• 1
  • 2
2015-12-31, 11:21
Medlem
serioustalks avatar
Har lnge funderat ver 00-talet. Hur minns vi 00-talet, musik, livstil osv. Hur kommer 00-talet att g till historien, ur ett ungdomskulturellt perspektiv. Hur minns vi 00-talet.

Ngra snabba reflektioner
-Inte lika PK inflammerat som 10talet
-Persondatorn blir en vanlig "mbel" i gemene hem.
-Jolt Cola och LAN
-Musiknostalgi (mycket skitmusik p radion) ungdomen tvingas "teranvnda" tidiga generationens musik.
-Ungdomen slutade helt revoltera mot frldrargenerationen
-Idol slr helt dd p ungdomskulturens musikaliska identitet. (Ungdomar och frldrargeneration enas tillsammans om vad som r bra och dligt.)
-Under 00talet bildas inga egentliga nya subgrupper frutom LAN/CS nrdarna
-Dom sista punkarna/hrdrockarna frsvinner slutligen under slutet av decenniet.

Sammanfattning:
00-talets ungdomar, vi var medgrliga. Allt handlade om att vara vanlig. Decenniet "lagom". Kortfattat ett identitetslsa decennium utan revolt.

sikter om denna observation?
Senast redigerad av serioustalk 2015-12-31 kl. 11:51.
Citera
2015-12-31, 11:25
Medlem
Det dr kanske gller en svensk medelklassunge.
Absolut inte fr alla. Ungdomskulturerna blir allt mer polaiserade ju lngre ifrn 90-talet du kommer.
Citera
2015-12-31, 11:36
Medlem
BigFatCones avatar
Punken r inte dd. Den sitter i ett hrn , grter och skriver dliga dikter men n lever den i alla fall.
Citera
2015-12-31, 11:39
Medlem
Ritterbruders avatar
Man kan se att svenska kriminella i Sverige blir frre, att svenska subkulturella blir frre och s vidare. Detta beror p invandringen, invandrarkriminalitet och s vidare. Detta har gjort att vi allt mer pressas in i vrt eget hrn och allts sker krnan av vr egen identitet, vilket i grund och botten mynnar ut i att vara en normal svensk. Folk hller sig till sina egna, sker tradition, flyttar ut p landet och gr allt vad de kan fr att slippa mngkulturen. ven hycklande liberaler. Alla svenskar rstar med ftterna, s att sga.

Om vi verlever mngkulturen s kommer vi att vara en mer sammansvetsad grupp n ngonsin. Vem vet, det hr kanske gr oss gott. Men som sagt, det r bara om vi verlever.
Citera
2015-12-31, 11:49
Medlem
serioustalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Punken r inte dd. Den sitter i ett hrn , grter och skriver dliga dikter men n lever den i alla fall.

Nr jag var ungdom fanns det fortfarande punkare och hrdrockare p gatorna. Man kunde inte vara bde och s att sga, ven om det var under upplsning redan d. Idag verkar alla vara "lite av allt" och det gr det hela s jvla uddlst. Typ idol "Kalle" ja men han r ju lite rockig. Det verkade vara mer kta frr om jag sger s.
Citera
2015-12-31, 11:55
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serioustalk
-Under 00talet bildas inga egentliga nya subgrupper frutom LAN/CS nrdarna

Emos? Kulmen i de svenska stderna var vl ungefr 2006-2010.
Citera
2015-12-31, 12:05
Medlem
serioustalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Emos? Kulmen i de svenska stderna var vl ungefr 2006-2010.

Intressant. Emosvgen hade jag glmt. Vad lyssnade dom p? Vad ville dom?
Citera
2015-12-31, 12:14
Medlem
Nyckelord fr 00-talet (2000-2009):

Teknikutveckling, Fildelning, Nya Moderaterna, IT-kraschen, Finanskrisen, Emos, Glamrockare, Smartphone, Facebook, Bostadsbrist, Politisk Korrekthet, Individualism.
Citera
2015-12-31, 12:21
Medlem
serioustalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Nyckelord fr 00-talet (2000-2009):

Teknikutveckling, Fildelning, Nya Moderaterna, IT-kraschen, Finanskrisen, Emos, Glamrockare, Smartphone, Facebook, Bostadsbrist, Politisk Korrekthet, Individualism.

Glamrockare?.... Nog sleaze rockare du menar, ett snarlikt slkte.
Citera
2015-12-31, 12:36
Medlem
Fr att inte glmma fjortiskulturen? Bloggande fjortisarr rtt ikoniskt fr 00-talet in my opinion. Fjortiskulturen var vitt utbredd i mina umgngeskretsar (fdda 94) under hgstadiet i alla fall.

Har alltid undratt hur utbredd den var generellt i samhllet? D menar jag riktiga fjortisar, daxwax i hret, hng, snoddar p benen, idomin p lpparna fr tjejer osv. Fanns det ldre med samma stil? Jag var fr ung fr att reflektera ver det p den tiden.
Senast redigerad av blytungt 2015-12-31 kl. 12:38.
Citera
2015-12-31, 12:39
Medlem
Vad hrdrockare dog ut, det finns ju hur mnga hrdrockare som helst idag
Citera
2015-12-31, 13:35
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serioustalk
Nr jag var ungdom fanns det fortfarande punkare och hrdrockare p gatorna. Man kunde inte vara bde och s att sga, ven om det var under upplsning redan d. Idag verkar alla vara "lite av allt" och det gr det hela s jvla uddlst. Typ idol "Kalle" ja men han r ju lite rockig. Det verkade vara mer kta frr om jag sger s.
Sen kan man se det som om folk tar musik fr vad det r, musik. Att det finns andra stt att ta stllning p nu fr tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av blytungt
Fr att inte glmma fjortiskulturen? Bloggande fjortisarr rtt ikoniskt fr 00-talet in my opinion. Fjortiskulturen var vitt utbredd i mina umgngeskretsar (fdda 94) under hgstadiet i alla fall.

Har alltid undratt hur utbredd den var generellt i samhllet? D menar jag riktiga fjortisar, daxwax i hret, hng, snoddar p benen, idomin p lpparna fr tjejer osv. Fanns det ldre med samma stil? Jag var fr ung fr att reflektera ver det p den tiden.
ret du fddes s sg fjortiskulturen helt annorlunda ut. Den fanns och den gick ut p ungefr samma sak, den sg bara annorlunda ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in