• 1
  • 2
2016-01-01, 02:49
Medlem
Min polare berättade nyss att när man rostar cigg så förbränner man tydligen inget nikotin då vanliga tändare inte klarar så höga temperaturer som det krävs för nikotinförbränning.

Någon som vet om detta stämmer?
Citera
2016-01-01, 03:42
Medlem
Nej, för man kan ju inte tända eld på tobak!

Varför vill du ha nikotinet i mecket???

Glöd är oftast inte varmare än eld - Det är därför man inte lägger på steken på grillen innan det brunnit ner till glöd - För att elden bränner köttet.
Citera
2016-01-01, 04:14
Medlem
kristallmattas avatar
Min flickvän får nikotinkick när jag inte rostar ciggen och klarar sig väldigt fint när jag rostar, så jag är rätt övertygad att det hjälper
Citera
2016-01-01, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristallmatta
Min flickvän får nikotinkick när jag inte rostar ciggen och klarar sig väldigt fint när jag rostar, så jag är rätt övertygad att det hjälper

Nä tror de bara är inbillning ja kan ju ha fel också
Citera
2016-01-01, 10:50
Medlem
Rosta hach på folie är ok! Men rosta tobak låter helt snurrigt!
Citera
2016-01-01, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkakommapanamn
Nej, för man kan ju inte tända eld på tobak!

Varför vill du ha nikotinet i mecket???

Glöd är oftast inte varmare än eld - Det är därför man inte lägger på steken på grillen innan det brunnit ner till glöd - För att elden bränner köttet.

Är du naturligt sned i huvudet eller bara drogpåverkad? Har inte sagt att jag vill ha nikotin i mecket. Och försök ta in det jag försöker säga.
Citera
2016-01-01, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GosTP
Nä tror de bara är inbillning ja kan ju ha fel också

Tror också det, varje gång jag meckar med tobak så känner jag mig alltid lite mer "snurrig och sänkt" än när jag röker rent.
Citera
2016-01-02, 17:37
Medlem
Det gäller att verkligen rosta ordentligt, det är inte pappret som ska rostas utan tobaken. Sen gör nog majoriteten det för att det blir enklare att mecka med den rostade tobaken och det smakar även bättre rostat imo
Citera
2016-01-02, 18:10
Medlem
hitmanneds avatar
skämtar ni eller? pröva sniffa röken som kommer när du roastar då, blir fan snurrig i skallen direkt.
Citera
2016-01-02, 18:34
Medlem
Haha ena värre än den andra. Det är inte nikotinet som förminskas, utan det är ju givet en massa olika ämnen som är gifitga som bräns upp, därav blir det mer milt för lungorna.

Geeeez!
Citera
2016-01-02, 18:42
Medlem
Custom_mades avatar
Aa tror vi kan släppa det nu. Svaret är självklart att en del nikotin samt andra ämnen bränns när du rostar.

För massa år sedan brukade jag "mass-rosta" ciggaretter på platta och ugn. Röken som kom därifrån var inte nådig och stört fylld av nikotin.

Så nu har ni det "riktiga" svaret.

Man rostar oftast för att få bort nikotin för dem som inte röker/snusar i vanliga fall också ska få en behaglig upplevelse!
Citera
2016-01-03, 01:33
Medlem
Bonnatorps avatar
Förr när jag blandade egna spicemixar så brukade jag först laka ur råtobak genom att kort och gott sätta på varmvattnet i kökskranen och spola över en näve tobak varefter jag kramade ur den och repeterade tills vattnet inte var gult.
Tjära är gult när det är väldigt uttunnat, men antagligen var det även lite annat äckelpäckel som följde med vid ursköljningen.

Därefter torkade jag det på ett fat i mikron.
I och med att vattnet är det främsta polära ämnet som då finns i tobaken så värms den inte varmare ca. 100 grader; d.v.s. då vattnet ångar bort och därmed avleder överskottsvärme från tobaken.

Luktar extremt mycket blåbärssoppa i köket efteråt och tobaken blir så ren att det verkligen är som att röka luft.
Smakar absolut ingenting såvida man inte drar långa repeterade halsbloss med det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in