Citat:
Ursprungligen postat av jedidja
Det heter att de tog sina liv Andreas Baader och Ulrike Meinhof mfl men tyska staten tog livet av dem för de knäckte dem under den pågående tortyren staten blev dumförklarad av dem och det kunde den inte ta.
De "självmorden" är fantastiskt komiska! Den officiella storyn är att flera av medlemmarna lyckats smuggla in pistoler (polisens tjänstevapen) varpå de tagit livet av sig genom att skjuta sig i nacken bakifrån. He he. Givetvis blev de nackade av staten. Och sedan har vi ju den där sista som dog i en eldstrid med GSG9 i början av 90-talet. Under eldstriden så skottskadades han så att han senare dog. På något sätt fick pressen tag i obduktionsrapporten som avslöjade att den direkta dödsorsaken var en skottskada i tinningen. Skjutavståndet beräknades till mindre än en decimeter.
Citat:
Ursprungligen postat av mullwaden
Men Stammheim är ju ett fint exempel på hur man kan mislyckas,man hade ljuset på dygnet runt,isolerade celler osv. Trots att fångarna satt i flera år gav de inte efter,tex. Holger Meins valde ju att svälta sig själv till döds för att få bättre förhållanden.(vilket i sig ledde till ambasaddramat i sthlm)
Bah. Det där är inte tortyr. Tortyr är när man kör in svetstråden i urinröret och låter den glöda av. Eller kör lödkolven i ögat. Eller klipper av fingrarna med bultsax. Tänt ljus...? Sån skit...