• 1
  • 2
2016-01-01, 16:40
Medlem
Sju nya former av social synd (kallas ibland för "de sju nya dödssynderna")

-Miljöförstöring

-Moraliskt omstridda experiment (på människor) såsom stamcellsforskning

-Genmanipulation (Bioetiska övergrepp)

-Drogmissbruk, narkotikahandel

-Vållande av fattigdom

-Växande orimlig rikedom, Bli oanständigt rik

-Social orättvisa, Kränkningar av den mänskliga naturens grundläggande rättigheter

När är man oanständigt rik? När man har 1 miljon? 10? eller 100 miljarder?
Citera
2016-01-01, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pantokrator
Vad innebär det att vara snäll och god? En mördare kan vara god och snäll.
Men man är väl ingen god medmänniska om man mördar folk utan anledning?
Citera
2016-01-01, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeLu.in.the.clouds
-såg självklart videon före svaret här.

1: Frihet.
2: Harmoniska barn, hälsa, leksamhet, säkerhet, gröna ängar. Osv..
3: För det är mörkt nu.
Var är det mörkt?
Citera
2016-01-01, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Var är det mörkt?

FN.

Edit: & Eskildhills korvmoj. Å H&M.
Citera
2016-01-02, 23:33
Medlem
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=CHjw7LdN5RQ

Vilken framträdande egenskap skulle du helst vilja ha?
Varför ska vi vara goda medmänniskor?
Varför är vi inte alltid snälla?

Det här är en intressant trådstart.

Jag är ungefär 40 minuter in i filmen och känner inget annat än aversion mot talarens predikande rättfärdighet. Några av hans frågor är bra, några av hans svar är bra. Men några av hans frågor är inte alls bra och svaren han ger är grumliga. Antar att min aversion ligger i den predikande tonen. Kanske blir det bättre. Nå jag klickar väl på start igen och svarar när jag är klar. (har någon i tråden egentligen sett filmen?)
Citera
2016-01-03, 01:18
Medlem
Nu har jag sett hela grejjen och jag är stum. (och jag är nästan helt säker ingen annan i tråden har sett den)

Du presenterar alltså två "pep-talk" föreläsare som deklarerar inget av substans. Bägge tjänar säkert grova pengar på att sprida "feel-good" citat till en hungrig publik. Det här visar mer än något hur ruttet föreläsningscirkusen fungerar: snyggt paketerat skräp är värdefullt. Det är som coca cola ... du köper inte innehållet, du betalar för förpackningen.

Med det sagt:

Citat:
Det goda livet – lycka
Vad är det högsta goda? Vad är det som våra handlingar ytterst syftar till? Det är något som vi värderar som gott i sig självt, och som vi inte väljer som en väg att uppnå något annat gott.
Saker som kan vara goda i sig själva är t.ex. lust, dygdigt handlande, vänskap och kunskap, och vi väljer dem enbart för deras egen skull.
Vi väljer dem dock också därför att de utgör delar av ett helt gott liv. Det är detta Aristoteles menar med lycka (eudaimonia).

Ett gott liv består av aktivitet och verksamhet i enlighet med människans uppgift eller funktion: förnuftet. Det goda livet består alltså i förnuftigt handlande och tänkande.
Det goda livet är harmoniskt – alla förmågor (intellektuella, idrottsliga, politiska, personliga och konstnärliga) ska odlas på ett balanserat sätt.
Här kommer vi till ett av de viktiga begreppen, den gyllene medelvägen.

