2015-12-30, 19:47
Bannlyst
Nu vet jag att det är sent sökning till kurser, men brukar det finnas kurser där folk hoppar av eller som inte fylls upp på universitetsnivå? Jag bor i Stockholm, så någon skola nära mig (eller distans). Annars kan jag ta gymnasie kurser. Jag behöver en månads CSN bidrag och lån för att klara mig.

Jag har fått ett par intervjuer till jobb, men jobb och lön kan ta tid. Jag har för mig att det finns sidor som säger hur många som sökt och deras lägsta betyg etc.

I värsta fall borde det finnas gymnasie kurser för mig att ta.

Är på mobilen..

Tacksam för era svar.
Citera
2015-12-30, 20:49
Bannlyst
Ok hitta statistik.uhr. Vad jag ser är det riktigt många program och kurser som inte blir fylda? Alltså kan man komma in med vilka betyg som helst (lågt snitt). Jag titta på Stockholms universitet.
Är det så eller såg/tänker jag fel? Jag väljer ut ett par jag anser intressanta imorgon när jag sitter vid en dator.
Citera
2015-12-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verdandix
Ok hitta statistik.uhr. Vad jag ser är det riktigt många program och kurser som inte blir fylda? Alltså kan man komma in med vilka betyg som helst (lågt snitt). Jag titta på Stockholms universitet.
Är det så eller såg/tänker jag fel? Jag väljer ut ett par jag anser intressanta imorgon när jag sitter vid en dator.

Man ska kolla om man möter deras krav - vilken behörighet det ska vara. Sen beror det också på om det finns tillräckligt många sökande, annars kan de avbryta kursen.

Men att göra en sen anmälan betyder inte att du garanterat kommer att komma in. Det betyder endast att du får din chans efter de reservantagna, alltså om det finns lediga platser kvar då.

Det är iaf vad jag minns att det var. Jag kan ha fel och hoppas att någon rättar mig i sådana fall.

Lycka till!
Citera
2015-12-30, 22:37
Medlem
ebqts avatar
Eftersom ordinarie ansökningsperiod är över så måste du söka kurser som är öppna för sen anmälan. Det finns 464 fristående kurser på grundnivå att söka på SU som är öppna för sen anmälan just nu. Bara att välja och vraka:

https://www.antagning.se/se/search?p...level=graduate

Studiemedel och lån varierar beroende på om du läser på heltid (100%) eller i annan studietakt och hur många poäng kursen är på.
Citera
2015-12-31, 13:15
Bannlyst
Ok tack för svaren, jag tar ett par.

Vet ni vilka kurser som brukar ta in folk så jag säkert vet att jag får något?
Citera
2015-12-31, 13:44
Bannlyst
Sökte till 19 kursers. När får man reda på om man har kommit in eller inte? Borde finnas ett datum? Och när jag ska söka till CSN (antagligen när jag kommit in). Ska jag börja söka till gymnasiekurser med nu, eller kommer man alltid in på det? Komvux eller liknande. Vet ni några skolar i Stockholm?

Tacksam för snabba svar..

hej.
Citera
2015-12-31, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verdandix
Sökte till 19 kursers. När får man reda på om man har kommit in eller inte? Borde finnas ett datum? Och när jag ska söka till CSN (antagligen när jag kommit in). Ska jag börja söka till gymnasiekurser med nu, eller kommer man alltid in på det? Komvux eller liknande. Vet ni några skolar i Stockholm?

Tacksam för snabba svar..

hej.

Handläggningstiden beror nog mycket på antal sökande. Lär nog åtminstone ta ett par veckor. Ja, du kan fylla i en ansökan så fort du kommer in. Ingen aning om gymnasiet, men borde vara annan sökperiod. Finns nog en hel del skolor, borde finnas en samlingssida för komvux.

Lycka till!
Citera
2015-12-31, 18:38
Bannlyst
Tror det är kört med att få CSN den här månaden. Ifall jag får en gymnasiekurs blir det mars.. Testerna till militären är 14/1 och då är det också sent för att komma in på februari (om jag inte kan övertala dom). Fan vad förnedrande att få och äta mat med hemlösa..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in