Citat:
Ursprungligen postat av
nyplfl
Jag är säker på EN sak: det går inte att fatta hur det förhåller sig ( Det vill säga hur Universum uppstod med mycket mera och sådana frågor.)
Men jag läste en teori och den kan jag köpa fullt ut.
Att det inte går att klura ut hur det förhåller sig säger kanske en sak: Egentligen finns Ingenting , ingenting existerar och att det är därför vi inte heller fattar hur allt skapades. För att det egentligen inte finns någonting alls. finns ingenting, ingen värld, inget liv, inget allt.
Det finns ingenting att reda ut för det finns ingenting egentligen alltså inget att reda ut vad gäller den frågan. Om ingenting egentligen finns så går det inte att få reda på för det finns egentligen inget att ta reda på.
En del filosofiker har ju ifrågasatt hur verklig vår värld egentligen är: Arthur Schopenhauer kom till slutsatsen att vi egentligen inte existerar som människor.
Det kan stämma jag köper det fullt ut. Hur låter det för er ?
Citat:
Ursprungligen postat av
Vattu
I think, therefore I am.
Det är iaf nåt. Utred det!
Citat:
Ursprungligen postat av
MrMadoff
Så du menar att en projektion skapas utifrån ingenting?
Din fråga har legat öppen i ungefär ett dygn och de bästa replikerna har jag citerat ovan.
Låt mig föreslå att du funderar lite mer över vad du säger ovan, jag citerar:
Citat:
Ursprungligen postat av
nyplfl
Egentligen finns Ingenting , ingenting existerar och att det är därför vi inte heller fattar hur allt skapades. För att det egentligen inte finns någonting alls. finns ingenting, ingen värld, inget liv, inget allt.
Vi tar dina påståenden steg för steg.
1. "Egentligen finns Ingenting , ingenting existerar..."
2. "... och att det är därför vi inte heller fattar hur allt skapades."
3. "För att det egentligen inte finns någonting alls. finns ingenting, ingen värld, inget liv, inget allt."
Nå, om (1) är korrekt undrar jag och de flesta som läser tråden vem som egentligen ställer frågan. Du måste ju ändå existera för att ställa frågan, eller hur? Vattu adresserade precis den frågan.
Sen tar du det ett steg vidare i (2) och deklarerar stolt att ingen fattar hur vi finns eftersom vi inte finns. Om du och jag inte finns kan du ju inte ställa frågan till mig eller ens dig själv, och Herr Madoff undrade då om du är allt som existerar för att bekräfta att inget annat finns.
Men sen slår du huvudet av ditt påstående med deklaration (3).
Så vad ska vi göra med din trådstart?
Om du inte tror vi, du, alla andra eller ens flashback finns, varför undrar du. Din fråga är egentligen en gammal klassiker i filosofi och du skulle ställt den annorlunda. Vi kan inte tänka åt dig, allt tänkande sker av den tänkande
Jag har två lösningar: A) Eftersom
DU ställt frågan och förväntar dig ett svar tror du inte på (1)(2)(3). B) Men eftersom du inte svarat på ett dygn tar du dig själv -- kanske -- på orden.
Lycka till med ditt filosoferande.