2005-11-20, 19:10
Medlem
sp00ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h8_religion
Vilka förband övar på förhör etc. idag i Sverige? Då menar jag dem som blir utsatta för förhör, inte Tolkskolan som är själva förhörsledarna... eller hur det nu ligger till.
Tolkarna (tillsammans med underrättelseassistenterna) genomgår själva en förhörsövning där de är "offren", i början på utbildningen.
FJS och KJ lär ju också ha nån form av förhörsövning.
Citera
2005-11-20, 19:55
Medlem
Solitaires avatar
Jag tror att de flesta med stridande befattning samt de flesta KB-elever genomgår någon form av krigsfånge scenario, även om det inte dyker upp elaka personer från tolks utan egna befäl som kastar ut sig ryska uttryck. Ingår inte det för granen-utbildningen?

EDIT:
Nope, praktisk fångövning ingår inte alltid i granen-utbildningen. Följande är citat från "Bestämmelser för försvarsmaktsgemensamt utbildningsbevis GRANEN":
Fång-/fångförhörsövning genomförs med personal efter förbandschefs godkännande.
Citera
2005-11-21, 13:53
Bannlyst
Om inte saker har ändrats mycket under senare år så har nog de flesta förband i Försvarsmakten INTE någon utbildning vare sig i att hålla eller utstå förhör. Om de får det beror det kanske på någon ambitiös officers egna initiativ. Jag fick under min tid intrycket av att militären är väldigt mycket som skolan, vad man lär sig och inte lär sig är väldigt individuellt, och vad som tas upp beror ganska mycket på de enskilda befälen, det finns alltså inte mycket till vettig läroplan, och finns det en så följs den inte, det finns med andra ord ingen garanti för att man kan vissa saker bara för att man genomgått en viss utbildning.

Det finns som sagt många dokumenterade fall med folk som utstått tortyr utan att yppa något. Dock så är tortyr väldigt effektivt, vilket bevisats många gånger. Det är ju stor skilland på tortyr och tortyr också. Allt från ett kok stryk till att de börjar skära i en eller placera ens fot i en brasa, osv. När jag gick i mellanstadiet var det en kille i klassen som kom från Chile, hans pappa kom och höll ett föredrag som till stor del handlade om tortyr, han visade också diabilder och berättade om egna erfarenheter. Slang med vatten eller luft i baken, elchocker, blåslampa och andra mysgrejer. Han berättade också om de speciella traditionella knivar som chilenska armén är utrustad med, långt rejält blad med en böjd spets, två modeller finns (den ena heter "corvo", den andra minns jag inte vad den heter). Dessa brukade soldater gå lös på folk med, vid demonstrationer och liknande. Ganska sjukt att hålla ett sånt föredrag för 11-12 åringar!
Citera
2005-11-21, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sjöberg
När jag gick i mellanstadiet var det en kille i klassen som kom från Chile, hans pappa kom och höll ett föredrag som till stor del handlade om tortyr, han visade också diabilder och berättade om egna erfarenheter. Slang med vatten eller luft i baken, elchocker, blåslampa och andra mysgrejer. Han berättade också om de speciella traditionella knivar som chilenska armén är utrustad med, långt rejält blad med en böjd spets, två modeller finns (den ena heter "corvo", den andra minns jag inte vad den heter). Dessa brukade soldater gå lös på folk med, vid demonstrationer och liknande. Ganska sjukt att hålla ett sånt föredrag för 11-12 åringar!

Det om något är tortyr!
Citera
2005-11-21, 14:12
Medlem
Hagriddens avatar
Min erfarenhet är att de flesta börjar prata direkt. Dom inser att här är det inte värt att krångla, det har dom begripigt redan när dom hamnat i situationen dom är i.
Citera
2005-11-21, 14:16
Medlem
Förmågan att klara tortyr är mycket beroende på individen. Det anses som fullständigt omöjligt att hålla sig lugn när någon dränker dig i bensin och tänder eld. Dock är detta ett vanligt sätt att protestera i sydostasien, att under fullständigt lugn tända eld på sig själv utan att gripas av panik. Detta beror på att personen som gör detta kan meditera så ljupt att han kan lära sig ignorera både smärta, rädsla och död. Denna förmåga fås efter extremt mycket mediterande.(Detta är något som jag själv är sjukligt intresserad och imponerad av!)

Vittnesmål talar också om att om man bara klarar den första tiden så kommer man vänja sig vid tortyren, och helt enkelt lära sig leva med smärtan. Naturligtvis kräver detta enorm psykisk kraft av personen, men långt ifrån omöjligt.

Folk med exrema självplågerihobbys har en extremt mycket större förmåga att producera endorfin och på detta sätt kunna naturligt dämpa ångest och smärta.
Citera
2005-11-21, 18:59
Medlem
Solitaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagridden
Min erfarenhet är att de flesta börjar prata direkt. Dom inser att här är det inte värt att krångla, det har dom begripigt redan när dom hamnat i situationen dom är i.
Enligt din erfarenhet ja...
Citera
2005-11-30, 15:02
Medlem
Jag låg inne som signalist i blysargruppen /robopluton/amfkomp/amf1. Vi ligger ju väldigt nära fi men vi fick ingen sådan utbildning, skulle ha varit intressant dock så man förstår vad det innebär med fångenskap/förhör/mental tortyr.
Citera
2005-11-30, 17:25
Medlem
Jag tror att de allra flesta, oavsett bakgrund och utbildning, veknar efter mycket mild tortyr. Behöver inte vara något som lämnar märken över huvud taget.

Det som det ofta talas om, knivar, slangar, elchocker... handlar nog snarare om att den som utför tortyren är sadist.

Det sorgligaste är väl att sk. civilicerade länders militär ens misstänks använda tortyr.
Citera
2005-11-30, 20:15
Medlem
Frangsters avatar
Droger alternativt gift torde väl vara väldigt effektivt. I serien 24 använder Bauer och grabbarna något typ av nervgift eller nått som skapar enorma smärtor. Kanske skulle vara nått. Ibland handlar det om tid, då kanske man inte har 1-2 dygn på sig..
Citera
2005-12-01, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rollo Tomasi
När blir man knäckt? När blir man mottaglig för utfrågarens frågor?

Allt har väl redan testats? Naglar, vattentortyr, brännskador o.s.v.

Betänk situationen där man DYGNET RUNT spelar upp en monolog, tagen från en särdeles TRÅKIG person? Objektet är instängd i sin fina cell, försedd med dolda högtalare. Den gaggiga monologen körs DYGNET RUNT, i en vecka. Sedan en till, om det behövdes. Fast baklänges. Sedan omigen!

Jag skulle nog bryta ihop. Kroppslig tortyr kan man träna sig till att inte bli såpass påverkad av att man tappar greppet.

Rösten borde VÄXLA mellan manligt & kvinnligt med oregelbundna intervaller.

Redan testats på R.A.F Route Armee Fraction "baader meinhof" medlemmar i Stammheimfängelset i 6 års tid under häkningen. Till och med deras försvarsadvokater fängslades och i vissa fall åtalades för att de försvarade dem.

Det heter att de tog sina liv Andreas Baader och Ulrike Meinhof mfl men tyska staten tog livet av dem för de knäckte dem under den pågående tortyren staten blev dumförklarad av dem och det kunde den inte ta.
Citera
2005-12-01, 21:30
Medlem
Fabian FoXXs avatar
När vi ryckte in spelade de Chris Rea´s "Road to hell" på stereon i bussen hela vägen upp. 13 timmar i sträck. Det var mest irriterande och aningen komiskt.

F.ö. var det bara KB som fick utstå fångövningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in