2016-01-01, 23:25
Medlem
Kollat runt lite men hittar inget relativt ang jobbet som bilförsäljare!

Finns det någon som jobbar med detta i dagens läge?
Vad har ni i grundlön om vi bortser provisionen

Vad gör ni emellan kunderna?

Med lite kunder, blir inte dagarna sega?

Mvh
Citera
2016-01-04, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brinkee
Kollat runt lite men hittar inget relativt ang jobbet som bilförsäljare!

Finns det någon som jobbar med detta i dagens läge?
Vad har ni i grundlön om vi bortser provisionen

Vad gör ni emellan kunderna?

Med lite kunder, blir inte dagarna sega?

Mvh

Gick runt för ett par år sen med mitt CV till olika bilfirmor. Hamnade hos BMW i Mölndal där begagnatchefen tog emot mig spontant på kontoret. Jag sa att jag sökte jobb och lämnade fram mitt CV. Han ägnade tre-fyra minuter helt tyst åt att faktiskt läsa igenom mitt CV framför mig, vilket kändes lovande. Sen sa han att jag gjorde helt rätt och att intrycket varit väldigt bra, men att de tyvärr inte hade några tjänster just då. Han sa även att väldigt få slutade på BMW i Mölndal. Vet inte om det stämmer. Sen blev jag lat och struntade i det hela till slut.

Som jag förstod det hade de en grundlön på 10000-12000 kr/mån plus provision. Provisionen gav 2000-3000 kr per såld nybil och 1000-1500 kr/mån per begagnad bil.

En del säljare visar ju upp bilar vid event och jag antar att det är lite planering där. Sen är det säkert lite pappersjobb efter de sålda bilarna också antar jag.

Nån erfaren bilförsäljare får gärna rätt mig.
Citera
2016-01-28, 10:50
Medlem
Bump!

Ingen bilförsäljare som kan dela med sig?
Citera
2016-01-28, 11:14
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiagaraFalls
Bump!

Ingen bilförsäljare som kan dela med sig?
Jag är ingen bilförsäljare. Däremot har jag köpt en ny bil samt sökt jobb som bilförsäljare.
Bilköpet var en ny Volvo V60, över 300 000kr.
Jag hade under en period bearbetat en försäljare o när det var dax att beställa så ville jag bara provköra några motoralternativ.
Med andra ord så handlade det bara om att byta nycklar vilket skedde av en reception.
Men detta hade inte försäljaren tid med den dagen då han skulle leverera några bilar.
Så i stället gav han bort mig till en kollega.

Nu till det intressanta.
Jag skulle beställa en bil för över 300 000kr o det visste denna säljare. Ändå gav han bort mig.
Detta påpekade jag för min nya säljare med orden "ni måste ha timlön"
Helt fel. Halva lönen var provisionsbaserad.
Så en säljare måste tjäna bra om han har råd att prioritera bort en kund med mkt provision.

Däremot är det inte lätt att få bra bilförsäljarjobb. Jag försökte på Toyota i staden.
Då är jag hyffsat bilkunnig, social samt hade erfarenhet av försäljning. Pratade med dem över telefon innan jag skickade in papprena. Fick inte ens en intervju.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in