• 8
  • 9
2016-01-03, 19:39
Medlem
KlopFers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Som du själv har insett så är din "bankman" en försäljare. Vad sa du till bankmannen när du fick så dåliga "råd"? Förresten, står det i avtalet att man inte kan betala av på lånet i förtid?

För mig är en buffert en förbestämd summa pengar, som ska ha en mycket låg risk och som ska kunna vara tillgängliga på max några bankdagar.
Jag har 20 000 kr i buffert som ligger på ett sparkonto hos Hoistspar (0,8 % ränta). Behöver jag använda pengar från bufferten, då ska den så snabbt som möljigt fyllas på till 20 000 kr igen.

Jag har andra sparade pengar också, som jag inte kallar buffert, med andra investeringsregler. (vissa verkar använda ordet "buffert" för sitt totala sparande)

Olika personer kanske har olika behov av en buffert, men jag tycker att många verkar ha en överdrivet stor buffert. Jag behövde inte röra min buffert under hela 2015.

Alla löpande kostnader gör jag med ett kreditkort. Kreditkortsräkningen betalar jag alltid i tid. Skulle jag inte ha tillräckligt med pengar för att betala räkningen, då använder jag bufferten för att ändå kunna betala i tid.

På detta sättet behöver jag inte ha några pengar på konton med 0 % ränta (t.ex. ett lönekonto). Folk har för mycket pengar liggande med 0 % ränta.

Det är precis det här upplägget man försökt förmedla här i tråden men du får ändå till svar "ajabaja tänk på att kreditlån kostar i ränta.. det säger grabbarna ifrån lyxfällan!!" "Jag har minst 3 månadslöner som bara ligger och tittar på mig"
Citera
2016-01-03, 20:57
Medlem
Reevess avatar
Jag håller med TS om att krediter är mycket bättre. Förstår inte varför likvider skall ligga och dra någonstans.
Citera
2016-01-04, 06:57
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Eller så är vi arbetslösa/studerande.

Hade jag haft en fast anställning så hade jag badat i pengar men nu studerar man ju istället och lever på den lilla summa sparade pengar man har.
Mitt mål är i alla fall att knappt ta något lån alls under min studietid.

Om du planerar att ta lån i framtiden till t.ex. bostad bör du överväga att låna pengar redan nu från CSN då deras villkor och ränta är mer fördelaktiga än det du kommer möta på marknaden. Det förutsätter förstås att du har disciplin nog att låta det ligga till dess att du är klar med dina studier och ska använda det. Jag har själv gjort så och därför kommer jag också komma billigare undan när jag köper min första bostad.

Attityden till CSN-lån är konstig. Det är lite som att en bantare skulle sitta och svälta i en halv månad för att sedan trycka i sig 5 pizzor om dagen. Kopplat till din och andras situation: absolut inte vilja låna från CSN till låg ränta och inget krav på säkerhet men när de är klara med sina studier lånar de gärna till någon/några procent högre ränta. Märkligt.

Edit: Kan tillägga att om du inte själv behöver pengar kan du ju låna från CSN och låta dina päron eller dylikt låna av dig i sin tur, även om du tog ut lite mer ränta än CSN skulle det bli billigare för dem.
Senast redigerad av AberNein 2016-01-04 kl. 07:05.
Citera
2016-01-04, 10:10
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Okej, förklara för mig nu. Man får jämt och ständigt höra det här med "buffert", man ska alltså ha likvida medel som ligger o ruttnar till 0 ränta nånstans "om det händer nått".

Varför ska man det? Är det fel att ha kreditkort för "om det händer nått" och så har man sina investeringar och har 30/60 dagar på sig att sälja få in likviderna och betala räkningen på kkortet.

Vad innefattar "om det händer nått", räcker inte en limit på <50 k för det? Är det kidnappnings likvider som man pratar om eller vad är det som avses, har aldrig fattat det där med att banken (och alla andra som svalt deras tjat) vill att man ska ha en "buffert".

Är inte allt mitt VP innehav en buffert?

Tja, utan sådana som dig så skulle ju inte program som lyxfällan finnas... Överdriver lite.

Man har ju en viss inkomst, genom att använda en del av den till räntor kan man unna sig mindre sett över en längre period... De har ju gjort tester med barn vill du ja en kaka nu eller två om en timme, gissa vad de brukar svara, många blir aldrig vuxna tyvärr...

