• 1
  • 2
2015-12-31, 09:57
Medlem
Är det vanligt att folk saboterar för dig på din arbetsplats?

Alltså medvetet saboterar som du uppenbart känner igen att den personen medvetet saboterade för dig, hur ofta händer det för dig? Är du lågutbildad eller högutbildad?

Varför saboterar folk? Är det avundsjuka? Dålig självkänsla? Dåligt självförtroende?

Försök svara på alla frågor, tack
Citera
2015-12-31, 10:18
Medlem
ozznujens avatar
Vill inte säga att det är jättevanligt,men kan berätta om en episod jag har varit med om.

Jobbar som elektriker,mest på storbyggen. I ett svagströmssjakt på en av våningarna,så hade någon ställt sig och klippt av Cat 6 kablar(nätverkskablar),och pillat tllbaks kablarna in bakom kablar som inte var klippta,för att det skulle bli svårare för oss vid felsökning. Katastrof för oss då vi inte vill skarva dessa kablar,utan måste dra helt nya.

Edit: Jag kanske läste trådstarten slarvigt. Detta var inte ett sabotage,som jag naturligt kunde koppla till en specifik person. Bara att det var väldigt uppenbart att det var ett rent sabotage.

Och anledningen att vi blev utsatta för detta var troligtvis att vi,eller någon i vår firma hade kommit på kant med någon av de andra yrkesgrupperna på byggplatsen.
Senast redigerad av ozznujen 2015-12-31 kl. 10:23.
Citera
2015-12-31, 10:47
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brad-Pitt

Alltså medvetet saboterar som du uppenbart känner igen att den personen medvetet saboterade för dig, hur ofta händer det för dig? Är du lågutbildad eller högutbildad?

Varför saboterar folk? Är det avundsjuka? Dålig självkänsla? Dåligt självförtroende?

Små saker som lampor och slangar lagda framför däcken i ett mörkt garage, staget mellan framhjulen på traktorn uppskruvat (staget trillade av efter 30 minuters körning och traktorn gick inte att styra), nya hörlurar delvis sönderslagna och sen tillbakahängda i skåpet+ett antal händelser till. Avundsjuka tror jag inte, dålig självkänsla och därav mobbarmentalitet snarare.
Citera
2015-12-31, 10:54
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Rent fysiska sabotage riktat mot specifika personer har jag aldrig sett i jobbet. Däremot har jag sett personer som lagt mycket energi på att motarbeta omgivningen för att framhäva sej själva. I långa loppet har dessa utan undantag hamnat på efterkälken på arbetsplatsen.
Citera
2015-12-31, 12:29
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:

Är detta något du kom på i sömnen?
En fördel när man skapar en tråd är att börja med att ge exempel på vad man själv råkat ut för.
Men något sådant ser man aldrig i dina skittrådar.

Men för att gå topic.
Har hänt en gång sedan jag blev vuxen o med vuxen menar jag att jag inte var en osäker snorunge som skapade skittrådar på internet så fort en obehaglig tanke dyker upp.
Denna kille saboterade inte bara för mig utan hela arbetsplatsen. En dag blev det riktat mot mig o jag blev kallad till chefen.
När chefen var klar så svarade jag bara iskallt att han kunde tänka lite på vilken person som öppnat truten.
Då bad chefen om ursäkt. Jag gick sedan raka vägen ner till den killen o efter det samtalet så gick han omvägar runt mig.
Citera
2015-12-31, 13:55
Medlem
Jafan89s avatar
Saboterat och saboterat, det beror helt på hur man ser det för det är en fråga om definition, för ja folk prövar att sabotera och skapa komplikationer rätt så ofta, men på andra sidan så är det just mitt jobb att faktiskt hantera dessa tillfällen, så vet inte om man egentligen kan kalla det sabotage när det är en direkt del utav jobbet?
Citera
2015-12-31, 17:39
Medlem
killawifes avatar
Inte vanligt men jag minns en sak som var lite konstig. Jag körde motviktstruck på utegården när en gubbe 50+ kommer fram till mig och ställer lite frågor om byggrelaterade saker. Efter en stund frågar han lite om trucken då han tydligen jobbade med såna. När jag ska gå frågar han om jag inte ska stänga av gasen så jag säger Nej det sköts av en ventil men han hävdar att det måste man då det kan vara jättefarligt. Jag förklarar hur det funkar och han verkar förstå.
Jag går iväg en stund och när jag kommer tillbaka för att fortsätta köra så har den jäveln stängt av gasen. Rätt korkat då det alltid finns lite gas kvar i systemet så trucken går men vara en kort stund, och när den dör så har man ingen styrning, bromsar eller kontroll. Nu hände inget men det kunde blivit riktigt farligt.
Citera
2016-01-25, 11:17
Medlem
meramans avatar
Citat:

Har aldrig någonsin varit med om att någon försökt sabotera något för mig på en arbetsplats.

Råkar du ut för det? I så fall kanske du borde fundera på varför....
Citera
2016-01-25, 21:31
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meraman
Har aldrig någonsin varit med om att någon försökt sabotera något för mig på en arbetsplats.

Råkar du ut för det? I så fall kanske du borde fundera på varför....

Varför? För att en del är idioter.
Citera
2016-01-26, 13:46
Medlem
meramans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Varför? För att en del är idioter.

Ja precis. Du kanske uppför dig som en idiot och då hämnas dom andra...
Citera
2016-01-26, 22:12
Medlem
killawifes avatar
Citat:

Eller inte.
Citera
2016-01-26, 22:53
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:

Verkar ju normalt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in