Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Vilket naturligtvis inte på något sätt innebär att tortyr inte förekom under Lenins tid.
/feldgrau
Jag hade lite för mig.
Självklart förekom tortyr. Men eftersom jävligt många av de sanna revolutionärerna satt i Czarregimens fängelser och torterades vilket de tyckte inte var så kul. När de senare frisläpptes och vissa av de kom till makten tyckte deatt det var obehagligt att man återupprättar tortyren. Enligt Gulagarkipelagen sid 100 krävdes det ett speciellt tillstånt till att tortera folk för varje enskilt fall fram till 1938. Hur lätt eller svårt det var att få det kan jag inte uttala mig om.
Jag måste tillföra tråden något
(några) NKVD metoder att bryta ned den arresterades vilja och personlighet utan att lämna några fysiska spår efter sig.
1.Nattetid.
Det var ingen coincident att organen alltid nästan valde natten. En människa är oförmögen att bete sig lika balanserat och nykter som på dagen. Hon blir medgörligare.
2. Övertalning i uppriktig ton.
Det enklaste. Lojt och vänligt säger förhörsledareb "Du inser ju själv att du kommer få ett straff i allafall. Men om du kontrar så innebär det slutet för dig här i fängelset, du kommer att mista hälsan. Men skickas du till (arbets)läger får du uppleva ljus och luft... Så du gör klokt i att skriva under med en gång"
Mycket logiskt.
Förekommer i en annan variant. "Om det förekommer brister och rentav svält i det här landet, så måste ni som bolsjevik göra klart för er om det är acceptabelt att hela partiet hölls ansvarigt för detta eller sovjetmakten"
Nej naturligtvist inte säger man. "Visa då kuk stor nog att ta på dig skulden!" Och det gör man.
3. Råskäll.
En föga raffinerad metod som har verkan på väluppfostrade, veka och känsliga individer.
4. Psykologisk kontrast.
Plötsliga övergångar; under hela eller en del av förhöret förhåller sig förhörsledaren älskvärd, tilltalar en med förnamn och fadersnamn (om man nu har ett sånt) och lover en allt gott. Men så lyfter han plötsligt en brevpress; "Åh du din jävla reptil, du ska få nio gram bly i nacken" sträcker ut händerna för att hugga tag i håret på en och går tätt inpå (effektivt mot kvinnor). God cop Bad cop metoden som tidigare nämnts hör också hit.
5. Förberedande förödmjukelse
Fångarna lägs framstupa på golvet i den allmäna korridoren i väntan på förhör. De förbjuds att lyfta på huvudet eller göra minsta ljud. De ska ligga så tills en vakt kommer och för bort dem till förhör. Kvinnor bes klä av sig och sätts nakna i ett cellbås. Man kallar dit manliga vakter som tittar in i cellen, skrattar och kommenterar hennes bröst (eller dyl.)
6. Varje metod som kan försätta den häktade i panik.
7. Skrämsel
Stor variation på denna metod.
" Ni vägrar alltså att erkänna? Då blir det Solovetsk. Men den som erkänner friges"
"Det beror på mig vilket läger ni kan hamna på..... Om du är uppriktig hamnar du på ett lindrigt ställe men om du nekar får du 25 år i handbojor i en gruva!"
"Nekar du skickar vi dig till Lefertovo och där tas inte folk med lämpor som här"
" Du har redan acklimatiserat dig; i det här fängelset verkar regimen inte så farlig, men vilken tortyr väntar dig där? Och så transporten dit... ska du ge vika?"
Oftast känner offren inte till strafflagen. Förhörsledaren kan släga ett falskt citat ur strafflagen "Hmm.. det där ger nog fem år" när det i verkligheten för sig om 3 månader. Detta leder oss till nästa metod.
8 Lögnen
Offren får inte ljuga, däremot ljuger förhörsledaren oavbrutet. Han kan slänga till en ett protokoll med ens släktingars förfalskade underskrifter. Skrämsel och lögn används för att påverka den arresterades anförvanter, vilka kallats till förhör. "Om ni inte vittnar (som vi vill) blir det bara värst för HENNE... Ni förstör fullkomligt för henne. Bara om ni skriver under här kan ni rädde henne" det vill säga krossa henne.
9. Att spela på tillgivenheten.
Människans värsta fiende är hennes familj har en vis man sagt.
" Vi arresterar er dotter och placerar henne i en syfilitikercell!" Man kan hota med att spärra in personer som den arresterade tycker om. "Din hustru är redan arresterad. Hennes öde beror på din uppriktighet och nu förhörs hon i rummet bredvid, hör bara!" Och genom väggen hörs en kvinnas gråt och kvidan (och de låter ju alla likadana). Ibland är det helt enkelt en grammofonskiva. MEN! så visar de genom en glasdör din hustru hur hon går där sorgset. Hon kan ha helt enkelt kallats en för en struntprocedur med uppmaningen "titta inte upp då kommer ni aldrig härifrån".
10. Ljudmetoden
Den anhållne placeras på ett avstånd av 6-8 meter och tvingas att tala i hög röst samt repetera. Detta är jobbigt även för en högröstad människa. Eller så gör två förhörsledare varsin megafon av papp och går den arresterande in på livet och vrålar i hans örön "Erkänn din reptil!".
11. Kittling
Man binder ... nu är jag trött