Citat:
Ursprungligen postat av mullwaden
jag träffade för några år sen en chilenare som hade överlevt tortyr under juntans tid.många av hans kamrater avled under tortyren. jag fick intrycket av att dom torterarna mest var intresserade av att plåga folk,om dom sen avslöjade nåt på vägen var det bara ren bonus.
har läst nånstans att pinochets underhuggare hämtade många av sin metoder från en bok vid namn "häxhammaren" som skrevs av två munkar under häxjaktens tid,hur man skulle få folk att erkänna att dom var häxor helt enkelt.
Japp, har också träffat flyktingar från Chile, och tortyren verkar ha varit ett sätt att knäcka dem i fängelset framför allt, inte att få information.
Kvinnan jag pratade med, en granne, var typ 22 när hon satt inne, och de körde eltortyr på henne. Bland annat en strömförande stav i slidan. Givetvis med en läkare bredvid som kontrollerade att hon levde. Men en 22-åring har ett friskt och starkt hjärta, så de kunde ösa på.
Som svensk med ett par sextimmars-sessioner hos snuten och ett par förhör som på sin höjd präglades av lite hetsig stämning och att jag fick rabbla "ingen kommentar" några gånger, så känns det inte som att man riktigt kan relatera till den där sortens avancerade okynnes-tortyr.
Men jag har i alla fall fått en målande bild av vad fascism i praktiken innebär: En strömförande stav i slidan på en ung tjej.
Edit: ja, jag vet att "fascism" inte är det korrekta uttrycket – inte minst för att den här tanten själv rättade mig. Pinochet-regimen anknyter till en latinamerikansk "militarista"-tradition utan fascismens ekonomiska politik.