2005-12-25, 10:53
Medlem
Ehum, idag anses ju faktiskt inte riktigt hård fysisk tortyr som den bästa metoden.
Den bästa metodern är inte att dra ut tånaglarna lr köra upp glödgade järnstavar i röven på ngn enligt dom som vet.
Jag rekommenderar boken The Interrogators av Chris Mackey.
Där han skriver om sin tid i A-stan under början av kriget, samt lite från Irak.
Vad dom gör i princip är att dom berövar fångarna sömn för att göra dom lite mjukare och sedan är det bara teknik rakt igenom.
16 olika sätt/attityd beroende på typen av fånge osv.
direct approach
love of comrades
hate of comrades
love of family
establish your identity
silent
good cop, bad cop
we know all
rapid fire
befuddled interrogator
pride and ego up
pride and ego down
fear up
fear down
futility
incentive
Sen får man skilja på förhörsledarna som faktiskt arbetar med det här och skeppar iväg väldigt mkt info till dom som behöver det och den vanlige "grunten" som har ett befäl som tycker att hej, vi kan förhöra den här fången och elstötar är jävligt tillförlitligt.
Bör tilläggas att i Irak var ingen sk Interrogator anklagad för det som uppdagades utan MP personalen som hade hand om fångarna.
Läs boken, helt klart intressant om man är intresserad av ämnet.
Citera
2005-12-31, 01:29
Medlem
octanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagridden
Ni ska veta en sak, i krig får dom värsta svinen sin "field day". Jag har aldrig behövt ställa en fråga två gånger. Det var liksom införstått hur saker och ting låg till. Vad jag frågade efter var förband, possition, antal, och befäl. I 100% av fångarna kom svaret direkt.
och var jobbade du?
Citera
2006-01-01, 02:12
Medlem
vilken sällsynt obehaglig tråd.
anyway, personligen så tror jag att alla sjunger som näktergalar om det blir frågan om riktig tortyr.
det är bara i amerikanska filmer som hjältarna inte golar.
verkligheten är en annan.
det som man möjligen kan hålla hemligt är sådant som förhörsledaren inte tror att man vet någonting om.
men, men...
Citera
2006-01-01, 07:27
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Det tror jag inte att du har en jävla aning om, det har du sett på film eller läst eller bara hört talas om av nån häftig polare.

Det är med i nån film kommer jag ihåg, undercover snutar tror jag, nån maffia snubbe försöker få en tjallare att snacka. eller nått sånt, kan fan inte placera skiten.. Ett rött rum tror jag, en brud är inblandad :S WTF!!! Snälla säg till om ni kommer på filmen!

Fast and the furious 2 som sades inna här i tråden.
Den elaka maffiabossen skrämmer en polis så han skall få en liten lucka för sin transport.
Citera
2006-01-13, 07:27
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denno
Fast and the furious 2 som sades inna här i tråden.
Den elaka maffiabossen skrämmer en polis så han skall få en liten lucka för sin transport.

Ahh tackar
Därför det var svårt att placera, inge superstars direkt med i den filmen :P
Citera
2008-07-26, 19:27
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shujka
Massa text om metoder.........

Du kan väl skriva ytterligare lite mer. Verkar som om du vet om mer "saker och ting" än du skrev.
Citera
2008-07-27, 00:33
Medlem
Är man riktigt less på en jävel, som t.ex. gett sig på din familj, gör då det rätta för att få personen att förstå att det fan inte är en lek. Ta med personen ut till en jakt stuga, där du binder fast personen tar bultsax och knipsar av tå för tå och finger för finger, sakta så det knakar i skelletet och personen känner varje knak, sedan bränner du med cigarett tändare över stumparna för att inte förblöda, sedan knackar du in spikar i fot,knä och arm- bågsleder, knyt nu loss personen och stick därifrån, överlever personen i fråga tänker han sig för nästa gång.
Citera
2008-07-27, 03:11
Medlem
roaders avatar
I Bravo Two Zero förhörs Andy McNab (SAS soldat) i veckor, minns inte vad han gav upp för information men det bevisar att människor kan hålla ut länge om man är riktigt jävla hård. Extrem fysisk misshandel medelst gevärskolvar till tänderna och sedan mot blottad pulpa, psykisk tortyr när de drar ut soldaterna i bilar och kör ut dem till en blodtörstig folksamling på ett par tusen osv...

Sen har det tvistats lite om vad som är sanning, men att de blev torterade råder det ingen tvivel om.

Är man så jävla stark att man kan gå runt 300 km på åtta dagar under överjävliga förhållanden visar det prov extrem mental och fysisk styrka. Vissa människor går inte att knäcka under realistiska förhållanden, och med knäcka menar jag totalt bryta ner all form av motstånds- och överlevnadsvilja. När elitsoldaterna är så nerslagna att de knappt kan se skrattar de fortfarande åt folksamlingen som vill ha deras huvuden medan de pissar på dem...
Senast redigerad av roader 2008-07-27 kl. 03:14.
Citera
2008-07-27, 14:18
Medlem
Bajsfacistens avatar
Jag kapar tråden.

Jag skulle vilja veta vilken sorts litteratur polisen använder i sin utbildning av poliser angående förhörsteknik.
Citera
2008-07-27, 15:57
Moderator
Tystnads avatar
Ett land i mellanöstern vilket låter jag vara osagt, använder visst regelbundet våta handukar som lindas runt huvudet på typen som skall förhöras .En modern variant av vattentortyren.
Citera
2008-07-27, 19:43
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Är man riktigt less på en jävel, som t.ex. gett sig på din familj, gör då det rätta för att få personen att förstå att det fan inte är en lek. Ta med personen ut till en jakt stuga, där du binder fast personen tar bultsax och knipsar av tå för tå och finger för finger, sakta så det knakar i skelletet och personen känner varje knak, sedan bränner du med cigarett tändare över stumparna för att inte förblöda, sedan knackar du in spikar i fot,knä och arm- bågsleder, knyt nu loss personen och stick därifrån, överlever personen i fråga tänker han sig för nästa gång.

Det var ju exakt detta som hände för någon månad sedan innan polisen ingrepp efter samtal från boende i lägenheterna omkring. Tänker vi på samma händelse?

När det gäller McNab så är han varken en trovärdig källa eller en representativ individ. Irakierna använde inte heller särskilt sofistikerade metoder, även om de tänkte på sömn/hunger. Precis som nämnts i början av tråden så finns det exempel där soldater/individer under t ex Kriget till slut avled utan att yppa ett vettigt uns av information. Men förhörsmetoder och teknik har utvecklats, och en utdragen tand gör ont, men den kan ersättas.

Men å andra sidan skulle jag inte vara överdrivet kaxig när raspen började fila ned mina framtänder.

Man klarar, oavsett bakgrund (man kan faktiskt bara förbereda sig inför ett förhör under legala former, och inte vänja sig vid det...) maximalt 24-48 timmar. Här är Guantanamofångarna inte en bra jämförelsegrupp.
Citera
2008-07-27, 20:49
Bannlyst
felpost var tvungen o radera mitt inlägg för att inte framstå som en idiot
Senast redigerad av Jagavgerman 2008-07-27 kl. 21:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in