Enligt Aristoteles finns det två slags dygder: moraliska dygder (eller karaktärsdygder) och intellektuella dygder.
Exempel på moraliska dygder är: mod, måttfullhet, generositet, storslagenhet, stolthet, godlynthet, uppriktighet, kvickhet, rättvisa.
Kännetecknande för en dygd är att den är en medelväg mellan ytterligheter, mellan två laster. Exempel:
Feghet
Mod
Dumdristighet
https://filosofifuralle.wordpress.co...i/aristoteles/

Med föreläsningen åsido (jag ignorerar den från och med nu) Ja ja ja ... vi fattar vad du menar. Men det är ett universum av frågor du ställer. Om du letar efter lycka säger Daniel C. Dennett det bättre än någon:

Citat:
The secret of happiness is: Find something more important than you are and dedicate your life to it.
Citera
2016-01-03, 01:46
Medlem
BewilderedHulders avatar
Har inte sett hela videon Konsten att vara snäll men det sista ordet i rubriken för den här tråden får mig att tänka på John Steinbecks Grapes of Wrath.
"In the souls of the people the grapes of wrath are filling and growing heavy, growing heavy for the vintage."
Svindlande kontraster!
Citera
2016-01-05, 17:50
Medlem
Citat:
Men man är väl ingen god medmänniska om man mördar folk utan anledning?
Om du lägger anledning i fokus så är det handlingens intention, eller motiv, som är det värderande objektet. Handlingen i sig behöver alltså inte vara ond, men dess intention kan vara moralisk felaktig. Finns det anledningar som rättfärdigar mord?

Varför måste du lägga till "utan anledning"? Min frågeställning handlade om definitionen av snäll och god. Vidare påstod jag att en snäll och god människa kan mörda. Exempelvis vid självförsvar.
Citera
2016-01-05, 23:42
Medlem
Citat:
Finns det anledningar som rättfärdigar mord?
Det beror på vad du menar med mord, att döda fiender i krig eller avrätta dödsdömda är rättfärdigat, om du nu räknar det som mord.
Och om någon skulle mörda mitt barn så kan du skriva upp att det rättfärdigar mig att mörda den personen även fast jag ju då inte har lagen på min sida, men hämnd är min dödssynd, öga för öga tand för tand gäller i min värld.

Citat:
Varför måste du lägga till "utan anledning"? Min frågeställning handlade om definitionen av snäll och god. Vidare påstod jag att en snäll och god människa kan mörda. Exempelvis vid självförsvar.

Nja, Du skrev inte "att en snäll och god människa kan mörda. Exempelvis vid självförsvar."
utan du skrev faktiskt bara, citat:
Citat:
Vad innebär det att vara snäll och god? En mördare kan vara god och snäll.

Jag tycker inte att en som mördar folk av ren lust kan vara en god och snäll människa, men har man en anledning att döda någon som exempelvis
vid självförsvar så är det såklart en annan sak då har man ju "anledningen" att döda.

(Sen kan det diskuteras om man verkligen mördar någon i självförsvar, jag tycker att man dödar någon i självförsvar, för mig är det skillnad på att mörda och döda.

mörda
1.döda någon för egen vinning eller av annan anledning som anses omoralisk
https://sv.wiktionary.org/wiki/m%C3%B6rda
Citera
2016-01-05, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Bägge tjänar säkert grova pengar på att sprida "feel-good" citat till en hungrig publik.

Japp, jag erkänner! jag ville faktiskt bara ge lite feel-good och pep-talk till FB och världen för jag tror inte att världen blir sämre av lite feel-good och pep-talk, även om man såklart kan må illa om några tjänar pengar på det, fast själv mår jag nog i så fall mer illa över beloppen som många sportutövare tjänar...

Jag tänkte inte på att inte en jävel orkar lyssna på en video på 2 timmar.
Jag tänkte inte ens på "vad som ska diskuteras" i tråden.
Jag tänkte nog inte så mycket alls. sorry.
Citera
2016-01-06, 03:44
Medlem
Citat:
Japp, jag erkänner! jag ville faktiskt bara ge lite feel-good och pep-talk till FB och världen för jag tror inte att världen blir sämre av lite feel-good och pep-talk, även om man såklart kan må illa om några tjänar pengar på det, fast själv mår jag nog i så fall mer illa över beloppen som många sportutövare tjänar...

Jag tänkte inte på att inte en jävel orkar lyssna på en video på 2 timmar.
Jag tänkte inte ens på "vad som ska diskuteras" i tråden.
Jag tänkte nog inte så mycket alls. sorry.

Jag lyssnade på hela videon, jag diskuterade och jag tycker att du du tänkte.

God fortsättning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in