Citat:
Ursprungligen postat av
Pantokrator
Finns det anledningar som rättfärdigar mord?
Det beror på vad du menar med mord, att döda fiender i krig eller avrätta dödsdömda är rättfärdigat, om du nu räknar det som mord.
Och om någon skulle mörda mitt barn så kan du skriva upp att det rättfärdigar mig att mörda den personen även fast jag ju då inte har lagen på min sida, men hämnd är min dödssynd, öga för öga tand för tand gäller i min värld.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pantokrator
Varför måste du lägga till "utan anledning"? Min frågeställning handlade om definitionen av snäll och god. Vidare påstod jag att en snäll och god människa kan mörda. Exempelvis vid självförsvar.
Nja, Du skrev inte "att en snäll och god människa kan mörda. Exempelvis vid självförsvar."
utan du skrev faktiskt bara, citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
Pantokrator
Vad innebär det att vara snäll och god? En mördare kan vara god och snäll.
Jag tycker inte att en som mördar folk av ren lust kan vara en god och snäll människa, men har man en anledning att döda någon som exempelvis
vid självförsvar så är det såklart en annan sak då har man ju "anledningen" att döda.
(Sen kan det diskuteras om man verkligen mördar någon i självförsvar, jag tycker att man dödar någon i självförsvar, för mig är det skillnad på att mörda och döda.
mörda
1.döda någon för egen vinning eller av annan anledning som anses omoralisk
https://sv.wiktionary.org/wiki/m%C3%B6rda