2015-12-31, 15:00
Medlem
Har en Mitsubishi Galant 2.4 GDI årsmodell 2000.
Varningslampan för kylvätskan lyser till och från.
Det finns glykol i kylaren och i expansionskärlet.
Temp mätaren visar normalt, så motorn blir inte överhettad. Kände på slangarna som går till och från kylaren, den till kylaren var varm vilket den ska.
Och den som går från kylaren till motorn var ganska kall, tror inte att kylaren kan kyla så bra? Den brukar väll vara ljummen?
Någon som stött på liknande problem eller kan ha någon hum om vad det kan vara för fel?
Jag har inte en aning. Tacksam för svar.
Citera
2015-12-31, 15:33
Medlem
hippilis avatar
Trasig nivå vakt i burken. Prova koppla ur den och se om det slocknar
Citera
2015-12-31, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Trasig nivå vakt i burken. Prova koppla ur den och se om det slocknar
Kan ha fel men du måste väl brygga kontaktena för att den ska slockna..
Och att slangen från kylaren är jumen är nog normalt om det är kalt ute och du inte har kört långt så termostaten öppnar sig
Citera
2015-12-31, 15:59
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe8000
Och att slangen från kylaren är jumen är nog normalt om det är kalt ute och du inte har kört långt så termostaten öppnar sig

Kan vara så men oftast är en brytare så att när den blir bryggad/hopkopplad för att ge funktion. Ingående slang ska vara lite svalare så det är riktigt
Citera
2015-12-31, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe8000
Slangen ska vara kall, inte Ljumen om termostaten inte öppnar för att motorn inte hunnit bli varm. om slangen är Ljumen är termostaten kass.
Citera
2016-01-01, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Slangen ska vara kall, inte Ljumen om termostaten inte öppnar för att motorn inte hunnit bli varm. om slangen är Ljumen är termostaten kass.

Tack för era förslag. Slangen som går från kylaren till motorn, jag kände på den efter att jag kört drygt 2 mil. Så motorn är varm och termostaten borde ha öppnat sig. Märkte igår när jag körde, att om jag svänger till lite hastigt åt vänster så slocknar lampan? Borde det då inte vara någon givare då?
Citera
2016-01-01, 17:34
Medlem
Kom på vad felet är. Ganska pinsamt.
Den lampan varnar för motoroljans nivå...
Får fylla på lite olja. Tycker att oljetryckslampan borde tändas vid för lite motorolja?
Och lampan som tänds ser inte ut att ha något med olja att göra.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in