog att glömma lättförtjänta pengar. Jobba och spara på banken, det är det enda säkra sättet. Vill du ändå chansa är en bostad bästa investeringen. Aktier kan stiga snabbt i värde, och falla lika snabbt. Bostäder är mer stabilt, och skulle den någon gång minska i värde har du i alla fall någonstans att bo. En värdelös aktie är bara en värdelös aktie.
Citera
2016-01-04, 17:25
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Bästa rådet är nog att glömma lättförtjänta pengar. Jobba och spara på banken, det är det enda säkra sättet. Vill du ändå chansa är en bostad bästa investeringen. Aktier kan stiga snabbt i värde, och falla lika snabbt. Bostäder är mer stabilt, och skulle den någon gång minska i värde har du i alla fall någonstans att bo. En värdelös aktie är bara en värdelös aktie.

Känner att detta har blivit mer av en fond-tråd och kommer därför starta en tråd i rätt forum.

Bostäder är ju långt ifrån stabilt i dagens Sverige.
Citera
2016-01-04, 19:22
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Vinterdäck
Känner att detta har blivit mer av en fond-tråd och kommer därför starta en tråd i rätt forum.

Bostäder är ju långt ifrån stabilt i dagens Sverige.
Priserna på lägenheter i storstäderna har bara gått upp de senaste 25 åren i alla fall, aktier går upp och ner som en jo-jo.
Citera
2016-01-04, 21:13
Medlem
Kan du ingenting om aktie och dylikt är mitt tips att köpa fonder då får du en expert som förvaltar pengarna åt dig.

Själv förespråkar jag billiga indexfonder.

mitt tips lyder läs på lite om billiga indexfonder, var långsiktig, månadsspara och välja ut några olika indexfonder att satsa på så du inte lägger alla ägg i samma korg även om du får en bra diversifiering oftast endast med en fond.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in