2005-11-12, 16:38
Medlem
Subb[a]s avatar
.
Citera
2005-11-12, 18:18
Medlem
jag träffade för några år sen en chilenare som hade överlevt tortyr under juntans tid.många av hans kamrater avled under tortyren. jag fick intrycket av att dom torterarna mest var intresserade av att plåga folk,om dom sen avslöjade nåt på vägen var det bara ren bonus.

har läst nånstans att pinochets underhuggare hämtade många av sin metoder från en bok vid namn "häxhammaren" som skrevs av två munkar under häxjaktens tid,hur man skulle få folk att erkänna att dom var häxor helt enkelt.
Citera
2005-11-13, 13:59
Medlem
stRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boots&Braces
Sätt en råtta i en plåthink på magen.
Värm sedan upp hinken så börjar råttan automatiskt att börja krafsa neråt.

Det tror jag inte att du har en jävla aning om, det har du sett på film eller läst eller bara hört talas om av nån häftig polare.

Det är med i nån film kommer jag ihåg, undercover snutar tror jag, nån maffia snubbe försöker få en tjallare att snacka. eller nått sånt, kan fan inte placera skiten.. Ett rött rum tror jag, en brud är inblandad :S WTF!!! Snälla säg till om ni kommer på filmen!
Citera
2005-11-13, 17:30
Medlem
Broder Tucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullwaden
jag träffade för några år sen en chilenare som hade överlevt tortyr under juntans tid.många av hans kamrater avled under tortyren. jag fick intrycket av att dom torterarna mest var intresserade av att plåga folk,om dom sen avslöjade nåt på vägen var det bara ren bonus.

har läst nånstans att pinochets underhuggare hämtade många av sin metoder från en bok vid namn "häxhammaren" som skrevs av två munkar under häxjaktens tid,hur man skulle få folk att erkänna att dom var häxor helt enkelt.
Japp, har också träffat flyktingar från Chile, och tortyren verkar ha varit ett sätt att knäcka dem i fängelset framför allt, inte att få information.

Kvinnan jag pratade med, en granne, var typ 22 när hon satt inne, och de körde eltortyr på henne. Bland annat en strömförande stav i slidan. Givetvis med en läkare bredvid som kontrollerade att hon levde. Men en 22-åring har ett friskt och starkt hjärta, så de kunde ösa på.

Som svensk med ett par sextimmars-sessioner hos snuten och ett par förhör som på sin höjd präglades av lite hetsig stämning och att jag fick rabbla "ingen kommentar" några gånger, så känns det inte som att man riktigt kan relatera till den där sortens avancerade okynnes-tortyr.

Men jag har i alla fall fått en målande bild av vad fascism i praktiken innebär: En strömförande stav i slidan på en ung tjej.

Edit: ja, jag vet att "fascism" inte är det korrekta uttrycket – inte minst för att den här tanten själv rättade mig. Pinochet-regimen anknyter till en latinamerikansk "militarista"-tradition utan fascismens ekonomiska politik.
Citera
2005-11-13, 18:13
Medlem
Oddballs avatar
För att jämna ut läget mellan "höger" och "vänster" i tråden så kan det ju nämnas att KGB hade ett intressant sätt att skaffa fram information av sina fångar: de tog en järnfil och filade ner tänderna genom alla lager emalj och pulpa och allt vad det heter, det gör tydligen ONT.

En ganska vanlig metod var också att skära bort genitalierna, det är nog en ganska skräckinjagande känsla att få både pungkulor och kuken bortskurna....

I WWII så hade man ytterligare ett sätt att ha ihjäl sina mest hatade fångar, det hade inget med förhör att göra utan var mest en sadistisk rit: man skar ett snitt i magen såpass mycket att man kunde få ut en bit av tarmarna som man sedan spikade fast i ett träd, sedan hällde man bensin på marken och fötterna på personen och tuttade på varvid personen springer iväg och river ut hela sitt eget tarmsystem.... Medan man skrattande såg på.