En bostad kan det ju vara värt att låna till, för att hyra är dyrare tex så det finns ju undantag, jag har flera hus och kan skita i att jobba mer om jag har lust...

Har några mille och 50k på transaktionskontot resten på nischbanker
Senast redigerad av Enydrion 2016-01-04 kl. 10:14.
Citera
2016-01-04, 12:23
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Tja, utan sådana som dig så skulle ju inte program som lyxfällan finnas... Överdriver lite.

Man har ju en viss inkomst, genom att använda en del av den till räntor kan man unna sig mindre sett över en längre period... De har ju gjort tester med barn vill du ja en kaka nu eller två om en timme, gissa vad de brukar svara, många blir aldrig vuxna tyvärr...

En bostad kan det ju vara värt att låna till, för att hyra är dyrare tex så det finns ju undantag, jag har flera hus och kan skita i att jobba mer om jag har lust...

Har några mille och 50k på transaktionskontot resten på nischbanker

Och utan sådana som dig så så skulle PISA resultaten vara högre då du uppenbarligen inte kan läsa

Det jag frågar mig är varför mitt ISK samt mina KF inte kan räknas som en buffert i väldigt mångas ögon, utan man måste ha en massa kontanter liggandes på noll eller (whop de fucking duu!) 1% ränta hos nån nishbank.

Varför bara läsa rubriken och sen posta?
Reproducera dig inte.

Edit: några hus och några mill. Grattis! Själv har jag bara lite över en.
Senast redigerad av rolemodel 2016-01-04 kl. 12:26.
Citera
2016-01-04, 12:39
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Och utan sådana som dig så så skulle PISA resultaten vara högre då du uppenbarligen inte kan läsa

Det jag frågar mig är varför mitt ISK samt mina KF inte kan räknas som en buffert i väldigt mångas ögon, utan man måste ha en massa kontanter liggandes på noll eller (whop de fucking duu!) 1% ränta hos nån nishbank.

Varför bara läsa rubriken och sen posta?
Reproducera dig inte.

Edit: några hus och några mill. Grattis! Själv har jag bara lite över en.

Tja, har man hus, så är det ju bra om man klarar att värmepannan eller frysen pajar, bor man i allmännyttan så minskar ju det behovet..

Tja jag hade femma i matte och fysik och klarade mig igenom chalmers, men har för mig att jag hade nån tvåa i svenska så du kan ju ha rätt om pisaresultaten...
Senast redigerad av Enydrion 2016-01-04 kl. 12:41.
Citera
2016-01-04, 12:46
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Tja, har man hus, så är det ju bra om man klarar att värmepannan eller frysen pajar, bor man i allmännyttan så minskar ju det behovet..

Tja jag hade femma i matte och fysik och klarade mig igenom chalmers, men har för mig att jag hade nån tvåa i svenska så du kan ju ha rätt om pisaresultaten...

Herre min jesus. Nu får du en gång till på dig att försöka förstå! Om frysen pajar eller värmepannan går sönder använder man således kk och när räkningen ska in om 30/60 dagar har man då alltså haft god tid på sig att sälja av lämpligt innehav från sitt sparande för att täcka det. Således inte någon ränta eller nånting. Utan endast en bonus av kortutgivaren för att man nyttjar kortet.

Allmännyttan? Va fan är det? Är det hyreslägenheter? Finns det sånt fortfarande? Trodde soc och migrationsverket hade alla tillgängliga kontrakt och så betalar vi andra för dem för att folk valt att vara arbetslösa.
Citera
2016-01-05, 00:00
Medlem
svampgaffels avatar
Jag har en buffert ifall jag skulle bli arbetslös eller att något annat går åt helvete. Är inte med i A-kassan eftersom jag ändå inte tänker skriva in mig på arbetsförmedlingen för att ta första bästa skitjobb. Då är det gott att ha en årslön på högräntekonto så att man har lite tid att söka jobb. I ett sånt läge skulle jag ju även dra ner på livsstilen (inte mkt att dra ner på iofs), så bufferten skulle nog räcka i minst två år. Långtidssparandet är till pensionen och det rör jag inte om jag så inte skulle bli ekonomiskt oberoende först. Sedan får jag bättre självkänsla när jag vet att jag har pengar att tillgå - Inte bara bufferten utan allt sparande.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in