• 1
  • 2
2016-01-02, 15:55
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Hej!

Efter att ha fått 120 kr i ränta på ett år från mitt e-sparkonto med 0.1% ränta känner jag att det är dags att uppgradera. Innevarande saldo på kontot i skrivande stund är 100 000 kr. Tänker därför att jag kan lägga undan 70 000 kr, vill gärna ha en rejäl buffert.

Aktier är inte ens att tänka på då jag inte är speciellt intresserad av det vilket leder till att jag inte kommer att ha ork för att ha koll på börsmarknaden. Fonder är mer intressant då dessa, rätta mig om jag har fel, inte kräver desto mer tid. Det bästa för mig då jag är risk-avert borde vara att låsa pengarna på någon typ av fasträntekonto alternativt köra på några låg-risk fonder.

Jag är i nuläget kund hos ICA-banken vilka inte erbjuder något annat än e-sparkonto vilket då innebär att jag måste se till en annan bank. Jag har tittat på avanza och sparkonto+ hos klarna, isåfall låst i 12 månader. Vad tror ni om detta? Är det gratis att vara kund och spara hos avanza?

Tips och goda råd för en bättre sparande är alltså det jag är ute efter!

Privatekonomisk info:
  • 28300 kr bruttolön
  • 100 000 kr på kontot i nuläget
  • runt 8000 fasta avgifter varje månad
  • Fast arbete
Citera
2016-01-02, 16:07
Medlem
kattbens avatar
Hur du än gör så rekommenderar jag att du tar några timmar och läser på vad fonder/aktier faktiskt är för något. Ta en titt på https://rikatillsammans.se/ eller liknande sidor för att få en grundläggande förståelse plus en hel del bra tips (finns även tips på portföljer där). Vem vet, du kanske även får upp ett intresse för investeringar?

Hur som helst.
- Vad har du för mål och tidshorisont på ditt sparande?

Men om vi ser till ett generellt sparande hade jag i din situation valt ut ca 5 olika aktiefonder med låg avgift och månadssparat i dessa. Detta kräver inte mycket kunskap och tar näst intill ingen tid att sätta sig in i, bara öppna ett konto (ISK) på avanza eller nordnet och köra på!
Citera
2016-01-02, 16:12
Medlem
Chansa på Bitcoin. Definitivt
Citera
2016-01-02, 16:13
Medlem
Som personen ovan, läs på lite, det är inte mycket kunskap du måste få in för att kunna förstå det mest basala. Sen angående lås in 70' i 12 månader för 0,9% är nog det dummaste du kan göra. Tänk att Riksbanken försöker hålla inflationen på drygt 2 % vilket betyder att du egentligen förlorar pengar på att låta dom ligga där.

Sen andra killen; köp några olika billiga aktiefonder för att få utspridning. Sen angående timing av inträde; istället för att köra 70' direkt så kan du också starta ett månadssparande så det dras direkt till fonderna du vill spara i, då slipper du också hålla koll och köpa varje månad.
Citera
2016-01-02, 16:17
Medlem
Bästa lagliga sättet är att investera pengarna i just aktier eller fonder. Gör din läxa, inte många dagars läsande för att "få ett hum".
Citera
2016-01-02, 18:13
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattben
Hur du än gör så rekommenderar jag att du tar några timmar och läser på vad fonder/aktier faktiskt är för något. Ta en titt på https://rikatillsammans.se/ eller liknande sidor för att få en grundläggande förståelse plus en hel del bra tips (finns även tips på portföljer där). Vem vet, du kanske även får upp ett intresse för investeringar?

Hur som helst.
- Vad har du för mål och tidshorisont på ditt sparande?

Men om vi ser till ett generellt sparande hade jag i din situation valt ut ca 5 olika aktiefonder med låg avgift och månadssparat i dessa. Detta kräver inte mycket kunskap och tar näst intill ingen tid att sätta sig in i, bara öppna ett konto (ISK) på avanza eller nordnet och köra på!

Verkar som en gedigen sida det där, ska absolut läsa igenom vad han skrivit innan jag tar någon som helst beslut. Målet är egentligen kortsiktigt, kommer att flytta från staden när tjejen gått ut högskolan VT 2017 så kan behöva ha kontanter då. Jag borde ha lätt för att få detta intresse då jag faktiskt är utbildad ekonom, dock föga kunskaper inom börsvärlden.

Hur menar du med månadsspara? Att jag tar från mina redan sparande pengar och lägger de i fonder allt eftersom månaderna går?

Citat:
Ursprungligen postat av Semitard
Chansa på Bitcoin. Definitivt

Haha nja

Citat:
Ursprungligen postat av Cuisinen
Som personen ovan, läs på lite, det är inte mycket kunskap du måste få in för att kunna förstå det mest basala. Sen angående lås in 70' i 12 månader för 0,9% är nog det dummaste du kan göra. Tänk att Riksbanken försöker hålla inflationen på drygt 2 % vilket betyder att du egentligen förlorar pengar på att låta dom ligga där.

Sen andra killen; köp några olika billiga aktiefonder för att få utspridning. Sen angående timing av inträde; istället för att köra 70' direkt så kan du också starta ett månadssparande så det dras direkt till fonderna du vill spara i, då slipper du också hålla koll och köpa varje månad.