Så det är min målande bild av vad kommunism innebär.
Citera
2005-11-13, 22:44
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
För att jämna ut läget mellan "höger" och "vänster" i tråden så kan det ju nämnas att KGB hade ett intressant sätt att skaffa fram information av sina fångar: de tog en järnfil och filade ner tänderna genom alla lager emalj och pulpa och allt vad det heter, det gör tydligen ONT.

En ganska vanlig metod var också att skära bort genitalierna, det är nog en ganska skräckinjagande känsla att få både pungkulor och kuken bortskurna....

I WWII så hade man ytterligare ett sätt att ha ihjäl sina mest hatade fångar, det hade inget med förhör att göra utan var mest en sadistisk rit: man skar ett snitt i magen såpass mycket att man kunde få ut en bit av tarmarna som man sedan spikade fast i ett träd, sedan hällde man bensin på marken och fötterna på personen och tuttade på varvid personen springer iväg och river ut hela sitt eget tarmsystem.... Medan man skrattande såg på.

Så det är min målande bild av vad kommunism innebär.
Det där sistnämnda låter väligt mytartat. Har du några bra källor?
Citera
2005-11-13, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien

Hörde något liknande om tillfångatagna nazister i Estland eller hur det nu var. Någon dokumentär när jag var lite knodd, mardrömmar!
Citera
2005-11-14, 02:22
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien

Ja, några chilenare sa det till mig.

Ärligt talat så var det en dokumentär på tv för många år sedan, tror den var tysk och är förmodligen samma som Maeztroo nämner. Det har liksom inte gått att glömma den varianten som de beskrev, den är så sjuk och ond.
Sovjetiska (politiska) förband hade mycket sånt sjukt för sig. Brr....vidrigt!!
Citera
2005-11-14, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stR
Det tror jag inte att du har en jävla aning om, det har du sett på film eller läst eller bara hört talas om av nån häftig polare.

Det är med i nån film kommer jag ihåg, undercover snutar tror jag, nån maffia snubbe försöker få en tjallare att snacka. eller nått sånt, kan fan inte placera skiten.. Ett rött rum tror jag, en brud är inblandad :S WTF!!! Snälla säg till om ni kommer på filmen!

Är inte det 'Fast and furious 2' eller vad den nu heter?
är det inte den, så låter det som något avsnitt av 'Fastlane' eller vad den serien heter som går/gick på trean eller femman. Lite trött i huvet just nu
Citera
2005-11-18, 19:36
Medlem
Green Leaders avatar
http://www.parascope.com/articles/0397/kubark06.htm

Problemet med tortyr är att människor i många fall säger vad som helst för att det skall sluta, t.ex. en massa saker som inte är sanna med som de tror att förhörsledaren vill höra, som att de är häxor och trollkarlar.

Många av de mer brutala tortyrmetoder som beskrivs syftar inte till att tvinga fram information utan att förvandla offret till ett psykiskt vrak som sedan kan släppas ut i samhället som ett varnande exempel. Därför väljer man i många fall att använda vardagliga föremål i tortyren, som skor och tändstickor, för att offret alltid skall påminnas om vad det varit utsatt för.
Citera
2005-11-19, 17:01
Medlem
det optimala vore ju att få offret att berätta allt man vill veta av sig själv.
har ju gjorts mycket märkliga expriment med ljud och psykadelika för att hitta nya metoder. tyvärr har det oftast nån otrevlig biefekt.
men jag gillar ju tanken på det där med ljud.

angående estland.alla balter är mytomaner,bara för att dom har ss-tatuering i armhålan talar dom inte sanning.
Citera
2005-11-19, 18:01
Medlem
h8_religions avatar
Vilka förband övar på förhör etc. idag i Sverige? Då menar jag dem som blir utsatta för förhör, inte Tolkskolan som är själva förhörsledarna... eller hur det nu ligger till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in