2015-12-30, 19:26
Moderator
HelgeBuks avatar
Jo, som AB-ägare och "VD" har jag ju rätt att som en skattefri förmån köpa enklare förtäring för att bjuda mina anställda (dvs mig själv) på, och då har tanken slagit mig att det finns många sköna kronor att spara i matbudgeten om jag kan dra fram företagskortet för såna grejer jag nämnde i rubriken istället för att handla det för skattade lönekronor.

Har det upplägget några direkta risker för problem, om jag sätter i system att varje vecka köpa en massa "frukostmat" med bara mig själv som anställd? Det är ju helt enligt reglementet, även om det säkert sticker i ögonen på den som eventuellt granskar det hela.
Citera
2015-12-30, 20:30
Medlem
Är du verkligen så fattig att du behöver lägga frukosten på företaget? Stackars dig
Citera
2015-12-30, 22:50
Medlem
cacas avatar
Det som gäller är som du skriver enklare förtäring som gäller, typ bulle till fikat vid möte etc. Kör du på som du planerar kommer skattemyndigheten klappa dig och dina anställda ordentligt på fingrarna för att du inte dragit skatt på förmånen, det blir böter för dig och de anställda, gissa hur populär du är efter det?
Dumt chansa, läs på vad som gäller innan du tror du kommit på nått revolutionerande sätt lura skattemyndigheten,,,,
Citera
2015-12-31, 12:18
Medlem
Fopolls avatar
Om det bara är du som arbetar för företaget så har du inga anställda (du själv som ägare räknas inte i detta fall) och då är det inte tillåtet eftersom det till 100 % blir en personlig levnadskostnad för dig själv.

Är brott mot staten värt en bulle i veckan? Nej.
Citera
2016-01-01, 00:20
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E1
Är du verkligen så fattig att du behöver lägga frukosten på företaget? Stackars dig

Nej, men det är dumt att inte göra det om det går eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av caca
Det som gäller är som du skriver enklare förtäring som gäller, typ bulle till fikat vid möte etc. Kör du på som du planerar kommer skattemyndigheten klappa dig och dina anställda ordentligt på fingrarna för att du inte dragit skatt på förmånen, det blir böter för dig och de anställda, gissa hur populär du är efter det?
Dumt chansa, läs på vad som gäller innan du tror du kommit på nått revolutionerande sätt lura skattemyndigheten,,,,

Citat:
Personalvårdsförmåner är skattefria. Exempel på skattefria personalvårdsförmåner är kaffe, förfriskningar, frukt och annan enklare förtäring (som inte kan ses som måltid) i samband med arbetet, trivselutflykt samt motion och annan friskvård.

Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Om det bara är du som arbetar för företaget så har du inga anställda (du själv som ägare räknas inte i detta fall) och då är det inte tillåtet eftersom det till 100 % blir en personlig levnadskostnad för dig själv.

Är brott mot staten värt en bulle i veckan? Nej.

Du har helt enkelt fel, jag är anställd av mitt företag för det är ett aktiebolag. Brott mot staten gör jag gärna gratis.
Citera
2016-01-01, 01:08
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Du har helt enkelt fel, jag är anställd av mitt företag för det är ett aktiebolag. Brott mot staten gör jag gärna gratis.

Det är möjligt att du får avdrag för din frukostbulle. Men bara för att du arbetar för ditt eget enmanna-AB ger det dig inte samma "anställdstatus" som övriga/utomstående anställda hade haft.
Citera
2016-01-01, 10:46
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Citat:
Personalvårdsförmåner är skattefria. Exempel på skattefria personalvårdsförmåner är kaffe, förfriskningar, frukt och annan enklare förtäring (som inte kan ses som måltid) i samband med arbetet, trivselutflykt samt motion och annan friskvård.
.

Var rabalder om detta på mitt kneg.
Högsta hönset hävdade vad jag minns att kaffe är en sak, men tex bulle (med smör,marmelad,ost etc) räknades som ovan "måltid" så det gick inte.

Jag tycker detta lät som trams för jag vet många andra som servera sina anställda just frukostbullar.

Tror det är fråga om en tolkningsfråga.
Citera
2016-01-01, 22:22
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Var rabalder om detta på mitt kneg.
Högsta hönset hävdade vad jag minns att kaffe är en sak, men tex bulle (med smör,marmelad,ost etc) räknades som ovan "måltid" så det gick inte.

Jag tycker detta lät som trams för jag vet många andra som servera sina anställda just frukostbullar.

Tror det är fråga om en tolkningsfråga.

Det är trams. Just bröd med smör, ost och marmelad är ett klassiskt exempel på avdragsgill kostnad för företaget och ej skattepliktig förmån för de anställda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in