• 1
  • 2
2015-12-31, 15:09
Medlem
Som rubriken lyder tas tips emot med tacksamhet för bästa tillagningsmetod för ett perfekt saftigt slutresultat. Rå bomullsnörad kalkonfilé på 1,6 kilo, ser ut ungefär så här: http://images.google.fr/imgres?imgur...h0DkMQrQMIQjAL

Slaktaren föreslog ugnsbakning i en timme i 180 grader, smör och senap penslas på. Låter detta optimalt för perfekt (saftigt, mört) slutresultat? Kan värmen sänkas och tillagningstiden förlängas för ännu bättre resultat?

Såsen: vatten + balsamvinäger hälls på kalkonen mot slutet och hälls sedan i såsskål. Fler förslag?
Citera
2015-12-31, 15:12
Avstängd
Du behöver bryna/steka lätt först i panna, så att den får en fin yta och för att få saften att stanna i köttet, annars läcker det ut när du bara ugnssteker och blir torrt. Två-tre minuter på varje sida på hög värme och sedan in i ugnen.
Citera
2015-12-31, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du behöver bryna/steka lätt först i panna, så att den får en fin yta och för att få saften att stanna i köttet, annars läcker det ut när du bara ugnssteker och blir torrt. Två-tre minuter på varje sida på hög värme och sedan in i ugnen.
Oki, det såg jag på nätreceptet med smör + senap. Men tack för tipset. Verkar koktiden som slaktaren förslog rimlig?
Citera
2015-12-31, 17:14
Medlem
Citat:

Att bryna kött gör inte att saften stannar i köttet. En brynt yta smakar däremot gott och ser trevligt ut.
Citera
2015-12-31, 17:27
Medlem
Bryn först och krydda. Svep sedan i folie , sätt en termometer i köttet (Om du har ) och ugnstek i 175 grader. När jag steker anka eller annan hel fågel kryddar jag och lindar in hela och har den i 100-150 grader tills nästan färdig. Då öppnar jag folien och penslar med smält smör och soja och sätter in i ca 250 grader tills färdig. ( klar köttsaft eller enligt termometer.) Skinnet blir då brynt och knaprigt.

Absolut saftigt resultat. Vad hindrar att du gör likadant med dina kalkonfileer? De blir lätt torra.

Edit grejen är folie om.
Citera
2015-12-31, 17:54
Bannlyst
Citat:

För att få saften att stanna i köttet?
Det funkar tyvärr inte så.
Bryningen är i första hand till för att, som skrevs, få ytan att se trevlig ut.
Maillardeffekten gör naturligtvis att det det blir en härlig smak.
Jag tycker att slaktarns tips verkar vettigt, men var noga med att ösa fågeln mellan varven (lite buljong och smör).

Det kommer bli grymt!

OBS!
Aldrig folie i ugnen!
Linda hellre in fågeln i plastfilm.
Senast redigerad av cdec 2015-12-31 kl. 17:57.
Citera
2015-12-31, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Bryn först och krydda. Svep sedan i folie , sätt en termometer i köttet (Om du har ) och ugnstek i 175 grader. När jag steker anka eller annan hel fågel kryddar jag och lindar in hela och har den i 100-150 grader tills nästan färdig. Då öppnar jag folien och penslar med smält smör och soja och sätter in i ca 250 grader tills färdig. ( klar köttsaft eller enligt termometer.) Skinnet blir då brynt och knaprigt.

Absolut saftigt resultat. Vad hindrar att du gör likadant med dina kalkonfileer? De blir lätt torra.

Edit grejen är folie om.
Kör nog detta - tack för tipsen. Sätter igång nu, gästerna är här om 2 timmar.
Citera
2015-12-31, 20:25
Medlem
[quote=cdec|55867434

OBS!
Aldrig folie i ugnen!
Linda hellre in fågeln i plastfilm.[/QUOTE]

Jag har använt al- folie i alla år, många, och det har aldrig misslyckats. Senast i kväll. Al- folie och låg värme. Jag gör likadant med skinkan. Mot saftigt resultat och minimal passning.

Var får du ditt påstående ifrån?
Citera
2015-12-31, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Kör nog detta - tack för tipsen. Sätter igång nu, gästerna är här om 2 timmar.

Lycka till och Gott Nytt År !
Citera
2015-12-31, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Jag har använt al- folie i alla år, många, och det har aldrig misslyckats. Senast i kväll. Al- folie och låg värme. Jag gör likadant med skinkan. Mot saftigt resultat och minimal passning.

Var får du ditt påstående ifrån?

Från 25 år som kock...
Nästa gång - testa med plastfilm istället.
Gör det bara.
Citera
2015-12-31, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Från 25 år som kock...
Nästa gång - testa med plastfilm istället.
Gör det bara.

50 år som matlagare och husmodersskola. Jag respekterar dina kockår och erkänner att jag aldrig haft kökseri som profession.

Har ibland använt stekpåsar. Men svårt få in en gås eller skinka i stekpåsar. Al folien har aldrig svikit mig.
Man blir bra på det man kan.

Är plastfilmen lika formbar som al-folien?
Citera
2016-01-01, 03:07
Medlem
Ok - hade ca 10 cm aluminumfolie kvar i rullen vilket upptäcktes "fem i tolv"... fick snällt köra utan, men slutresultatet blev ändå kanon! Saltade, pepprade och stekte först kalkonbyltet i smör några minuter (teflonpanna), sen penslades det på med en blandning av smör och Dijonsenap - rejält mycket. In i ugn på 175 grader (varmluft) i 1 timme och 20 min. Mot slutet hälldes vatten + balsamvinäger på, som sedan fångades upp till sås.

Kalkonköttet blev saftigt och fint, gästerna mycket nöjda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in