2016-01-02, 13:31
Medlem
Hallå!

Söker telefon för fullt och undrar vad jag kan göra för att säkerställa så att det är en ärlig telefon jag köper? Har läst om folk som köpt begagnat via blocket med orginalkvitto, haft mobilen någon månad som sen blir låst. Hur går det till och vad tjänar dom på att köpa mobil, sälja för att sen stöldanmäla?

Hur skyddar jag mig mot detta nu när jag ska köpa begagnad mobil 2016?
Citera
2016-01-02, 13:35
Medlem
Köp en rekonditionerad hos en av de stora kedjorna.
Citera
2016-01-02, 13:40
Medlem
Bankadskits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrekkyDoe
Hallå!

Söker telefon för fullt och undrar vad jag kan göra för att säkerställa så att det är en ärlig telefon jag köper? Har läst om folk som köpt begagnat via blocket med orginalkvitto, haft mobilen någon månad som sen blir låst. Hur går det till och vad tjänar dom på att köpa mobil, sälja för att sen stöldanmäla?

Hur skyddar jag mig mot detta nu när jag ska köpa begagnad mobil 2016?

Har de köpt den kontant så kanske de har försäkring på telefonen och på så vis får dom ut en ny, skull vilja påstå att nästan alla telefoner som du köper helt nya är ett försäkringsbedrägeri eller någon hos kronis som beställer och behöver snabba pengar.

Men, hur blir dom som köper telefon blåsta om dom får ett kvitto menar du? Aha låsta?

Vaddå spärrar snuten IMEi nummret då eller? Låter konstigt.
Citera
2016-01-02, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankadskit
Har de köpt den kontant så kanske de har försäkring på telefonen och på så vis får dom ut en ny, skull vilja påstå att nästan alla telefoner som du köper helt nya är ett försäkringsbedrägeri eller någon hos kronis som beställer och behöver snabba pengar.

Men, hur blir dom som köper telefon blåsta om dom får ett kvitto menar du? Aha låsta?

Vaddå spärrar snuten IMEi nummret då eller? Låter konstigt.

Ja det verkar som om dom köps ut, säljs via blocket för att sedan stöldanmälas. Trots att dom skickar med orginalkvittot.

Att det sker är jag säker på, det jag undrar är hur jag skyddar mig mot det. Givetvis är inte alla mobiler på blocket sålda av oärliga människor... Men jag kan ju omöjligt veta vem som är ok och vem som ämnar blåsa mig, så hur skyddar man sig emot detta om jag får med orginalkvittot. Ni kan ju googla så hittar ni fall där detta hänt, annars länkar jag senare.

Och ja dom ser till o få imeinr spärrat, eller. Det blir ju effekten av en stöldanmälan
Senast redigerad av TrekkyDoe 2016-01-02 kl. 15:13.
Citera
2016-01-02, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrekkyDoe
Ja det verkar som om dom köps ut, säljs via blocket för att sedan stöldanmälas. Trots att dom skickar med orginalkvittot.

Att det sker är jag säker på, det jag undrar är hur jag skyddar mig mot det. Givetvis är inte alla mobiler på blocket sålda av oärliga människor... Men jag kan ju omöjligt veta vem som är ok och vem som ämnar blåsa mig, så hur skyddar man sig emot detta om jag får med orginalkvittot. Ni kan ju googla så hittar ni fall där detta hänt, annars länkar jag senare.

Och ja dom ser till o få imeinr spärrat, eller. Det blir ju effekten av en stöldanmälan
På blocket finns det inget bra sätt att skydda sig.
Tradera kan man iaf ge dåliga referenser. (Vad det nu hjälper)

Enda "säkra" är väl att köpa av släkt och bekanta.
Citera
2016-01-03, 22:54
Medlem
Du köper på Blocket. Enbart från lokal säljare som du kan träffa och göra upp affären personligen med.

Kvitto ska givetvis finnas. Helst ett abonnemangförlängningskvitto. På ett sådant står det adress, telefonnummer och namn som garanterat stämmer.

Lämpligt är att träffa säljaren på ett café eller liknande. Om säljaren bor i ett säkert område kan man bestämma träff där. Gå dock aldrig in utan ring på och be säljaren komma ner. Då har man träffas utanför porten/huset men det gör att man kan stämma av adressen mot kvittot. Gå aldrig in i bostaden. Då kanske det plötsligt finns några 'kusiner' där som är mindre trevliga.

Du bryter plomberingen och kollar att det är en riktig telefon i lådan innan några pengar överlämnas.

Sen det viktigaste. Ha själv med ett köpeavtal. Med plats att fylla i säljarens namn och personnummer. Och kolla på legitimationen.

En bra variant om man har en annan telefon är att sätta den på ljudinspelning och ha i bröstfickan eller nånstans där den kan spela in transaktionen. Skit samma om det är 'lagligt' eller inte. Om du tar fram den när du fått se legitimation och lite demonstrativt stänger av inspelningen och säger typ 'bra då lär jag inte behöva den här' så ska det mycket till innan någon anmäler den telefonen som stulen.

En variant om man är nojig över att gå omkring med 4-5.000 i kontanter så ta med en polare som har pengarna och väntar i en bil utanför eller liknande tills du sett telefonen.

Låter jättejobbigt men är egentligen rätt enkla grejor. Har köpt mina fyra senaste telefoner på detta sätt. Och sålt två åt släktingar. Det är ju inga problem att hitta toppmodellerna för runt 70% av butikspriset.

Det viktiga är att du inte tummar på något. Finns det inget leg oavsett världens bästa förklaring till hur detta tappats bort, eller om namn/adress etc inte stämmer så köp inte. Dyker upp nya säljare hela tiden, i alla fall i storstäderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in