Det dummaste jag kan göra är att fortsätta med mitt 0,1%-konto, därav är 0,9% 9 gånger bättre. Riksbanken försöker ju göra det och har det som mål men i nuläget ligger den på minus vilket praktiskt taget innebär att mina pengar "växer" på ett 0-räntekonto. Tack för tipset med månadssparande, ska absolut kolla på detta.
Citera
2016-01-02, 21:03
Medlem
Avanza Zero eller Nordnets superfonder. Då får en fond som följer index och inte tar ut någon avgift. Det absolut bästa alternativet för de som inte vill engagera sig (och ofta även för de som vill engagera sig).
Citera
2016-01-02, 23:22
Medlem
kattbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Vinterdäck
Hur menar du med månadsspara? Att jag tar från mina redan sparande pengar och lägger de i fonder allt eftersom månaderna går?

Det är självklart upp till var och en, men iom din relativt korta sparhorisont skulle jag inte våga gå in med några större belopp om jag behövde dem inom 1 1/2 år. Men om du fortfarande är intresserad av börsen så skulle jag i din situation överväga att göra flertalet köp över tiden för att på så vis minimera risken att du går "all in" och att börsen helt plötsligt får för sig att krascha.
Citera
2016-01-03, 15:14
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Börjar med att tacka för alla tips och svar.

Jag har nu läst igenom rikatillsammans (intressant) och blivit kund hos Avanza. Först och främst känns det väldigt bra att spara på en annan bank och som Jan benämnde det, betala till sig själv.

Jag har bestämt mig för att börja med att spara 3500 kr i månaden (automatisk överföring vid lön) vilket är drygt 16 % av min nettolön. Detta kan komma att ändras i och med lönesamtal i januari. Dessa sparpengar kommer att gå till fonder, antagligen nybörjarportföljen.

Utöver detta så har jag också öppnat ett sparkonto+ (fria uttag, ingen avgift) hos Avanza via collector. Detta konto är det konto som ska husera min buffert som jag har bestämt bör ligga någonstans kring 40000 kr i nuläget (två månadslöner).

Jag har nu två funderingar.

1. Vad ska jag göra med mitt sparkapital utöver bufferten? Dessa ligger på ca 50 000 kr i nuläget. I och med att jag antagligen ska flytta inom 2-3 år känns det dumt att lägga dessa på fonder.

2. Jag förstår inte riktigt detta med nybörjarportföljen. Jan tipsar om en drös med indexfonder (bla Avanza Zero) och räntefonder där 60 % läggs i IF och 40% i RF. Ska jag välja bland hans tips och köra på en RF respektive IF eller ska jag använda alla och fördela mellan dem?
Citera
2016-01-03, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Vinterdäck
Börjar med att tacka för alla tips och svar.

Jag har nu läst igenom rikatillsammans (intressant) och blivit kund hos Avanza. Först och främst känns det väldigt bra att spara på en annan bank och som Jan benämnde det, betala till sig själv.

Jag har bestämt mig för att börja med att spara 3500 kr i månaden (automatisk överföring vid lön) vilket är drygt 16 % av min nettolön. Detta kan komma att ändras i och med lönesamtal i januari. Dessa sparpengar kommer att gå till fonder, antagligen nybörjarportföljen.

Utöver detta så har jag också öppnat ett sparkonto+ (fria uttag, ingen avgift) hos Avanza via collector. Detta konto är det konto som ska husera min buffert som jag har bestämt bör ligga någonstans kring 40000 kr i nuläget (två månadslöner).

Jag har nu två funderingar.

1. Vad ska jag göra med mitt sparkapital utöver bufferten? Dessa ligger på ca 50 000 kr i nuläget. I och med att jag antagligen ska flytta inom 2-3 år känns det dumt att lägga dessa på fonder.

2. Jag förstår inte riktigt detta med nybörjarportföljen. Jan tipsar om en drös med indexfonder (bla Avanza Zero) och räntefonder där 60 % läggs i IF och 40% i RF. Ska jag välja bland hans tips och köra på en RF respektive IF eller ska jag använda alla och fördela mellan dem?

1. Jag hade placerat dessa i samma som månadssparandet men sprid ut det med exempelvis 10.000/kvartal.

2. Nu var det ett tag sedan jag läste denna blogg men jag skulle välja en IF och en RF snarare än lite av allt.

3. Köp INGA träd!
Citera
2016-01-03, 15:38
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psike
1. Jag hade placerat dessa i samma som månadssparandet men sprid ut det med exempelvis 10.000/kvartal.

2. Nu var det ett tag sedan jag läste denna blogg men jag skulle välja en IF och en RF snarare än lite av allt.

3. Köp INGA träd!

Du menar alltså att jag dubblar upp fondsparandet varje månad. 3500 kr från lönen och 3500 kr från mina sparpengar utöver bufferten tills att bufferten är det som kvarstår?

Det hade ju onekligen varit enklast. Jag kör nog på IF Avanza Zero alternativt Spiltan och RF Spiltan.

Ekologiskt är framtiden.
Citera
2016-01-03, 18:12
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Nu har jag satt ihop ett litet sparande enligt Rikatillsammans.

3500 kr månadssparande:

IF
AVANZA ZERO
1 400 SEK 40,0 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
1 155 SEK 33,0 %

RF
Spiltan Räntefond Sverige
490 SEK 14,0 %
AMF Räntefond Lång
455 SEK 13,0 %

Vad tror ni?